neděle 3. srpna 2014

Borovanské ovčácké slavnosti...

pro mě asi jediný zajímavý stánek - od začátku do konce ručně zpracované oděvy a oděvní doplňky Dany Vařilové

... jsem si nenechala ujít ani tentokrát. Letošní postřehy - výstava oveček rozmanitější co se týká plemen a k vidění byly i kozenky. Po jídle jsem moc nekoukala, ale zdálo se mi, že různých specialit je tam také dostatek. Ochutnala jsem zmrzlinu z ovčího mléka. Zboží na stáncích nepřekvapilo ani příliš nezaujalo. Koupila jsem si pouze brožurku s recepty na výrobu sýrů. Bylo více tvořivých dílen, které určitě zabavily děti. Také zajímavé ukázky - zaujalo mě činění kůží, práce střihače - ruční stříhání ovečky nůžkami, následné spřádání a další zpracování pak už pro velký počet diváků nebylo vidět. Zato jsem si užila ukázku práce pasteveckých psů. Bylo horko, slibované bouřky nepřišly, takže to bylo nakonec hezky strávené dopoledne.
 Tak teď už jenom ovečky...
Ovce jákobova - naživo jsem viděla poprvé, i když vlny už jsem napředla mraky. Myslela jsem si, že v reálu je větší. Tohle je beran, který měl sice impozantní rohy, ale jinak vypadal moc mile a klidně. Kdybych neměla valašky, možná bych toužila právě po těhle ovečkách kvůli jejich lákavé vlně mnoha přírodních odstínů.



 Tohle by měla být ovce vřesová. Vypadá krásně, ale do vlny asi moc není.

A teď! Ách! Nádherně vybělené valašky. Proti našim byla tahle bahnice drobnější. A vypraná snad v perwolu, jinak si tu bělounkou barvu její i jehňátek neumím vysvětlit. Není krásná?

Od stejného chovatele opět čisťounké romney. Nedávno jsem dostala vzorek vlny - hnědou barvu, ale ještě jsem se nedostala ani k tomu, abych ji vyprala, natož pak spředla. Tyhle ovečky se pak na ukázku stříhaly.

A texel, velké ovečky, masné plemeno s krásnou vlnou, Už jsem si také zkoušela příst a byl to požitek.

Zwartbles - ovečky s krásnou čokoládově hnědou vlnou, která se přede taky náramně.

A pohled na paní Vařilovou, která nezahálí a přede.

Nakonec pejskové. Byli tři, byli skvělí a svou práci si užívali i přes dav diváků okolo. Klidně se proplétali i skrze ně, jakoby to bylo pouhé křoví kolem pastviny, a nenechali se rušit.





27 komentářů:

  1. Vladi to je nádherná fotoreportáž moc děkujii :-) ...škoda , že jsou od nás ty slavnosti táák daleko.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To si taky vždycky řeknu, když vidím reportáž o něčem, co je přes celou republiku daleko. Ony tyhle slavnosti už jsou na různých místech, jen se o nich člověk nedozví nebo až když už je po nich :-(

      Vymazat
  2. A very nice event. This is something I've experienced in England at a Farmers Market. There so many sheep breeds were exhibited, which I've never seen. The Jacob sheep with 4 horns I have also been very impressed.
    Greetings, Birgit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oh, a farmers market in England - it´s a dream! But I am happy that it is also possible to visit a sheep celebration in my area in this time. I think 10 years ago it was impossible or rarely. Today I can admire so many different breeds and enjoy their wool :-) Good times for these lovely creatures are back. I hope.

      Vymazat
  3. Super Teporzage skoda ja tam nebil Zdravim Tebe Karin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě by sis tam vybrala, vlněné příze pro pletařky tam byly také.

      Vymazat
  4. Pěkně odpoledne jste měli :-)

    OdpovědětVymazat
  5. W życiu nie byłam na wystawie owiec, co najwyżej psów. :-)
    Cieszę się więc, że dzięki Tobie mogłam chociaż wirtualnie, ale na taką się wybrać.
    A psy pasterskie niesamowite są. Rok temu widziałam pokaz pracy takiego, ale niestety wypasał kaczki, bo ze względu na odległości i upał, łatwiej było dowieźć kaczki.
    Pozdrawiam

    OdpovědětVymazat
  6. Vladko dekuji za reportaz,vypada ze jsi se dobre pobavila,na psi se take rada divam jsou velice chytri.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale je za tím také určitě tvrdá každodenní dřina ve výcviku. Tak jsme si ty tři pejsky porovnávali s naším Krokem. Mají podobné vlastnosti. Jenže ten náš necvičený umí tak nanejvýš překážet, ovce obíhá jen když jim chce něco ukrást nebo když si s nimi chce hrát na honěnou nebo trkanou a místo aby je někam naháněl, tak jim většinou vleze do cesty :-( Ale má je rád, je to takové vzájemné škádlení.

      Vymazat
  7. To jste měli opravdu pěkný den. Práci ovčáckého psa jsem naživo ještě neviděla. K těm čisťoučkým ovečkám - oni je možná opravdu "vyprali", sice ne v Perwolu, ale v nějaké měkké vodě. Moje tchyně říkala, že si pamatuje, jak v jejím dětství ty ovečky vždy pár dní před stříháním zbavili všelijakých hnojných rampouchů a okoupali ve velké vaně z té větší špíny. Já si zase pamatuji, jak jsme koupávali husy před škubáním peří, aby bylo co nejčistší. MarunaP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To bylo jasné, valašky mají vlnu zažloutlou lanolínem jako každá jiná ovce. Bílá je až po vyprání. Ale bylo to tak krásné - ta ovečka mi přišla jak andělské stvoření. A pak zpátky k realitě, odpoledne jsme odstraňovali paznehty našim holkám - kaštany od potu a mazu plné prachu (neléhají do trávy, ale kopou si zákopy), v kožichu nachytáno něco slámy z podestýlky něco sena z jeslí a něco jehličí z pastvy. Prostě naše mají k tomu andělskému stvoření daleko. Možná bych je mohla náročnou cestou také takto vyšlechtit, ale tipuju to tak na dvě tři hodiny, byly by z nich opět naše umouněné holky:-)

      Vymazat
    2. Možná, že právě srovnáním na výstavu připraveného a pečlivě vybraného, k dokonalosti se blížícího, zvířete a pak návrat domů a pohled na své nevýstavní užitkové stádo, zasévá do hlavy zbytečného červa pochyb "kde-dělám-chybu".
      Nepochybuji o tom, že při spřátelení se s vystavovatelem, by se pak nad šálkem kávy čak i u žejdlíku chmeloviny a nebo tak nějak podobně uvolněně a neformálně objevily pastviny s plicnivkami a kokcidiemi, průjmy kdo ví z čeho a po čem, nelogické úhyny.........
      Poblíž nás jsou akce na Zlobici. Nebyla jsem ještě ani na jedné. Tak trošku je mi líto projetého času, zase až tak velký informační přínos toto pro mne není a s chovateli se potkávám jinde a komorněji, tak trošku mám psychický blog z "poutí" a z pohybu v davu obecně.
      Jsem ráda, že sis slavnosti užila.
      Vlaďko, začíná kozí říje. Mikky nejen že ukázkově flémuje, ale i vyhnal ze stáda syny a začíná být cítit na dálku. Nic odpudivého. Ale pižmo je to výrazné. Stačí, jen jak se mi otírá o nohy, když nesu jádro a nebo padanky do ohrady. Tak jsem zvědavá, kdy budou kůzata. Prosinec asi ne, i když..., počátek března? Půle dubna? Dřív? Později? Hnědá je zase jako koule s hladovými jámami jak Macocha. Obskočil jí ten dacan v šestinedělí? Za pár neděl v tom zase budu lítat. Jsou březí a nebo vyžrané?
      Tak ať se v chovu daří a veterinář chodí jen na prevenci. Bo bez té to nejde.

      Vymazat
    3. ach jo.
      ...... nad šálkem kávy či u žejdlíku chmeloviny....
      Blog mám, to jo. Ale psychický mám blok :-)

      Vymazat
  8. Zdravím,díky za fotky a reportáž, letos jsme nejeli ale věřila jsem Vám. Nakukovala jsem již včera ale zmohla mi únava z víkendu, kdy jsme měli doma dceru s vnučkou a protože co se v mládí naučíš..... http://lucijas.rajce.idnes.cz/Prvni_srpnovy_vikend/#IMG_2759.jpg hezké dny, Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pavlo, máš nádhernou studentku, budoucí přadlenku :-)

      Vymazat
    2. Omlouvám se za tykání, ale tady je to tak běžné, že mi to ujelo. Tak co kdybychom to tak nechaly?

      Vymazat
    3. budu ráda za tykání..... jsem sice mladá!! holka, ale raději se vždy domluvím. No, holčičku máme pěknou,teď sice "puntíkatou" od komárů a snad se bude k ručním pracím mít, tu jí strčím do ručičky klubíčko, pošimrám česancem na bříšku ukazovala jsem jí i jehlice a má čerstvě dečku vyplněnou vlnou... hezký den, PavlaLuciUs

      Vymazat
  9. Świetna relacja! Nie przesadzaj, że te valasky uprane w Perwolu, Twoja Snezenka przecież też piękna i jaśniutka. Może ją rzeczywiście przed wystawą trochę "przeprali" z lanoliny. Ale jakie to piękne owieczki, jak się je dobrze utrzymuje!
    Wiesz, jak patrzę na te pasterskie psy, to myślę, że mój pies też jest chyba pasterski. On taką właśnie metodą zagania mnie do kuchni i pokazuje, że mam mu dać smakołyka :-) I nie wypuszcza mnie z kuchni, dopóki nie dostanie tego, czego chce!
    Uściski!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pejskové jsou všichni chytří, hlavně když jde o jejich mlsnou hubu :-)

      Vymazat
  10. Vlaďko, tak koukám, že jsi se taky dočkala. Ty ovečky jsou skutečné nádherné a neskutečně čisté, proti tomu co mám možnost většinou vidět :-) Škoda, že jsem tam nemohla taky být ;-), určitě by se mi tam líbilo.

    OdpovědětVymazat
  11. Lovely to see the different breeds! Looks like a fun festival!

    OdpovědětVymazat
  12. Díky za reportáž :)
    za organizátory Helena - Rosa o.p.s.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já děkuji za dobře zorganizovanou slavnost. Bylo mi tam dobře, ostatně jako i v minulých letech. Tak zase za rok :-)

      Vymazat
  13. Piękne stoisko i Twoje wytwory.
    Te barany mają niesamowite rogi.
    Pozdrówki.

    OdpovědětVymazat