úterý 8. července 2014

Angoráčci a jejich vlna


Bělounké Evelíniny dětičky už vylezly z hnízda a koukají na svět očima jako červené korálky.  Bázlivost je pryč. Chystám se je totálně rozmazlit. Má to svůj důvod. Je totiž třeba je několikrát do roka ostříhat. Evelína s Pedrem jsou sice natolik krotcí, že je stříhám položené na klíně, ale poloha na zádech se jim totálně nelíbí. Pěkně mě přitom vždycky seškrábou. Třeba se mi povede tyhle tři prťoly zvyknout na ledacos.

Kdysi jsem angorské králíky chovala ve větším množství a jejich krásnou vlnu pak posílala do výkupu. Většinou jsem ji měnila za přadýnka spředené angorské příze. Ta však nikdy nebyla čistě angorská. Několik málo procent tvořila vlna ovčí.  Brala jsem to trochu jako ošizení, ale teď už možná chápu, proč to tak bylo.  


Angoráčky stříhám už asi třetí rok a stále ještě jsem si netroufla na spředení jejich vlny. Už při stříhání je to zážitek. Bílé chlupy máte úplně všude. Odstřižené pramínky se vždy snažím úhledně skládat do krabice, ale ony jsou jako živé. Lepí se úplně na všechno. Zůstávají mi na nůžkách, na prstech, nechce se jim do krabice a ať mám na sobě cokoliv, na konci procesu jsem chlupatá od hlavy až po paty. Jsou velice jemné a ačkoliv byl český angorský králík šlechtěný, aby se vlna neplstila, umí to docela dobře, hlavně na spodku králičích tělíček, kde se tak špatně stříhá.


Chtěla jsem si vyzkoušet alespoň malý vzorek. Tak šup s vlnou na kartáče a opět to byl zážitek. Statická elektřina řádila tak, že by rozsvítila žárovku. Co by to asi udělalo na česačce?
Tak jsem celé ty dva roky odsouvala zpracování "na potom". Při zpracování vlny z merinky Matyldy, která je letos tak pěkná, jsem si vzpomněla na angorskou přízi kdysi měněnou za ostříhanou vlnu. Taky internetové články o angorské vlně ukazovaly nádherné příze namíchané s merinem. Proč to taky nezkusit?

v těhle horkých dnech češu ve stínu terasy
vlna z angoráčků je čistá a bílá i když je nepraná

Nejprve jsem vlnu míchala v poměru čtyři díly angory a jeden díl merina, ale angora merino spolkla a chovala se pořád tím svým potměšilým způsobem. Tak jsem podíl merina zvýšila ještě o jeden díl. 

na bubnu česačky vypadá spoutaně, než ji sundáte dolů :-(


Merino si angoru "zaháčkovalo", načechralo a spojilo v nádhernou nadýchanou hmotu. Angora zase dodala merinu bělost a hedvábnou jemnost. Každý česanec jsem projela česačkou čtyřikrát až se merino v bílé hmotě angory úplně ztratilo.

bílé merino vypadá vedle angory jako ušmudlaná chudinka

ani po namíchání neztratil česanec bělost
Vznikly krásně nadýchané polštáře. Teď ještě promyslet, jak je budu spřádat. Snad to tentokrát bude trvat rychleji než stačí tihle drobečkové dorůst :-)


kdepak má máma tu dobrotu?

10 komentářů:

  1. Nadherna vlna cetim jak meka je Vladka super Edel a Exqusit zdravim tebe Karin super prace

    OdpovědětVymazat
  2. Nádhera Vladi. Jsem zvědavá na přadénko. Ušáci jsou kouzelní. Pa Věra

    OdpovědětVymazat
  3. Těším se na každý nový příspěvek od vás. Krásná práce. Úžasný materiál. Jsem zvědavá co hezkého vznikne. Přeju, ať se léto vydaří. Maruška

    OdpovědětVymazat
  4. Vladko ti maly chundelati drobecci jsou krasni opravdu k rozmazlovani.Tva smichana vlna vypada nadherne.

    OdpovědětVymazat
  5. Vlaďko, ti malí zajošci jsou překrásní a koukám, jak už vyrostli. Taky mám doma angoru, ale zatím jsem nenašla odvahu se pustit do předení. Když jsem to zkoušela, tak jsem měla chlupy všude jinde než jsem chtěla a předlo se to pěkně blbě. Tak jsem to pečlivě zabalila a uložila až na jinddy :-D To přidání ovčí vlny mě taky napadlo, ale zatím jsem to nevyzkoušela, tak jsem zvědavá jak se povede Tobě a když tak Tě budu následovat.

    OdpovědětVymazat
  6. Vladi, koupila jsem si před nějakou dobou angoru upředenou a nabarvenou na šátek, zatím leží neupletený. Taky 20 dkg jen angorského rouna a zatím nemám odvahu ho příst jak se lepí na všechno a všechny, přesně tak jak píšeš. Zvažovala jsem ho upříst s hedvábím, ale nevím. Krásné dny plné pohody všem přeje Ala

    OdpovědětVymazat
  7. Jsou kouzelní!LenkaK

    OdpovědětVymazat
  8. Vaši králíčci jsou velmi krásné. Na svém prvním mladé měl také dlouho čekat, a teď mám několika barev vlny.
    Vyrábíme klobouky a šátky jsou v zimě velmi teplý.

    OdpovědětVymazat
  9. Małe króliczki są po prostu słodkie. :-)
    Pięknie prezentują się wyczesane przez Ciebie wełny. Ciekawe, jak sprawdzi się mieszanka angory i merino. Wiesz już, co z niej będzie ?

    Pozdrawiam

    OdpovědětVymazat