pondělí 23. června 2014

Třikrát stejný materiál, ale pokaždé jiný výsledek

 V minulém příspěvku jsem ukázala přípravu docela špinavé Matyldiny vlny. Ještě i vyčesané špalíčky vlny byly z poloviny zažloutlé. Spředená a znovu vypraná v horké vodě s přípravkem na mytí nádobí už ale vlna z naší špindíry vypadá naprosto jinak. Možná ji časem obarvím, možná nechám tak. A jak tyto tři odlišné příze vznikly?

Vezmu to tentokrát zprava:
 Nejsilnější přízi jsem předla loňský rok. Je to dvojnitka spředená z ruliček česaných na kartáčích technikou tažením vzad - vlněná příze. Nic moc výsledek, ale v pletenině nejsou chyby vidět.
Prostřední příze je trojnitka předená na vřetánku řetízkovým skaním (navajo) z česanců česaných na hřebenech potahováním vpřed - česaná příze. Je to úplně jiný výsledek a myslím, že příčinou je i jiný způsob praní rouna.



Nejtenčí příze vlevo je taková moje cvičná práce. Chtěla jsem si vyzkoušet předení tenké nitky z rozčesaných špalíčků vlny, které se přeloží přes prsty a do příze se vlákna vlastně zkrucují přeložená. Na videu to vypadalo jednoduše. V praxi to také zas až tak těžké nebylo, ale na můj vkus to byla zbytečně pomalá práce.


Jsem spokojenější, když to pěkně frčí od ruky, česanec za česancem. Takže jsem vyzkoušela a dál už jsem si jela po svém. Tady je ještě nitka předená z přeložených česancových polštářků.


A tady už si jedu po svém. Každý nový česancový polštářek jsem si chytila jeho špičkou ke konci nitě a pak jej otočila proti směru hodinových ručiček, takže vlákna jsem měla příčně proti spřádané niti.

Vlákna se mi potom do nitky také spřádají přeložená. Není to tedy česaná příze, ale taková napůl vlněná, jemně nadýchaná. A krásně se tak přede tažením vzad, což se stává můj velice oblíbený způsob předení. Tady jsem ještě předla na starém kolovrátku s dvojitým pohonem.



Druhou várku už jsem začala na Kromski se skotským napínáním a konečně to skutečně "frčelo". Přestože tenká, nitka rychle přibývala. Na obrázku kvůli focení držím česanec v levé ruce. Ve skutečnosti ho držím v pravé, kterou popotahuji vzad, a levou rukou kontroluji stočenou nitku. Mám radost, žese mi daří tenounká, někdy až moc. Ale představuji si už dopředu jemné krajkové pletení, tak to mě pohání vpřed.


S česáním i s předením.


4 komentáře:

  1. Vladi, ta je naprosto fantasticky tenoučká - z toho bude nádherný krajkový šátek - nebo něco jiného?
    Tak jak popisuješ - přeložený česanec, to jsem nikdy nezkoušela, ale máš krásně načesaná vlákna, to ti dalo hodně práce (příprava je asi nejdůležitější před předením, to už je jen "třešnička na dortu").Zkoušela jsem indigo, barva s nádechem do modra, ale i tak príma.
    Měj se krásně. Ala

    OdpovědětVymazat
  2. Ale różnice w przędzach i, jak zrozumiałam, to z tej samej wełny od Matyldy.
    Piękna ta cienka przędza, piękna. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Choć kompletnie nie wiem jak się to robi, mam zamiar wziąć się za przędzenie.

    OdpovědětVymazat
  4. To spin such a thin Yarn is rather difficult, I think! It looks great! And I like your explaining of the technique. Have a good time, Birgit

    OdpovědětVymazat