sobota 27. prosince 2014

Maminčin pléd

Stav zabírá místo v naší domácnosti už druhý rok. Ten loňský se mi podařilo utkat několik dárků, ale letos jsem byla mnohem produktivnější. Téměř všichni našli pod stromečkem něco utkaného. Mamka dostala pléd. Široký přes celý stav, tj. 80 cm, dlouhý dva a půl metru, utkaný z ručně spředeného merina na osnovu a z vlny kříženek, barvené loňskou sezonu různými rostlinami.



Byla to velká škola tkaní. Teprve podruhé jsem použila osnovu ze své vlastnoručně spředené vlny. Byla hodně tenká, to už pro příště vím, že nemusí být. Párkrát se mi předřela v nitěnkách, ale nevidím to jako negativní, naopak, naučila jsem se prasklou osnovní nit opravit tak, že ve tkanině to není vidět.


Na celou šířku návodu se mi také nedostávaly nitěnky, tak jsem se naučila je nahradit nitěnkami vyrobenými z nití. Vyzkoušeno. Fungovaly jako ty umělé. A tuhle dovednost jsem pak využila i při dalším tkaní. Když udělám drobnou chybu v navádění osnovy, nemusím vyvléct a znovu navléct všechno. Můžu si vyrobit náhradní nitěnku v místě, kde potřebuju (kde je chyba).

Další dobrá zkušenost - neváhala jsem pléd na závěr strčit do pračky a přeprat ho (program vlna). Barvy i pléd vydržely!


Bylo to troufalé a riskantní, napnout si hned všechny napředené nitě, téměř kilo merina, které jsem spřádala půl roku, ale nakonec jsem napráskáno nedostala. Byl to požitek. Vlněná osnova byla krásně pružná, tedy pořád stejnoměrně napnutá. Práce pěkně přibývala a nakonec mě mrzelo, že nemám více spředené vlny pro útek, protože z merinové osnovy pak ještě vznikl polštář, na který jsem použila vzorky islandské vlny (konečně našla uplatnění), a dvě šály, ale ty ukážu zase příště .



15 komentářů:

  1. nádhera, nádhera, nějak nemám lepší slova. A teda obdivuji tu odvahu dát to na závěr do pračky, i když mozek říká ano, tak nevím, jestli bych si troufla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to prostě musela vyzkoušet. Finanční ztráta by to nebyla, jenom ta časová, ale i pro zdrclou zaplstěnou deku by se určitě uplatnění našlo. Kočičky taky rády leží na měkkém a teplém :-)

      Vymazat
  2. Vladi, je to krásnější, než jsem si myslela!!!! Mám tu sestru, vzkazuje, že jsi moc šikovná!!! Jsi fakt skvělá!!!!!!!! Tohle dostat, tak se na to jen dívám!!!! LenkaK

    OdpovědětVymazat
  3. Vladko moc chvalim ,mamince jsi udelala radost a ty rucne vyrobene darky jsou nejlepsi.

    OdpovědětVymazat
  4. Piękny efekt. Jaki wzór. Namęczyłaś się, ale też i sporo nauczyłaś. Praktyka, czyni mistrza - tak u nas się mówi. :)
    Wielu pomysłów i sukcesów w Nowym Roku !

    OdpovědětVymazat
  5. Vlaďko, ty jsi tak neskutečně šikovná!!!! Nádherný kousek.

    OdpovědětVymazat
  6. Čo dodať? Všetko už bolo povedané. Šikovnica šikovná.

    OdpovědětVymazat
  7. Wunderbare Arbeit von dir und Bestimmt toll zu tragen. Ich wünsche dir ein Gesundes Jahr 2015 mit viel Kraft und Freude an deiner Arbeit sei ganz lieg gegrüßt Karin

    OdpovědětVymazat
  8. to je koncert, nádhera.
    díky za pokochání. určitě je to zvláštní radost, když ti pod rukama vzniká taková krása.
    nějakou dobu jsem u tebe nebyla a leccos mi uniklo. když je delší souvislejší chvíle, ráda se ponořím do Tvého blogu a těším se tvou prací. nezvládám skákat z jednoho na druhé a dívat se sem průběžně, takhle mi to vyhovuje líp. jsem moc ráda, že jsem viděla tenhle krásný pléd.
    a Vladi, taky se kochám na blogu, jehož odkaz jsi dávala do skupiny Vlnění. u té paní z Maďarska. moc ti děkuju, že ses podělila a odkaz tam dala. protože je to zvláštní radost, prohlížet si něco tak pěkného. jako u Tebe :)

    OdpovědětVymazat
  9. to je koncert, nádhera.
    díky za pokochání. určitě je to zvláštní radost, když ti pod rukama vzniká taková krása.
    nějakou dobu jsem u tebe nebyla a leccos mi uniklo. když je delší souvislejší chvíle, ráda se ponořím do Tvého blogu a těším se tvou prací. nezvládám skákat z jednoho na druhé a dívat se sem průběžně, takhle mi to vyhovuje líp. jsem moc ráda, že jsem viděla tenhle krásný pléd.
    a Vladi, taky se kochám na blogu, jehož odkaz jsi dávala do skupiny Vlnění. u té paní z Maďarska. moc ti děkuju, že ses podělila a odkaz tam dala. protože je to zvláštní radost, prohlížet si něco tak pěkného. jako u Tebe :)

    OdpovědětVymazat