pondělí 21. července 2014

Čistím Augiášův chlív


Plán byl jednoduchý. Letos musím o dovolené zvládnout vyprat a vyčesat když ne všechno, tak alespoň většinu nakřečkovaných zásob. Doma to už po různých místech, kam odkládám, vypadá doslova jak v chlévě. A tak peru a češu. Mám pocit, že na straně "chléva" neubývá. Na druhé straně, ale přece jen přibývá.



 Konečně se mi podařilo zdolat jednu horu - valašku, kterou jsem barvila v minulých dvou letech. Tři týdny každodenního česání jsem shromažďovala do boxů, třídila podle barev a přitom plánovala, co z nadýchaných česanců bude. Konečně si nemohu stěžovat na nedostatek vlny :-)

vzorek všech odstínů barev z posledních dvou let
Moc by se mi hodila pomůcka na rozvolnění vlny, než ji strčím do česačky. Rukama to jde slimáčím tempem, tak používám kartáče. Vpravo je vlna před rozvolněním, vlevo už připravená do česačky. Při tomto procesu vypadne z vlny spousta smetí.

Češu poprvé...

češu podruhé...

češu potřetí a stočím do velké ruličky, která se nejlépe uskladňuje. Až budu chtít příst, rozhodnu se, jestli z toho nadělám roving nebo menší ruličky na vlněnou přízi.

A tady už jsou vytříděné česance podle barev. Už si opravdu nepamatuji, čím je který obarvený. Přestala jsem si to zapisovat, protože když budu barvit stejným barvivem příště, vyjde mi jistojistě barva jiná. Baví mě experimentovat, baví mě, že výsledek je vždy velké překvapení, většinou příjemné a jen občas zklamání.

Od barev různých hub a slupek ořechů...


...přes barvy plodů a kůry stromů...

... k barvám natí a květů trav...

... listů nebo celých částí rostlinných těl...

... zpátky k bobulím všeho druhu.

Barvené sluníčkem v láhvích i hrnci nerezovém nebo hliníkovém...

Augiášův chlív proměněný v moje vlněné bohatství...
Těším se na předení, těším se na tkaní někdy v zimě...

Mějte hezký den a já se jdu pustit do další hromady z jiného kouta našeho obydlí.

14 komentářů:

  1. To je nádhera už teď. Těším se na zimu, jednak je mi horko a jednak jsem zvědavá, co z té krásy bude.

    OdpovědětVymazat
  2. Neskutecna nadhera! Tusim, kolik je za tim prace, ale ten pohled na svetlo z konce tunelu za to stoji!:))

    OdpovědětVymazat
  3. Vlaďko, teda ty mě ničíš .. to je taková nádhera .... já chci takyyyyy ;-) Na předení takové krásy bych se těšila taky. Tady leje jako z konve, ale já snad půjdu shánět rostlinky a hned se pustím do barvení.

    OdpovědětVymazat
  4. ... tak tohle by mi také líbilo. Také peru, barvím, češu a hlavně se k Vám, Vlaďko, chodím inspirovat! Moc se mi teď povedla třezalková barva-úplně jedovatá žlutá a také macešková ze sluneční konzervy-světle zelená.Konečně jsem spokojená, po mnoha odstínech béžové konečně barva! Tak snad ještě třezalka neodkvetla a zkusím další dávku. Mějte hezké dny, Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třezalku miluju na všechny způsoby, ta funguje vždycky. Jen mi ji letos bohužel posekli. Začíná mi růst na zahradě, tak z ní udělám jeden velký třezalkový záhon, protože třeba barva z květů je nádherná. Přeji spoustu krásných výsledků, ony i ty zelené jsou nakonec krásné :-)

      Vymazat
  5. Božíííínku to je krása a toha je :-).Ja zatial iba "šmodrcham" to mi povie manžel keď sa ju snažím rozvolniť.Kedy sa ja k takému niečomu dopracujem :-(

    OdpovědětVymazat
  6. Trzeci raz piszę komentarz, bo znowu go nie ma. :-(

    W takiej ekspozycji widać całe piękno barwienia i nawet pozornie mniej ładne kolory zyskują na wartości. :-)
    Piękne !

    OdpovědětVymazat
  7. Vladi, něco úžasného, nejde se vynadívat!!!!! A jsi tak neskutečně pilná!!!!! LenkaK

    OdpovědětVymazat
  8. Dobrý den paní Vlaďko,
    pátrání po rounu mě zavedlo až k vám. Jásám, jásám, jaké máte krásné přírodní barvy. Moc ráda bych si v budoucnu čistila, česala, barvila vlnu sama, ale prozatím na to nemám prostor. Chtěla bych vyrábět plstěnou bižuterii, brože a další drobné ozdoby a to jenom z materiálu s láskou vyrobeným. Mohly bychom se domluvit třeba na odkupu trošky z vašeho obarveného/čistého rouna? Hledala jsem na internetu bedlivě, abych si kupovala od člověka, kde si budu jistá krásnou a čistou prací a z vašeho blogu cítím, že to je ono.

    Mějte se krásně,
    Karolína

    OdpovědětVymazat
  9. Karolíno, děkuju za pochvalu :-) Napište mi nahoře na této stránce do kontaktního formuláře mailovou adresu a já vám napíšu o mém barvení víc informací.

    OdpovědětVymazat