pátek 4. července 2014

Konečně jsem se dočkala...


Nad Evelínou už jsem prostě "zlomila hůl". Všechny pokusy o rozmnožení králičí rodinky končily vždy stejně. Evelína porodila a do druhého dne byli všichni její mladí roztahaní po kotci. Rozhodla jsem se, že ji nechám dožít kvůli vlně a sem tam jsme si vzpomněli, že bychom to přece ještě jednou naposledy mohli zkusit.

Letos nějak nestíháme, práce máme až nad hlavu, a tak si ji usnadňujeme, jak můžeme. Začala jsem oba chlupáče dávat pod přepravku, abych pro ně nemusela síct trávu. Putovali pod přepravkou kolem všech míst, kde jsem potřebovala mít vysečeno, a tím mi pomáhali udržovat zahradu. Docela jim to svědčilo. Evelína pěkně přibrala na váze. A tak jsme to ještě jednou už asi po šesti marných pokusech znovu vyzkoušeli.

Poněkud neupravená Evelína. Nechci na ni teď sahat, aby se zase nezjančila.

Mladí byli vrženi do hnízdečka v rohu. Chodili jsme kolem králíkárny po špičkách. Druhý den bylo hnízdo přestěhované na druhou stranu kotce. Ó jé! říkala jsem si. Je to tu zas. Ale malí vydrželi i do druhého dne. A pak i do třetího. Zakázala jsem manželovi nastartovat jakýkoliv hlučící nástroj. Sousedé odvedle nedorazili, ti další o kus dál měli trávník vypálený, takže se neseklo. Všude vládl neobvyklý klid.
 Teď už jsou jim dva týdny. Hnízdo vypadá opečovávané, malí jsou jako buclíci, obrostli a začínají protírat červená očka. Jen je mi záhadou, že na začátku jsem měla pocit, že jich je šest, pak jsem napočítala čtyři a nakonec jsou tři. Buď jsem se v těch růžových nožičkách se svým chabým zrakem špatně orientovala, nebo je něco postupně likviduje. Je to macecha Evelína nebo něco zvenku?

Máte s tím někdo podobnou zkušenost?

Malí se hřejou navzájem

9 komentářů:

  1. Vladi, Evelína je kouzelná a k vytouženému přírůstku gratuluji. Jestli ona necítila, že to má spočítané:)) LenkaK

    OdpovědětVymazat
  2. možno pomôže
    Zlozvyky králikov vyvolá neraz chovateľ (III.)

    Ing. Julian SIKA, posudzovateľ králikov

    * Požieranie mláďat (kanibalizmus). Aj keď sú králiky bylinožravce, občas sa v ich populácii vyskytne aj kanibalizmus. Jednou z príčin tohto zlozvyku býva nedostačné napájanie (napríklad dlhodobý deficit vody počas gravidity samice). Samice v období predpokladaného kotenia treba pravidelne napájať a to aj tie, ktoré zdanlivo nejavia záujem o vodu. Ďalšími príčinami bývajú pôrodné bolesti, strach, vyplašenie zvieraťa, náhla zmena pred okotením, ale aj nedostatok živín v kŕmnej dávke (bielkoviny, minerálne látky, vitamíny). Ak sa kanibalizmus vyskytol pri prvôstkach alebo aj osvedčených samiciach, musíme zvažovať, či sme tento zvlozvyk nezapríčinili už spomenutými nedostatkami. Pri opakovanom kanibalizme takéto zviera vyradíme z chovu. Neponúkame ho ani iným chovateľom, nebolo by to čestné.

    * Požieranie trusu je chorobný jav. Niektorí chovatelia podstielajú králikárne s drevenou podlahou rašelinou. Králiky si navyknú rašelinu žrať a pri náhlej zmene podstielky začnú požierať trus. Ak im rašelinu opäť pridáme, trus prestanú žrať. Zvieratá najlepšie odučíme od tohto zlozvyku tak, keď ich umiestnime na roštovú podlahu. Niektorí chovatelia uvádzajú, že králiky požierajú trus pri nedostatku vitamínu K. Jeho zdrojom sú zelené krmivá a listy všetkých druhov zeleniny. Králikom ich podávame, nakoľko obilniny a zemiaky obsahujú vitamín K len v malom množstve. Ak to nepomôže, postrekujeme miesta, kde kladú výkaly 10-percentným roztokom tinktúry aloe alebo iným odpudivým prostriedkom.

    Tento zlozvyk si však nesmieme zamieňať za normálny biologický jav. Pozorovaním a pokusmi sa totiž zistilo, že pre správnu funkciu tráviacich ústrojov králiky potrebujú vyrovnaný pomer medzi hrubou vlákninou a živinami v krmivách. Podporiť je potrebné aj bakteriálne a enzymické pochody v organizme zvierat. V uvedenom prípade však nejde o normálne formovaný trus, ale o väčšie zhluky mäkkých bobkov, ktoré v králikárni obyčajne nenájdeme. Králiky ich totiž vylučujú obyčajne v noci a požierajú priamo pri konečníku.

    Čítajte viac: http://korzar.sme.sk/c/4569990/zlozvyky-kralikov-vyvola-neraz-chovatel-iii.html#ixzz36WQcuiGA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marianko, děkuju za tak obšírnou odpověď. Já vím, že Evelína je hrozná potvora. Jenže jinou nemám. Pro tenhle pár jsem si jela 150 km. Tak snad už mi pět králíků vydrží. Víc nechci, nebyla bych schopná se o ně starat - musí se česat.
      Dneska odpoledne ti tři vylezli z hnízda. Brzy budu moci vykydat, tak uvidím, jestli najdu zbytek někde pod slámou.
      Pořád nad tím přemýšlím. Kdysi jsme měli mnohem větší chov angoráků a úplně bez problémů. Neděláme vůbec nic jinak, než jsme dělávali. Naopak, ještě jim přilepšujeme různými spec. granulemi. Jen tenkrát všichni sekli kosou. U nás na vsi je neuvěřitelný bordel. Hluk různých motorových udělátek je všudypřítomný. Kolikrát si říkám, že bych mistra mountfílda přivázala za trest na půl dne ke kůlu, ať si to poslouchá ;-)
      Taky můžou být přešlechtění, co já vím. Byla jsem ráda, že je mám, a po původu jsem se nepídila.

      Vymazat
    2. Ani som nestačila popriať, aby sa darilo v ďalšom chove, vypadol mi signál .To viete na samote pod lesom ,medzi kopcami .Tu bol najlepší satelit, ale som spokojná aj s tým čo mám, len mňa hnevá, že si nemôžem pozrieť Vaše videá o spriadaní. Začala som sa aj ja do toho "montovať" -jak sa povie u nás.Aj nám sa už stalo ,že samica požrala niektoré mláďatá,dostala druhú šancu a keď to urobila znova ,bol z nej obed.Nuž čo sa dá robiť, veď na to ich chováme. Tak nech sa darí v chove všetkého čo máte a v spriadaní .Teším sa už na Váš ďalší príspevok.

      Vymazat
    3. I my jsme u lesa, i když o samotě nelze mluvit. Máme tu ale kuny a lasičky, tak se taky trochu obávám těhle potvor. Kuna asi ne, ale lasička by se možná někde protáhla, nevím. Jednou nám takhle podivně zmizela koťata. Zbylo jen jedno. I to přežilo jen půl roku a pak zmizelo také :-( Slepice už se ani nepokoušíme chovat, 17 zakousnutých slepic za jedinou noc bylo na mě moc. Mám pocit, že se pořád nějak popasovávám s přírodou a rozhodně nejsem ten silnější z nás dvou. Podle toho pak vypadají výsledky :-)

      Vymazat
  3. Vlaďko, ti zajošci jsou kouzelní a Evelínka samozřejmě taky. Gratuluji k takové nádheře a moc jim i Tobě přeji ať vydrží a rostou. Přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  4. Kompletnie nie rozumiem z tłumaczenia Google o co chodzi. Ale pięknie się zakamuflowała w tej słomie.
    Pozdrówki.

    OdpovědětVymazat
  5. U vás je to jak v zoo!:)) Držím palce,ať prckové prospívají a máma dostane rozum!...konečně:)
    P.S. Na lamy se nechystáte?..nebo jsem něco prošvihla a už se pasou s kozama?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdyby to záleželo jen na mě, tak už se u nás nějaká lama pase. A k tomu koza angorská a určitě by se ještě něco našlo dalšího. Ale manžílek už skřípe zubama, neboť tráva neroste, enem za vodú a tam musí s kosou on. Už si připadá jako místní atrakce, jak tak osíká každičký kout v okolí :-)

      Vymazat