čtvrtek 11. září 2014

Pozdně letní barvení

třezalka, brusinky, jeřabiny a houby různých druhů, to všechno může za tuto paletu, vlna je merino

To co jsem nestihla během léta, hravě doháním poslední týdny. "Vařím" barvy každý den. Stále je z čeho a vychází mi překrásné a vytoužené odstíny. Například oranžová. Miluji oranžovou. Celá léta závidím ostatním barvířkám, jak se jim daří, zatímco já mám pořád pouze sytě žlutou. Nakoupila jsem kvůli tomu hromadu jiřin, ale letos se jim v mokrém létě vůbec nechtělo kvést. A najednou mám oranžovou úplně z jiného zdroje. Stačilo pár žlutých květů afrikánů a do toho přidat několik červených houbiček a oranžová je na světě.



Vůbec jsem se nezatěžovala nějakými recepty. Začala jsem míchat zbytky barev, jak mi hrnce přišly pod ruku. Žluté, žlutohnědé, meruňkové i oranžové odstíny se tvořily skoro samy. 


Další oranžovou jsem získala opět náhodou. Přesazovala jsem rebarboru. Letos měla parádní kořenový systém, a tak mi nebylo líto velkou část pokrájet a uvařit pro barvení.



Parádní barvička! A vyvářela jsem nadvakrát, tolik barviva kořeny ukrývaly.


 Také aronie - temnoplodec přišla ještě jednou do hrnce. Posledně měla barvu červeného vína, nyní měla lázeň nádhernou barvu inkoustu. Do vlny to sice tolik neproniklo, ale i tak se podařila krásná fialová (zatím schne, nafotím příště).



 Myslím, že nakonec můžu být spokojená. I když mi mnoho rostlin uniklo, třeba bezinky, než jsem se rozkoukala, zbaštili ptáci, vlny i bavlny mám nakonec obarveno dostatek. Rozhodně to nebude jen pro dlouhé večery této zimy.

jen zlomek toho, co se barvilo; v lázni byla i valaška a charollais

13 komentářů:

  1. Vladi, nádhera, jak dopadly jiřiny? Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ještě nijak, pořád je střádám do mrazáku. Taky nemám ještě spředenou všechnu vlnu, kterou chci jimi barvit. Moc doufám, že se to tentokrát povede.

      Vymazat
  2. Super barvi vsechne mnj moc libi .Co mas na plan plict zdravim Karin

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju Karin. Ještě nejsem úplně rozhodnutá, ale určitě to bude svetr. Vlna je jemná. Jestli z toho upředu melírovanou přízi, nebo jednobarevnou a vzory budu vyplétat, o tom zatím jen přemýšlím.

      Vymazat
  3. Tak to je naprostá nádhera, paleta barev jak malovaná, když kouknu na svoje barvení, jsem žabař. Moc děkuji za inspirativní blog a ochotu sdílet zkušenosti, chodím sem nakukovat a učit se už dlouho a je to paráda. Lenka H.

    OdpovědětVymazat
  4. No to je krása ,pekná odmena za prácu. Už si viem predstaviť ten krásny vypletaný vzor na svetríku.

    OdpovědětVymazat
  5. Piękne efekty ! Jestem pod wrażeniem, z resztą nie po raz pierwszy. :-) Gratuluję efektów i wierzę, że jeszcze nie raz mnie zaskoczysz ! :-)
    Co to za grzyby ? Bo 'houby' ogólnie mi pokazuje grzyby, ale grzybów jest cała masa. :-)

    Pozdrawiam gorąco.
    Asia

    OdpovědětVymazat
  6. Krásná práce, krásné barvy.
    Pěkný víkend, ať se daří M.

    OdpovědětVymazat
  7. Przepiękne kolory! Jak zwykle u Ciebie :-)

    OdpovědětVymazat
  8. what a beautiful soft and fresh looking colours! mieke

    OdpovědětVymazat
  9. Zajímalo by mne, jak vydrží takové přírodní barvení. Nevypere se brzy? Jsou to úžasné, krásné barvy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Některé vydrží dlouho, třeba celá staletí, důkazem toho jsou historické tkaniny. Jiné mají jepičí život, stačí například změna teploty. Zrovna včera jsem si dala jednu spředenou fialovou barvičku stabilizovat do horké vody a ona mi zezelenala. A jako všem barvám včetně chemických i těmto škodí přímé sluneční světlo. To umí barvu krásně zbaštit. Praním se barva taky samozřejmě postupně vymývá, ale to platí i o textiliích průmyslově barvených, ty kolikrát vyblednou ještě rychleji.

      Vymazat
  10. Krásně barevné. Je to neuvěřitelné, jak pěkně se dá barvit jen rostlinkama.-)

    OdpovědětVymazat