úterý 18. listopadu 2014

wpi

o wpi jsem se také dočetla v knize Start spinning by Maggie Casey (Interweave)

Před časem jsme vedly v komunitě Vlnění krátkou diskuzi o tom, co znamená zkratka wpi a k čemu je vlastně dobré tuhle hodnotu u příze uvádět nebo ji znát. A vida, neuplynulo ani tolik vody a já se teď dostala do situace, kdy se mi znalost této hodnoty bude hodit.
Asi před rokem jsem si totiž upředla dvě malá přadýnka šedé tenké příze jako vzorek. Chtěla jsem vidět, jak bude vypadat upředená z česanců z holandských hřebenů. A jak je mým nepěkným zvykem, nezapsala jsem si nic v domnění, jak skvělou mám paměť a že si budu všechno pamatovat (kde ty loňské sněhy jsou?).

Že je to příze česaná, jsem ještě poznala. Jestli jsem ji předla na vřetánku nebo na jednom z mých kolovratů, to už nevím, ale to by nevadilo. Horší je, že už nemám v oku sílu jednonitky, ze které je příze seskaná. A je tu problém. Na stavu je natažená nedodělaná polovina šály a napředený materiál došel. Je třeba si ho dopříst, ale tak, aby byl stejný a druhá polovina zmíněné šály byla stejná jako ta první.


A jsem u toho - na to je právě dobré wpi (wrap per inch). Číslo u této hodnoty nám sděluje počet ovinutí nití na 2, 5 cm (1 inch). V zahraničí už mají přadlenky i tkadlenky možnost zakoupit si pomůcku k tomuto účelu přímo určenou. Bývají to všelijaké vyřezávané ovečky apod., kde nechybí důležitý zářez právě v dané délce 1 inch. Když pomůcku nemáte, stačí obyčejné pravítko. Nit nebo přízi, kterou chcete změřit, si pevně omotáte přesně a těsně vedle sebe na vzdálenost 2, 5 cm a pak stačí spočítat počet omotání. Tenká nit bude mít vyšší hodnotu wpi než nit silná (logicky).

A jak to vyřeší můj problém? Zjistím si wpi u zbytku mé staré příze. Buď si ji rozeberu na jednonitku a tu pak omotám kolem měřítka, nebo omotám přízi a vynásobím dvěma. Získám tak wpi pro mé nové předení. Upředu si kousek niti, zkontroluji wpi a buď přidám nebo uberu na tloušťce niti. To je celá věda. Jednoduše geniální (bohužel to vymyslel někdo jiný, já to jen vyčetla).

místo měřítka pomůže i stará fixa polepená barevnou izolepou


Zmínila jsem se, že tkadlenky tuhle věcičku používají také. Já pokaždé, když začínám tkát novou věc z materiálu, který ještě nemám vyzkoušený. Hodnota wpi mi pomáhá vypočítat počet nití pro mé potřeby a také vybrat paprsek. Omotám si materiál určený pro osnovu, spočítám počet omotání na 2, 5 cm a vydělím dvěma (v osnově nebudou nitě těsně vedle sebe). Výsledek pak vynásobím 4 a mám počet osnovních nití na 10 cm. Protože mám stav z Nového Zélandu, kde se používají jiné jednotky měření než u nás, je můj paprsek očíslovaný také podle těchto hodnot. Paprsek č.8 má tedy 8 otvorů na 2, 5 cm, desítka jich má 10. Vyjde-li mi tedy např. hodnota wpi 16, zvolím si paprsek č.8.

Možná si řeknete, že tohle už je příliš velké pitvání problému. Mně se ale už vícekrát stalo, že jsem si napředla při větším množství příze přadýnka s různě silnou vlnou. Podle rad moudrých je dobré čas od času si přeměřit wpi a pak bude příze dokonalá. A je na každém, jestli téhle zkušenosti využije nebo ne.

Hezký den a veselá klubíčka!

1 komentář:

  1. Jednoduché a geniální zároveň. Díky za osvětu. M.

    OdpovědětVymazat