čtvrtek 13. listopadu 2014

Hodně nebo málo?

připravená nasnovaná osnova - materiál ručně spředené merino dvojnitka

Co budeš s tolika vlnou dělat, slýchávám často ze všech stran svého okolí. Pravda je taková, že vlna mi sice překáží v každé místnosti, leze z každého kouta, ale s koupí tkalcovského stavu se mi jí vlastně nedostává. Celý rok jsem spřádala na vřetánku tence merino do dvojnitky. Bylo ho kilo! A to všechno teď padlo na osnovu. Konečně jsem se odhodlala začít tkát z vlastní napředené vlny (když pominu tkaní z valašky). Pořád nade mnou visela otázka - Co když to zkazím?, tolik hodin práce za tím vším materiálem. Nakonec jsem obětovala zbytky příze na menší vzorek, na kterém si tkaní vyzkouším. Vypadalo to krásně jemně a bylo jemné až tak, že se mi po pár centimetrech osnova předřela:-(



Bohužel celé napředené kilo už v té době bylo nasnované. A tak jsem to riskla. Případně si pocvičím navazování prasklých nití osnovy, což bude také zkušenost.


Navlekla jsem vlnu do všech otvorů paprsku desítky, vybrala vzor, připomínající stromečky, to se bude k žluté a zelené hodit, a spolu s manželem jsme napnuli osnovu (jsme už sehraný tým). Celý tento přípravný proces mi zabral po chvílích týden. Zatkávka mi ukázala, že když pro útek použiju silnější nit, než jsem původně plánovala a zkoušela ve vzorku, bude tkanina nádherná.

okamžik pravdy - bude každá nit na svém správném místě?

plovoucí nit pro pevnější a rovný okraj, není v nitěnce a je mimo válec

vzor mě opravdu potěšil

A jak to rychle přibývá! Obávám se, abych si nakonec nezatkala všechnu spředenou vlnu a zbytek osnovy pak nemusel čekat, až zas něco dotočím na kolovrátku. Najednou je vlny málo.

A osnova? DRŽÍ!!! Nepraská, netřepí se, nedělá boule, neboť je nádherně pružná. Jsem teď ráda, že jsem se odvážila a šla do toho.

11 komentářů:

  1. tééédááá...smekám.....není slov co by vyjádřila tvou šikovnost....hmmmm.....než aspoň na vřetánku se naučím, to hodně vody proteče řekou ;-)...

    s milým pozdravením a přáním hodně zdaru......pherenis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to zvládneš, všechno chce svůj čas a hlavně trénink. Denně 20 minut. Poslechla jsem a někdy si tréninkovou dávku i zvyšuju :-)

      Vymazat
  2. Vlaďko, vypadá to báječně .... vzor je moc hezký. Jen jsem zvědavá ... co to bude .... pléd nebo přehoz??? Soňa mě "přinutila" uplstit palčáky a určitě nejsou poslední :-D, tak ty mě snad donutíš konečně natáhnout osnovu :-D
    Nicméně už se moc těším až se pochlubíš hotovým dílem. Přeji hodně zdaru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vlastně ještě nevím, co to bude, nejspíš pléd. Chtěla jsem televizní deku, ale ukázalo se, že kilo osnovy je málo. Šíře je 80, po vyprání se to ještě drobet srazí, tak to bude tak akorát si to hodit přes ramena nebo kolena :-) Beru to jako cvičnou práci. Cením si nabytých zkušeností.

      Vymazat
  3. Vladko tleskam jsi opravdu sikovna .Jsem zvedava na tvuj konecny vyrobek.Vzorek je moc hezky, at se ti dobre pokracuje.

    OdpovědětVymazat
  4. Jitko, ukaž palčáky....
    Vlaďko, ty seš prostě borec!!!

    OdpovědětVymazat
  5. Paráda!!!!!!!!! Moc se těším na výsledek, už teď to vypadá krásně. Teď to za ty tři dny určitě hodně poskočí!!! LenkaK

    OdpovědětVymazat
  6. Vlaďko, v poslední době jen sleduji tvoje nádherné výtvory a užasle zírám. Ty prostě pořád jdeš dopředu. U toho paličkování se ani nedivím, děláš to léta. Ale tohle přece děláš relativně krátce a taková dokonalost a krása. Máš můj nejhlubší obdiv. MarunaP

    OdpovědětVymazat
  7. Ojojoj, te kilometry nitek. :-) Podziwiam. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Děkuju všem za pochvalné komentáře. Čtu si je a sedím přitom pod hotovým plédem. Krásně hřeje. Teď půjde do pračky a jestli to vydrží, pochubím se :-)

    OdpovědětVymazat