neděle 23. listopadu 2014

Zasušili jsme, aneb něco o dobrotách z kozího mléka



Kozule už mají docela slušná bříška, je vidět, že Oskar se činil. Mléka bylo stále méně a méně, až zbylo vždy jen na ochutnání Krokovi a kočičkám. Ti ho vždy s nadšením vyhltli, jen se oblizovali. Ale mně už se teď stýská po dobrůtkách z kozího mléka, co jsem si mohla dopřávat celou sezónu. Nejčastěji jsem vyráběla čerstvý sýr, ten nesměl v lednici chybět.



Nejraději ho máme s bylinkami, pepřem a sušenými chilli papričkami.

 Já miluji sýr jen tak na slano s vlašskými ořechy posekanými na hrubo. Když ho bylo hodně, nakládala jsem sýr do olivového oleje s kořením a česnekem. Nebyl to zas takový luxus, protože oleje se spotřebuje jen málo, a když se sýr sní, dá se ochucený olej využít do zeleninových salátů.
 

Zbylá sirovátka se stala pro všechny z nás skutečnou pochoutkou. Ať už se pila samotná, nebo jsem z ní našlehala ovocný koktejl, celé léto sloužila k osvěžení všech.

Někdy jsem se přinutila udělat "vrzací" sýr halloumi. Je to takový polotvrdý sýr, který krásně vrže mezi zuby, což je jeho typická vlastnost. Výborně chutná s vínem, ale dá se také strouhat do pokrmů, nebo obalit a usmažit na řízek. Má prostě mnohostranné využití.
Kozí jogurt nesměl v lednici také chybět. Osvědčila se mi bulharská kultura na zaočkování. Jogurt nebyl tak řídký, jak kozí bývá, a měl výbornou kyselou chuť.


 Vyráběla jsem tvaroh pro slané i sladké použití.

koblihy s kozím tvarohem
Každý den jsem sbírala hustou smetánku s povrchu mléka a zkoušela z ní dělat další pochoutky.
našlehaná kozí smetana
Jen tak ji našlehat, udělat z ní kozí zmrzlinu (ořechovočokoládová vedla) nebo utlouct kozí máslo. To je takové krásně bílé. Výborný je také kozí cream cheese, to je smetanový čerstvý sýr, chutí připomíná Lučinu nebo pomazánkové máslo.
ovocný nepečený dort z kozího cream cheese

Kozí mléko jsme pili jen tak, nepřevařené, jen schlazené. To má tu nejlepší chuť a je určitě nejzdravější. Při dodržování zásad hygieny jsem neměla vůbec strach. Také úplně nahradilo kupované kravské při každém vaření nebo pečení.
ovesná kaše z kozího mléka s ovocem
Za celou dojnou sezónu, kdy jsem nepila a nejedla nic jiného, jsem si srovnala rozbolavělý rozhoupaný žaludek. Není to jenom můj dojem. Už teď cítím, jak mi tahle část jídelníčku velice chybí. Otevřu ledničku, civím do ní a nemám chuť na nic, co v ní je. Zato kozí sýr, ten bych si tedy dala!

18 komentářů:

  1. Wooooow..... ale narobiłaś mi apetytu !
    Kozie mleko, kozia śmietana, kozie sery, kozie twarogi i .. jeszcze coś słodkiego.
    Chce kozę ! Nieważne, że mieszkam w mieście, chcę kozę ! :-)))

    OdpovědětVymazat
  2. Z kozích výrobků jsem jedla jen kozí sýr, je výborný. Mléko nevím jestli bych si dala. Kupuji si kravské méko na farmě a radši ho tzv. šetrně pasterizuji. Schlazené pak je skoro jak čerstvé. Vidím, že máš stejnou modrou plachetku jako já. Je k nezaplacení. Taky dělám jogurty z mléčné kultury, ale příště si koupím asi tu, kde je toho laktobacilu bulgaricu míň procent, protože on asi dobře prosperuje a při opakovaném zaočkování je jogurt pořád kyselejší. Manželovi to tak chutná, já chci ale trochu míň kyselý. Kozu si pořídit nemůžeme, nemáme na to podmínky na zahradách (moc ožírají) a nemáme to u baráku (kvůli dojení). Tvoje rodina ani neví, co v tobě má. Jsi šikulka šikovná. MarunaP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám zas kyselé ráda, sladký jogurt mi už nepřijde jako jogurt. Dělala jsem ho i z jiné jogurtové kultury nebo přímo z kupovaného jogurtu, ale nechutnalo mi to tak. Navíc, kozí jogurt je pak hodně řídký a spíš se pije než jí. Mlíko bys možná od kravského ani nerozeznala. Záleží na tom, čím se krmí. V sezoně, když je hojnost, je mlíko vynikající.
      Kozy jsou fakt čističky pozemků, vynalézavé v tom, jak si pomoci k něčemu dobrému a to i k tomu, na co nedosáhnou. Manželovi zlikvidovaly celou vzrostlou lesní školku. Nejdřív spodní větve, pak se dostaly na kůru, tu ony moc rády, to asi vidíš občas na fotkách jak jsou zasmolený. Kácíme strom za stromem, ony to vždy ožerou a oloupou z kůry a máme dřevo připravené na stavbu :-)

      Vymazat
  3. Joj! Paráda!! Nebudou recepty z kozího mléka? Máme doma také denní přísun čerstvého kozího <3 Používám recepty s kravským mlékem, je to dobré ale není to úplně ono...
    A jestli mohu poprosit kde kupujete bulharskou kulturu na jogurty?
    Děkuji!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Recepty používám,co jsem kde vyčetla. Ale já jsem taková kuchta na baterky, co nakonec nejraději dělá všechno od oka. Popadnu, co dům dá, nějak to promíchám a většinou to chutná všem, kdo se kozího ze zásady neštítí. Přiznám se, že dřív jsem k tomu měla stejně hloupý postoj. Tu bulharskou kulturu pohledám, už si to nepamatuju, ale určitě to najdu.Kupovala jsem to spolu se siřidlem a smetanovou kulturou.

      Vymazat
  4. Vlaďko, to je dobrůtek!!! Přiznám se, že jsem zatím nic z kozího mléka neochutnala a vlastně ani netuším proč. Možná to bude tím, že doma kozy nevedeme a ke kupovaným výrobkům nemám moc důvěru. Doma používám čerstvě nadojené mléko kravské, ale taky mi chvíli trvalo než jsem si zvykla, ale teď už o to kupované nestojím. Teda krávu taky nemám, ale tchýně mi vždycky jednou za čtrnáct dní vozí 4 l od známých.




    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A jak ho uskladňuješ? 14 dní je přece jen dlouhá doba. Zjistila jsem, že strašně moc záleží na tom, jak rychle mléko dopravím do lednice a následně stejně rychle ho zpracuju. Dělala jsem sýry každý druhý den, jakmile jsem měla dost mléka. Sýry už jsem dělala i z kravského a to i z kupovaného z obchodu. Budu si to muset zopakovat.

      Vymazat
  5. Vlaďko, Ty jsi všestranná. Kozí sýry si dopřejeme když narazíme na cestách na farmu...domácí budou určitě lepší... Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vlastně žádný jiný než ten můj ještě neochutnala, takže nemám porovnání. Ale nám chutná. Nikdy nezbyde.

      Vymazat
  6. Vladi, ty jsi fakt neuvěřitelná:-)) Jak s tím tkaním, tak výrobou sýrů. A i když vím, že tkáš o sto šest, tak až budeš mít čas a spřádat tu angoru, nezapomeň na mě prosím. Ale nespěchá to-)). Pěkné dny Věra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už se spřádá, ale moc jí nebude, tak na šálu.

      Vymazat
  7. Až budu mít jednou ty kozenky tak se hlásím na konzultace co a jak přece jen kozí mléko se chová tak trochu jinak než kravské. :) Ale je to radost pohledět :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jejda, ale já nejsem odbornice přes sýry :-D

      Vymazat
  8. Vladko ty jsi super woman ,ja nevim jak to vsechno stihnes a jeste k tomu chodis do prace,smekam pred tebou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, já mám super manžela a o práci se dělíme. Ale to ty znáš, u vás to jistojistě funguje stejně.

      Vymazat
  9. Amazing!! Everything looks so delicious.
    For the Poppy seeds, I´ll send you a message next week. We are have some sad times at the moment...
    Hugs, Birgit

    OdpovědětVymazat