středa 20. srpna 2014

Barvířský týden


Letošní barvířskou sezonu jsem skutečně prošvihla. Odkvetlo mi úplně všechno, co jsem chtěla znovu vyzkoušet. Topím se v loňské obarvené vlně a nejsem schopná ji všechnu učesat. Tak jsem si udělala radost alespoň tento týden. A že to byla přímo barvířská smršť!


třezalka a šťovík

Na pokosené louce znovu hojně vykvetla třezalka - má oblíbená holka. Tak se barvilo květem i natí. První lázeň už je hotová, dostala jsem dva odstíny žlutozelené. Do zbytku barevné lázně jsem hned namočila další várku, povařila a dala do sklenic. Ve sklenicích, co se teď ohřívají ve skleníku,  skončily i další barvířské lektvary. Pěknou béžovou mi daly suché natě šťovíku i se semeny.

druhá lázeň - třezalka

A nakonec - dozrávají bobule. První, co jsem využila, byly bobule temnoplodce, který roste u mě na zahradě.



 Pěstuju i červené jeřabiny, šly do hrnce hned nato.


 V lese je vidět spoustu plodů krušiny olšové - letos jsem barvila hned s kamencem, a i když to v hrnci nevypadá, zatím mám výraznou zelenou.

barvení plody krušiny

Rostou brusinky a ostružiny. Tak ty zatím posloužily jen k zavaření a do pusy. K barvení mi je bylo líto použít, i když vím, že barví krásně. Na řadě jsou také ještě bezinky, které teprve černají a na pastvině nám dokonce i po druhé vykvetly.

Na závěr si dovolím několik rad pro ty, co jsou zklamaní svými pokusy.

Rostlinný materiál si nejprve důkladně povařím a pak ho přecedím. K syté barvě je ho potřeba docela dost. Většinou naplním celý hrnec. Používám odstátou vodu ze studně nebo dešťovou vodu. Do přecezené barvící lázně následně přidávám kamenec, přibližně menší lžíci na 1 litr. Vlnu i bavlněnou přízi vložím do horké lázně, rychleji se otevře a nasákne barvu. Na mírném ohni (nevařit!) udržuji horké co nejdéle. Jeřabinkovou jsem měla např. v teplé lázni celou noc. Nechám zchladnout a vymáchám v čisté vodě s trochou octa pro uzavření vlněných vláken. Nebo vlažný nálev i s obsahem přeleju do třílitrové sklenice a postavím do skleníku na slunce (kterého letos bohužel moc není). Tam nechám stát co nejdéle jsem schopná vydržet (jsem hodně netrpělivá).

květy poddenky obarvily vlnu na světlounce šedou, bavlna je fialová

Zatím se můžu pochlubit jen tou jeřabinkovou, která mě překvapila a udělala ohromnou radost. Ostatní se mi nepodařilo vyfotit tak, jak skutečně vypadají a hodně jich mám ještě ve sklenicích. Tak někdy příště.

karamelová barva z jeřabin - vlevo valaška, vpravo merino

bavlněná příze má o něco světlejší odstín

10 komentářů:

  1. Vladi, Kráááása! Ala

    OdpovědětVymazat
  2. Z popisků je cítit takové nadšení, že to snad taky vyzkouším, jen musím sehnat kamenec.
    Přeju hodně barvířských úspěchů. M.

    OdpovědětVymazat
  3. No, piękne, piękne po prostu! A ja w tym roku nic :-(
    Uściski!

    OdpovědětVymazat
  4. Vlaďko, ty máš zase krásných barviček!!! Doufám, že o víkendu taky vyrazíme na nějaké bobule :-) a na houby. Tady prý už konečně začínají růst a tak jsem zvědavá jestli mezi nimi budou i nějaké, které barví. Hezký den přeji.

    OdpovědětVymazat
  5. Už jsem se dívala,že tu dlouho nic nemáš a Tys zatím tolik makala a zase tolik krásy..... já mám teď aktuálně fialovou ostružinovou (nikdo je nechce) taky s kamencem a udělala jsem si růžovou merinku z potravinářského barviva:-( ale je hezká i když umělá. Ať se Ti dál vede! Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavlo, tu ostružinovou bych ráda viděla. Nechceš se s ní pochlubit v naší vlněné komunitě? https://plus.google.com/u/0/communities/105293776569551800188

      Vymazat
  6. Zkusím to nafotit. Nejsem si úplně jistá, zda se zvládnu přidat ..... každopádně s tím něco vyvedu. Hezký den, Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
  7. Zdravím, moc děkuji za úžasnou reportáž tvým barvením. Letos se těším na bezinky a ostružiny, vloni jsem neměla kamenec, tak z barvení moc nebylo.
    V tomto roce v parném létě jen různé odstíny hnědé v konzervách ;-).
    Tak se už už těším co z bezinek vyjde.

    Měj se moc hezky, s příjemným pozdravením.....pherenis

    OdpovědětVymazat
  8. Děvčata, jsem smolař, byli jsme s mužem na výletě - tedy hlavní účel jít do přírody byla "Krušina olšová", ale nějak se před námi schovávala. Tak jsem chtěla natrhat ostružiny, ale všechny byly zaschlé a těch pár kuliček se mi nechtělo dávat ani do pusy. Jeřabiny ještě nejsou zralé a tak předu nabarvené rouno z dřívějška. Určitě bude líp! Ala

    OdpovědětVymazat
  9. Klobouk dolů před vámi milé barvířky. To je alchymie a kus umění hezky nabarvit vlnu. Nikdy mne nenapadlo kolik je s vlnou práce, až když o tom tady čtu a vidím, kolik lidí se s tím zabývá.

    OdpovědětVymazat