neděle 15. června 2014

Matylda a její vlněné špalíčky


Po vlně z valašek přišla v horkých dnech na řadu vlna z merinky Matyldy. Pořád váhám, jak na ni. První praní se odehrálo tak, že jsem všechno vytřídila a opatrně prala ve vaničce. Špalíčky vlny přesto nevydržely a všechno se mi zacuchalo. Vlnu z druhé střiže jsem neprala a vybrané špalíčky jsem si rozčesávala švihacím kartáčkem. Ani jsem se nedostala k tomu, abych ji upředla a mám tašku vlny z třetí sezóny. S tím už musím pohnout, protože přijít o takové množství by byla velká škoda.







Tak peru po malých částech v horké vodě s jarem. Vzhledem k našim možnostem ustájení a taky k tomu, že Matylda si libuje v rochnění v prachu a prolézání houští, není její vlna ideál. Vespod je nádherně bílá, ale konečky má šedé a po vyprání zažloutlé. Viděla jsem kdesi na netu, že takové konce odstříhávají, ale zdá se mi to věčná škoda, připravit se o docela velkou část vlákna. Výsledná příze je tedy mírně zažloutlá, jak se to promíchá s bílou částí.

vpravo špalíčky, vlevo zbytky

Šetrnější praní po malých částech mi zachovalo podstatnou část rouna nezacuchanou. Takže... vyberu si nejprve neporušené pramínky - špalíčky a ty rozčešu švihacím kartáčkem. Vypadá to piplavě, ale jde to rychle. Rozčesat nejprve jeden konec a pak druhý je otázka chvilky. Češu na podložce z plátna na noze.


 Zbytek z rouna, ze kterého už nejde nic vybrat a ve kterém zbyly také rostlinné zbytky, rozčešu pomocí holandských hřebenů. Tím ho perfektně srovnám a dostanu z něj všechny nepatřičné příměsi. Teď to ještě nevypadá, ale po třetím přečesání je vlna krásně čistá.


A zbytky nemilosrdně vyhazuji, nestojí za to se jimi dál zabývat. Není jich zas tak moc.


Vjednom košíčku se mi tak hromadí česancová hnízdečka z hřebínků (viz úvodní obrázek). V druhém pak rozčesané špalíčky, které teď vypadají jako malé polštářky.

jeden nerozčesaný špalíček na středu pro porovnání s rozčesanými

Oba druhy česanců budu příst odlišně, ale o tom až v příštím příspěvku.

Matylda s dcerou - jedna ovečka merinka mi zajistí práci na celý rok :-)

Hezké dny. Po těch vedrech se ulevilo nám všem - mně, zvířátkům i zahradě :-) Můžeme zas normálně fungovat, radovat se z pastvy i z toho, jak všechno pěkně roste a kvete.


3 komentáře:

  1. Piękna wełenka !
    Chyba zamiast zakupu psa, powinnam pomyśleć o zakupie owieczki. :-))) Tylko, że ja w mieście mieszkam :-(
    Śliczna Matylda z córeczką. Jak małą owieczka dorośnie, to będziesz miała pracy ! hohoh ! :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Unbelievable how clean and soft wool with the comb is. This effort is worth it when you see the beautiful result. I also wish to get those combs sometimes.
    Have a good time, Birgit

    OdpovědětVymazat
  3. Jak dech....LenkaK

    OdpovědětVymazat