čtvrtek 20. listopadu 2014

Předení z hřebenů


Zkusila jsem tu už v létě a nyní jsem se k tomuto trochu zvláštnímu způsobu předení vrátila. Ze dvou důvodů. První - příliš krátká vlna a druhý - nedostatek času. O čem to vlastně mluvím? O výhodách česání vlny na hřebenech jsem tu už psala. Dávám jim přednost před česačkou vždy, když mám vlnu příliš znečištěnou drobným rostlinným materiálem nebo kousíčky krátkých zástřihů, jak se to někdy střihačům povede. Vlna se tímto způsobem nejen učeše, ale i přečistí. Vznikne česanec pro česanou přízi (vlákna jsou srovnaná podélně jedno vedle druhého). Česanec si z hřebene povytahuji rukou nebo s pomocí dizu, ale stává se mi, že když jsou vlákna kratší, během tohoto procesu si česanec přetrhnu :-( Navíc je to zdlouhavé a já se netrpělivě těším na to, až budu konečně moci příst.

zakrmená vlna z kříženky

Tak jsem si tuto část procesu odpustila. Prostě vlnu přečistím a učešu, někdy stačí jen dvakrát, a pak rovnou z hřebene začnu příst. Jde to krásně, a to i tenká nit, a navíc se mi podaří dostat z hřebene téměř všechno použitelné, což se mi při vytahování vlny do česance nikdy zcela nepovede.
Zrovna teď si dopřádám šedou kříženku. Je to krásná vlna, malinko hrubší, ale má tolik odstínů šedé v jednom, že příze je potom jemně melírovaná. Pramen vlny tvoří tmavší a kratší podsada a dlouhé šedé pesíky. Z hřebene se povytahováním nejprve vytáhnou ta dlouhá šedá vlákna a pak teprve ta kratší. A to je úsek, kde se mi to často přetrhne.

vlna z hřebínku jde uvolnit ztěžka a trhá se

na konci zbydou kousky, které se hůře předou, a velký zbytek krátkých vláken


rovnou z hřebínku to jde snáz
nemám téměř žádné zbytky


výsledná nit je jemně melírovaná



... a můžu pokračovat :-)



16 komentářů:

  1. Ale cieniutka niteczka. Piękna jest ! I ten kolorek, marzenie. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak hodně podobnou vlnu mám tu první, co se ke mně dostala......už sem si hřebeny upravila a líp se s ní dál pracuje....moc děkuji za všechny rady a fotografie, kterými obohacuješ mé vlnění....snad jednou budu mít i tu přízi, zatím nestíhám zpracovávat na plstění :-D.

    S hezkým pozdravením.....pherenis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, je to moc pěkná barva i pro plstění. Právě na to si schovávám odpad, co mi zbyde po česání. Plánuju s dětmi nějaká zvířátka nebo tak něco.

      Vymazat
  3. Díky za každý takový návod, až bude čas bude se hodit. Hřebeny a materiál mám :-)

    Přeju, ať se dílo podaří. M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já díky za komentář. Potěší, když vím, že to alespoň někomu pomůže.

      Vymazat
  4. Přiznám se, že přímo z hřebenu jsem ještě nepředla, ale pouze rouno jimi učesané bez dalšího pročesávání česačkou a i tak se z toho předlo krásně. A tkanina vypadá báječně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vyzkoušej to. Přijde mi, že se tak přede líp, než z česance. Jen je tu ta zdržovačka, že musíš nejprve kousek učesat, pak upříst a zase česat. Mně to ale vyhovuje, protože mě z hřebenů hodně bolí ruce a u toho předení si vždycky chvilku odpočinu.

      Vymazat
  5. Vladi, nádherná vlna, to je přesně odstín, který mám ráda! LenkaK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně se taky moc líbí. Jen by mohla být jemnější. Drobet škrábe. Šála ale půjde na valchu, tak ji tím snad zjemním.

      Vymazat
  6. Vladko souhlasim s tebou i kdyz nemam hrebeny tak jsem dnes vyzkousela trochu vlny vykartacovat a hned jak jsem ji sundala tak jsem ji upredla a slo to mnohem lip , jak pises je to pomalejsi ale vysledek i podle tvych fotek je moc hezky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to taky znám, nemůžu se vždycky dočkat, až budu moci příst. Česání je něco, co bych ráda přeskočila, ale bohužel to nejde. Vím, že lidi předou i z neučesané a neprané vlny, ale to by nebylo nic pro mě. Těším se na tvé předení, určitě nám o ukaž :-)

      Vymazat
  7. Zkoušela jsem příst nevyprané a neučesaní rouno, šlo to, ale vznikl z toho takový "provázek" nebo jak to nazvat. Nelíbilo se mi to. Když jsem stejné rouno vyprala a rozčesala - krásná, nadýchaná nitka. Hřebeny nemám, snad jindy, teď Ježíšek šetří korunky na česačku. Všem krásný den. Ala

    OdpovědětVymazat
  8. dobrý den,jsem naprostá začátečnice,vaše práce jsou pro mě jako fata morgána :-)) mám doma vyprané rouno ale nemohu sehnat za rozumnou cenu hřebeny,odkaz který jsem u vás na stránkách našla už nefunguje,třeba mi poradíte, kde jinde hledat?Alena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, tak to nevím. Za tak dobrou cenu, jako byly tyhle už je asi neseženete. Ledaže byste sehnala dobrého řemeslníka, co by je vyrobil. Pro truhláře by to nemělo být nic těžkého. Přidám nahoru ještě pár odkazů na stránky, kde se prodávají. A jestli jste fanda do předení, zvu vás mezi nás přadlenky - vlněnky na stránky Vlnění, kde se přetřásá všechno o práci s vlnou a taky se tam občas mihne nějaký užitečný odkaz nebo rada. https://plus.google.com/u/0/communities/105293776569551800188

      Vymazat
    2. Díky moc za ochotu,já se tu budu s dovolením kulturně vzdělávat :-)) jsem od Mladé Boleslavi a několikrát za rok navštěvuji výtvarnou dílnu v Zahrádkách u JH,tam jsem byla i na kurzu předení,jsem na sebe sama zvědavá,co ze mě "vypadne" :-)) nadšení spousta,času málo,ale tak jsme na tom asi všechny :-))

      Vymazat