čtvrtek 28. srpna 2014

Na sklonku léta


Houfující se vlaštovky, husy letící nad hlavou, čím dál tím víc opadaného zlatého listí i chladná rána, všechno to signalizuje blížící se podzim. Nemělo už žádný větší smysl nechávat dál vlnu ve sklenicích. V některých už se dokonce začala objevovat plíseň, tak šup s obsahem ven. Barvila jsem merino, valašku, nějakou kříženku a bavlněné nitě. A barvy tentokrát vyšly skvěle.


Třezalka a šťovík už vlastně barvily podruhé a stále ještě zbylo dost síly. Stejně i jeřabinková, ale tu jsem vzhledem k tomu, že se nekazila, ještě ve sklenici ponechala. Temnoplodec tentokrát barvil do vínova (loni jsem měla spíš šedou), bavlna jím obarvená bude fialová. A krásnou zářivě zelenou vykouzlila krušina. Použila jsem ji jen na jedno barvení, protože v lese je jí na každém kroku tolik, že jsem si slíbila ještě jednou na ni vyrazit. Těším se na další barvičky. Už teď je ve sklenici krásná barva z brusinek a také ze zlatobýlu. A vypadá to, že i počasí bude o trochu přívětivější ke sběru všeho možného z luk i ze zahrady. Hezké sluníčkové dny!


24 komentářů:

  1. No nádhera. Mně často tak štve, že nemám poblíž někoho, jako jsi ty! Vladi , přeji snad sluníčkové dny. Věra. Ps: Kdybys měla navíc nějakou vlnu z angoráčků, jak jsi spřádala s vlnou oveček, tak bych aspoň klubíčko koupila. Na vyzkoušení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Škoda, že ses neozvala dřív, hodně jsem jí teď odeslala jedné zájemkyni, mám jí teď jen na svůj svetr. Ale určitě budu do zimy ještě jednou stříhat, budu na tebe myslet.

      Vymazat
  2. Oříšky sklízíš i se sukénkami nebo padají takto samy? Já vždycky čekám, až se z nich oříšky vykulí a pak je složitě hledám v prostoru pod lískami.. Ty co spadnou i se sukénkou jsou vždy prázdné.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správně by se mělo počkat, jak píšeš ty. Ale to bych nic nesklidila. Jak jsme u lesa, je tu příliš mnoho zájemců o ně, od veverek přes straky až po našeho psa - ten si ty spadlé na zem taky moc rád louská. Místo aby hlídal, tak se přidá k hostině. Čekám teda vždycky na okamžik, kdy jsou ještě na keři, ale už jdou z kalíšku ven. To je právě doba, kdy k nám začnou chodit veverky. Musím pak být rychlejší než ony a otrhat všechno na co dosáhnu. Divoké lísky a ta červená už jsou, ale šlechtěná zelená, to jsou ty velké, ta ještě ne. S tou musím počkat a doufám, že tam na mě něco zbyde :-) Vlašské ořechy letos sežehl mráz, tak alespoň tyhle ať mám do cukroví.
      Že nám většina úrody zmizí v lese napovídá jeho současný podrost - alej z mladých vlašáků, všude různě vzrostlé keříčky lísek, už jsem z nich i letos trhala. Jsou sice plané - mají malé droboučké oříšky, ale jsou dobré. Veverka krade mně ze zahrady a já zase jí z lesa. To má za to.

      Vymazat
  3. Krásná práce, úžasné barvy. Podařilo se mi u nás sehnat kousek malinko kamence, tak hned, jak děti dovolí postím se do barvení :-) Díky za inspiraci s přáním, ať se daří M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce! Ten kamenec fakt udělá hodně. Používám mletý - jsou to takové krystalky. Kdybys chtěla, tak Ala v naší komunitě Vlnění ho nabízí. Koupila si ho velké balení, které nespotřebuje.
      https://plus.google.com/u/0/communities/105293776569551800188/stream/a6aff20c-eec6-4bfc-846e-8a95348cf44a

      Vymazat
  4. Vlaďko, barvičky jsou opět úžasné a obzvlášť ta zelená z krušiny vypadá báječně . Včera jsem zrovna na jednu narazila v lese, když jsme byli na houbách, takže příště s sebou beru ještě nádobku na plody a zkusím něco obarvit.

    OdpovědětVymazat
  5. Piękne !
    Używałaś ałunu, albo sody ? Zielony to z liści ? Bardzo intensywne, mocne barwy ? To solarne barwienie ? Dużo było roślin barwiących w porównaniu z wełną ?
    I leszczyna u Ciebie taka wybarwiona ! Macie inne, lepsze słońce ? :-)

    Pozdrawiam

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Používám kamenec (alum). Barvím z plodů - tmavé bobule. Vývar bez kamence barví na vínovo hnědou, s kamencem vyjde tmavě zelená a když pak ještě přidám sodu, barva je světle zelená. Tuhle barvu jsem nejprve vařila a potom ještě přelila do sklenice. V ní zůstala ve skleníku celý týden. Bohužel tu nesvítí slunce. I tak je krásně sytá.
      http://oveckov.blogspot.cz/2011/08/krusina-olsova-rhamnus-frangula.html

      Oříšky jsou otrhané z odrůdy červené lísky. Měla je letos poprvé. Pěstuju si ji kvůli barvení, protože z jejích listů je nádherná zelená barva.
      http://oveckov.blogspot.cz/2011/06/alchymie.html

      Vymazat
  6. To jsou krasne barvicky :-)
    xx

    OdpovědětVymazat
  7. You have pulled some wonderful earthy tones out of your dye pot! Beautiful!

    OdpovědětVymazat
  8. Tak to tedy zírám...klobouk dolů před tvým umem barvicím...a nejen tím samozřejmě, jsi pro velkou inspirací....s kamencem barva chytne a drží opravdu dobře......mám v plánu z listů kostivalu a solidago, snad se mi podaří....kostival mi vyrostl ve velikánské listy....

    Milé pozdravení posílám do dáli.....pherenis

    OdpovědětVymazat
  9. I admire your coloring, Vladka. Green and purple are great. Have I understood it correctly, is the violet from Apdelbeere (berries) and the dark green of black cornus (bark)?
    Greetings, Birgit

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Thank you, Birgit :-) Purple is from Aronia melanocarpa (http://www.biolib.cz/cz/image/id169501/). Last year I have mostly gray colours from it. A dark green is from Frangula alnus (http://www.e-herbar.net/main.php?g2_itemId=19615). I used the fruit. If you dye without mordant you can get a brown colour. With alum there is a dark green and with adding soda thera is a nice ligt green colour.

      Vymazat
  10. Vladi, to jsou překrásné barvy!!!! Já se letos soustředím na přírodní, jen nějaké hnědé z listí a slupek ořechů a kopřivově zelenou barvím. Ty tvoje palety odstínů jsou neuvěřitelné, nemůžu se vynadívat! Lenkak

    OdpovědětVymazat
  11. Když tak koukám na ty krásné přírodní barvy, tak jsem si uvědomila, jak velice barví jedna moje denivka. Je úplně vínová se světlým středem a když obírám odkvetlé květy, mám zabarvené ruce, dokonce i tričko mi to oflekatilo tam, kde jsem se otřela. Nešlo by s tím taky barvit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šlo :-) denivkami barvím každý rok. Mám je hrozně moc ráda a vlastně je sbírám a pěstuju ve velkém. Denivky všude, kam se podíváš :-) Teď jsem si zase přivezla z výstavy další dvě. Postopně ruším skalničky i letničky, abych je měla kam sázet. Barvím těmi tmavými. Nitku na vyšívání obarví na růžovo, vlnu musím barvit s mořidlem, to se pak barva změní na zvláštní zelenomodrou. Prý se dají i jíst, ale mně je líto zbaštit něco, z čeho se rozvine taková krása.

      Vymazat