neděle 7. září 2014

Uplynulé dva týdny...

Stále pilně sbírám květy jiřin pro barvení
... byly opravdu hektické. Doma i na zahradě bylo nutné udělat spoustu práce, do toho se narodili další králíčci, kozel Oskar se "oparfémoval" a začal prohánět kozule, z lesa na nás "halekaly" tisíce hub a vyzývaly ke sběru, barvířské rostliny znovu obrazily a k tomu se sešly hned tři víkendové akce, které jsem si nemohla nechat ujít. Občas jsem byla schopná i zmáčknout spoušť, tak to vezmu pěkně popořádku.



Evelína Králíková si zřejmě uvědomila, že jejím údělem je přivádět na svět potomstvo, protože tentokrát to proběhlo bez komplikací. Králíčků bylo ve vrhu pět, ale jedno slabší chuďátko se nějak v honbě za potravou  zamotalo do máminých poctivě natrhaných chlupů a než jsme ho objevili, bylo po něm. Zbylí čtyři jsou tak čilí, že je třeba je také hlídat. Nevěřila bych, jak rychle se dokážou vymrštit z hnízda v okamžiku, kdy zaznamenají na blízku mámu. Jeden z nich dokázal skočit i do poměrně vysoké misky jako do bazénu. Naštěstí jsme byli poblíž a slyšeli ho. Přestože dospělí nevydají hlásku, prckové piští z plných plic. Obzvlášť když se koupou v bazénku.


třídenní drobečci se začínají ochmýřovat

Starší potomstvo už narostlo. Většinu jejich objemu ale tvoří vlna. Skoro by se už dala stříhat. Zůstali mazliví, tedy, nechají se hladit a neutíkají. Tak doufám, že to tak zůstane. Už taky vím, že je to jeden sameček a dvě samičky, tak je bude nutné rozdělit.
jejich starší sourozenci už připomínají pankáče

Zmínila jsem houby. Nebudu nudit tím, co všechno roste. Bude to asi všude stejné. Musím ale říct, že tohle jsem ještě nezažila. Chodíme nevšímavě kolem všeho toho, co bychom jindy jistojistě sebrali. Kličkujeme mezi hromadou hub, které rostou úplně ze všeho v okolí. Např. jdu dojit kozule a u branky nacházím tři nádherné kozáky, co tam ještě včera nebyly. Sběračské pudy zděděné v genech po předcích mě nutí se ohnout, ale dostanu vynadáno, proč to proboha pořád sbírám :-(
Manžel si na procházce lesem vybírá jen ty nejkrásnější kousky jedlých a já sbírám to, co by mohlo barvit. Neznám tyhle houby podle jmen, orientuju se podle spodku kloboučků. Pokud mají barvu, seberu je.
Roztřídila jsem si je do tří skupin. V prvním hrnci se vařily houby zbarvené do tmavých odstínů hnědé.


Ve druhém hrnci skončily houby se světle hnědými nebo oranžovými spodky. Většinou to byly takové ty nepravé lišky, kterých rostlo v mechu neuvěřitelně moc.

A ve třetím hrnci skončily červené houbičky. Těch bylo pomálu. Myslím, že je na ně ještě moc horko. Přesto jsem dostala pěknou červenou barvu a bavlna se zbarvila do růžova.


Výsledky se ještě dnes sušily, takže si na ně budete muset trochu počkat.

Po chvilkách také pletu z merina naší Matyldy. Je to skvělá vlna, jsem ráda, že jsem Matyldu k valaškám přibrala. Kombinuji přírodně bílou s vlnou obarvenou borůvkami a květy jiřin. Svetr si vymýšlím za pochodu a stále ještě na něj nemám úplně napředeno, takže vlastně ještě ani nevím, jaká bude jeho definitivní podoba.


Od tenké na svetry si odbíhám k silné kobercové přízi. To když je pěkně, sednu si venku na sluníčko s vřetánkem a spřádám tu silnou a nadýchanou vlněnou přízi z ruliček a pak zase tenkou pevnou česanou přízi z rovings (budu pro to muset vymyslet čeký název). Česance i oba typy příze jsou vidět na ošatce. Barva je loňská ořechová.


To je letem světem zatím pro dnešek všechno. Ostatní zážitky vydají na samostatné články, takže příště bude něco ze setkání s řemesly. Přeji hezký den!

7 komentářů:

  1. Króliczki cudowne ! Jakie mają kosmate uszka. :) Niech zdrowo rosną !
    Bardzo mnie ciekawi farbowanie grzybami. Nie mam o nim pojęcia, a Ty z nich wydobywasz niesamowite kolory.
    Sweterek zapowiada się bardzo ładnie.

    Pozdrawiam i życzę miłego tygodnia. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jééé Vlaďko, koukám na tu úrodu .... králíčci jsou nádherní a já jim i tobě přeju, aby krásně rostli!!!! A závidím ti ty houbičky, u nás sice rostou, ale ne tolik a těch k barvení si asi musím nechat zdát. Ač jsem se v lese rozhlížela jak jsem chtěla, tak jsem nenašla nic, co by se mi zdálo, že by mohlo barvit :-(( ..... a ta ořechová barva je nádherná.

    OdpovědětVymazat
  3. V živote by mi nenapadlo farbiť hubami :DDD a pletieš sveter zo svojej vlny tak sa usmievam popod fuz aka som ja zhíčkaná , ja idem do obchodu a kupim a aj tak nestíham hačkovať a ty si ju urobiš a aj upletieš si skvelá čo stíhaš ty, to je niečo neuveriteľné, tvoje fotky mi tak lahodia pekne dni E.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eriko, mě by to před pár lety taky nenapadlo. Ale internet je hodně inspirativní a tam jsem to viděla poprvé. A internet je taky moje hnací páka - něco vidím a chci to zkusit. Neboj, já myslím, že toho obě stíháme stejně. Můj den má taky jenom 24 h. A co stihnu tady, nestíhám zas jinde :-)

      Vymazat
  4. Vladi, tak to se těším, že mi prodáš kousek králíčka - stačila by mi jeho jemňoučká vlna, i když králík s kořenovou zeleninou a šalvějí - to je mňamka! Co říkáš? bude z Tebe velkochovatelka?Ala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlnečka by být mohla, ale velkochovatelka ze mě nebude. Angoráci vyžadují stálou péči, čisté kotce, vyčesávání kožíšku, zastříhávání drápků, všechno to, co žere čas. A ten já nemám. Plánuji zůstat tak na pěti kusech. I to bude dost. Zbytek bych raději prodala než snědla. Ono na nich stejně masa moc není.

      Vymazat
  5. Nevím, co mám chválit a obdivovat dřív!! No, nejvíc tebe, kolik toho zvládáš!!! Králíčci jsou jak z obláčků, jde vidět, že se o ně vzorně staráš. Svetr bude nádherný! a hub u nás tolik nebylo, i když rostly tam, kde doposud nikdy - třeba obr žampiony na zahradě, ani jsme nemuseli do lesa. a ty tvoje "houbové" barvy jsou krásné, tak ať se vydaří i letos! Lenkak

    OdpovědětVymazat