pondělí 2. června 2014

Pohled z okna


V posledních dnech můj pohled z okna vypadá takto. I když byly dny ubrečené, azalkám a rododendronům to nevadilo. Naopak, letos rozkvetly obvzvlášť krásně. Konečně jsem se tedy také dočkala. Pořád se totiž nepřestávám divit tomu, že ačkoliv jsme tak nanejvýš 300 m nad mořem, je tu mnohem chladněji než vídám na obrázcích vás blogerek, které žijete třeba i v horách.


Práce mě pořád nějak předhání. Stačilo pár dní dešťů a zahrada mě opět přerostla. Kolem Velikonoc jsme se s manželem pustili do plůtku kolem záhonů. Nebyla to nějaká módní záležitost, i když se mi tyto proutěné plůtky líbily vždycky, ale naprostá nutnost. Naše psisko mi postupem času během dvou let zadupávalo do země mou desetiletou práci i sbírku denivek. Ačkoliv by Krok tento plůtek mohl hravě přeskočit, respektuje ho. Je to hranice, kam nesmí. Podél plotu jsme mu ponechali tři místa, kde si může zaštěkat na kámoše i vetřelce. A funguje to! Konečně začalo všechno růst, tak jak má.



Jen si našel nové místo k zahrabávání kostí - skalku pod okny. No, skalku, ona je to už zase spíš džungle. A v té džungli se zalíbilo mnoha živočichům. Ještěrky, žabky nebo slepýše beru za normál, ale žáby přilákaly něco většího - úžovku obojkovou, která má určitě více než metr. Žila tu i loňský rok. Trochu jsme se obávali, aby si na ni Krok nezvykl a neopakovala se pak nepříjemná historka se zmijí, a tak jsme ji opatrně odchytili a odnesli na louku. Asi se vrátila. Při rychlosti, jakou se umí plazit to pro ni není tak daleko. Nebo je to její sestra. To nepoznám, ale už to tak nechám. Když vím, že to není zmije, nebojím se.


Už jsem dávno vzdala boj s přírodou v tom, že si do zahrady budu vysazovat to, co se mi líbí. Les je mocný soupeř. Kořeny nedalekých borovic protkávají pod povrchem celou plochu před domem a odsávají vodu, kterou se snažím rostlinám dávat. Daří se tu nejlépe jen těm lesním nebo skoro lesním, navyklým skromnému prostředí pod stromy. A tak jsem to přestala řešit. Nechávám tu rozrůstat se kapradí, konvalinkám nebo kokoříku. Každoročně se mi samy vysévají náprstníky nebo orlíčky. Hosty - funkie jsou tu jako doma. A radost z květů mi přinášejí denivky, těm přísušek nebo polostín nevadí.







Vzadu za domem je to teprve ta pravá džungle! Loučka pod ovocnými stromy čeká na červnové teplé dny a naši kosu a hrábě. Mám radost, že se sem vrátily zvonky a kopretiny, taky třezalka, řebříček a další luční bylinky. Králíčkům angoráčkům to bude nasušené chutnat a já mám co do vázy.


Kozule a ovečky mají z narostlé trávy taky radost. Osíkám srpem kolem záhonů a vozím jim to na přilepšenou. Vítají mě s halasem. Od kozenek už za to denně dostávám mlíčko, takže už byl několikrát sýr. Jsem unavená, ale spokojená. Všechno je, jak má být. Hezké dny všem!


21 komentářů:

  1. Tedy Vlaďko, to koukám! Zahrada ti vykvetla do krásy a ten velký rododendron tedy je! Mě letos kvetly míň než loni a po deštích je po parádě. Moc se mi líbí i proutěné plůtky a prostě celá tvá zahrada. Taky jsme dříve část zahrady sušili na seno pro králíky, pár let už ale všechno sečeme sekačkou a to se tedy naběháme. Tak ať počasí přeje, aby seno rychle uschlo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rododendrony asi potřebují taky občas odpočinek. Moje nekvetly loňský rok, nebo jen trochu. Zato narostly do výšky. Váhala jsem, jestli na ně nevezmu pilku a nůžky :-) Naštěstí jsem si to rozmyslela. Sekačku užívám taky, ale jen vpředu kolem záhonů, ty by v té spoustě trávy pak úplně zanikly, a jen tak jednou za 14 dní, jinak je to otročina. Jak říká soused, když poseče - vypadá to, že jsem najezdil kilometrů jako bych jel do Vídně.

      Vymazat
  2. Pięknie !
    Masz cudownie wkoło domu. Niektóre rośliny, jak moje - też teraz kwitną i cieszą oczy.
    Czeskich nazw nie znam, ale po polsku, to rododendron (4 zdjęcie), orlik (6-7 zdjęcie), liliowiec (8 zdjęcie), bodziszek (9 zdjęcie) i na 10 zdjęciu pąki krzewu o nazwie krzewuszka (weigleja). :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pěkné názvy má polština a pěkné je, že jim rozumím :-)

      Vymazat
  3. Krasna zahrada a ten rododendron....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byl první, co jsem do zahrady zasadila. Všude bylo ještě hromady stavebního materiálu. Proto je teď na docela nevhodném místě, daleko od plotu. Zato mě ale každé jaro těší, když roztáhnu závěsy, pohled na něj.

      Vymazat
  4. Máte to krásne.Každá kvetinka urobí radosť či je záhradná,alebo lúčna .Aj ja mám viac lúčnych kvetín okolo seba ,ale ich čas pomaly končí,lebo sa premieňajú na voňavé seno pre naše kravičky.
    Nech sa darí

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My co máme zvířátka, se na trávu koukáme úplně jiným pohledem :-) A pro mě je to ještě záležitost nostalgická. Když jsem byla malá, otevřeli jsme vrátka vzadu na zahradě a vyběhli na "humna". Co tam bylo různého kvítí do vázy! Dokonce i luční orchidej - vstavač kukačka. Kohoutky, smolničky, kopretiny, zvonky, každý den jsem nosila mamince do vázy a na louce to nebylo ani poznat, tolik toho tam kvetlo.
      Potom tam vlítly stroje a provedly meliorizaci... A bylo po kráse. Navždy.
      Pamatuju, že děda chodil sekat trávu, kde se dalo - podél cest i na různých místech po vesnici. A taky všem z okolí naklepával kosy, po večerech to touto dobou vsí znělo ze všech stran jako zvonkohra. A taky vyráběl kosišťata a hrábě sousedům. Skoro se mi po té době stýská.

      Vymazat
    2. Na ty louky se smolničkami, kohoutky, zvonky a kopretinami vzpomínám taky s láskou a musím říct, že zrovna včera mi naše mladší dcera takovou krásnou kytičku donesla ze školní zahrady v parku. Jinak mám na dětství stejné vzpomínky - vždycky jsme se moct s bratrem těšili až děda vezme kosu a půjdeme dělat sena. To byly krásné časy a stále víc se mi po nich stýská ... že by to už bylo stáří :)

      Vymazat
    3. O stáří ještě nemluv, vždyť máš děti školou povinné. Ale určitě je to přibývajícím věkem. Kolegyně nám líčí, jak vždycky ráno jede do práce a teď ten rybník v mlžném oparu a sluneční paprsky a volavky na jedné noze... Holky, mně se chce vždycky brečet :-)
      Tak nějak víc všechno člověk vnímá, všímá si a užívá si maličkostí.

      Vymazat
    4. Děti školou povinné sice mám, ale mně už bohužel bude za pár dní padesát :-D ... holt jsem se "pobabila" a měla jsem je trošku dýl než bych chtěla. Ale zase na druhou stranu díky nim nemám moc času na ten svůj věk myslet, což je taky občas výhoda :-))

      Vymazat
  5. Vlaďko, zahrádku máš překrásnou!!!! Moc se mi líbí ten proplétaný plůtek ... něco podobného bych brala i na naši pidizahrádku, ale nejsou lidi :( A přitom by mi stačilo tak málo - pomoct dotáhnout domů pruty (dokonce vím i odkud) a já už bych si poradila sama. Ale manžel holt nechce ani slyšet :((( Tak Ti alespoň tiše závidím ... ale Ty víš, že v dobrém. Přeji krásné dny a hodně radosti při pohledu do takové krásy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pruty domů tahal manžel. Bylo to kolem Velikonoc, tak to nebylo tak nápadné, ale stejně se nám lidi smáli, že když pomlázku, tak pořádnou. Nakonec jsem zjistila, že všechny vrby v okolí nejsou moc vhodné a nejlépe mi jdou proplétat pruty z lísky, co mi roste na zahradě. Spotřeba byla obrovská, ačkoliv to není vidět, pletla jsem jen řídce. A kůly, mezi kterými jsem proplétala, jsou z prořezávky v našem lesíku. Padly by tak jako tak, jelikož je s chutí okousávají naše kozy. I tak toho padlo hodně. Teď jen přemýšlím, jak dlouho tenhle plůtek vydrží.

      Vymazat
  6. Nádhera♥. Ten plůtek se vám opravdu povedl a zahrada vykvetla do krásy. I když ten déšť už by mohl ustat. Vůbec mi nějak nejde kopr, je takový chcíplý, cibule taky jedna hrůza, jahod je hodně, ale spíš uhnijou... Každý rok si říkám, že už na to kašlu a každý rok sadím, abych z toho prdlačku měla:-)))). Vladi pěkné dny Věra♥

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. KOPR! Musím se smát :-))))), protože jsem si zasadila mrkev, zpočátku jsem si libovala, jak pěkně mi vzešla, než se z toho vyklubal kopr. To ti musím vyfotit, aby ses pobavila. Koprovkou bych nakrmila celé okolí. Jen tu mrkev abych pohledala.
      Já mám takovou žíznivou zahradu. Podlož z písku okamžitě všechno vcucne. Včera už jsem zase musela kropit. A to jsme před pár dny nemohli ven jinak než v holínkách. To je ale prachbídná výhoda, když vidím, jak krásně to všechno roste u tebe. Je vidět (kromě tvé péče), že tam vodu máte.
      Také každý rok sadím a nadávám, ale rychle mě to přejde, když navštívím místní obchod. Ta bída, co mám na zahradě, je pořád lepší, než ta bída na krámě.

      Vymazat
  7. Zahrada ti krásně kvete.
    Moc se mi líbí ten plůtek.

    OdpovědětVymazat
  8. Mój identyczny w barwie już przekwita. Nigdy nie będzie taka piękny ja Twój bo rośnie w donicy na balkonie. Piękny.
    Pozdrówki.

    OdpovědětVymazat
  9. Vladko takovy vyhled z okna po ranu ti musi dat usmev na tvar ,ten rhododendron je uzasny Mas krasnou zahradu a i ta divoka ma sve velke kouzlo a hlavne mnoho vzpominek na mladi.

    OdpovědětVymazat
  10. What a beautiful garden. You take such nice and lovely pictures! I have lots of work a head of me. My gardens are needing attention. But I would rather be spinning!

    OdpovědětVymazat
  11. Úžasná zahrada, klidem vonící pohled z okna. Jen ranní kávička a dobrá buchta k tomu. Zítra budu péci recept na rebarborovou od Tebe Vladi! moc se na ni těším. Krásný víkend plný sluníčka.

    OdpovědětVymazat
  12. Máš moc hezkou zahrádku. Při vší té práci, kterou máš kolem ostatního, fakt jsi šikovná :)

    OdpovědětVymazat