pátek 12. prosince 2014

Vánoční prostírky

tkané technikou "summer and winter"

Tkaní je proces, který si rozděluji na čtyři fáze. První a nejdelší je plánování, hledání nebo vymýšlení vzorů, hledání materiálu, výběr barev, výpočty spotřeby, délky a hustoty osnovy. Trvá mi to dlouho, ale při tomto plánování můžu klidně dělat i něco jiného, nad čím nemusím dumat.

srdíčka a hvezdičky zdobí prostírku v červené, zelené a bílé kombinaci
 Druhou fázi nemám ráda. Je nudná a přitom vysilující. Je třeba nasnovat osnovu, co možná napočítat přesný počet nití a potom je navléct do paprsku a nitěnek. Vyžaduje to plné soustředění, protože chyba se hledá špatně a opravuje ještě hůř. V téhle fázi mi pomáhá, když se zavřu do pokoje sama a pouštím si k tomu klasiku (osvědčil se mi Vivaldi a jeho Čtvero ročních období). Osnova pro vánoční prostírky se mi podařila díky klasikovi navléct bez chyby!!!

prostírka je oboustranná, proto název "summer and winter"

Třetí fáze je nejkrásnější - vlastní tkaní. Pod rukama pomalu přibývá řada po řadě a začne se rýsovat vzor a to je takový malý zázrak, že stačí spustit pár klapek tu a pár klapek tam a nitě osnovy se poslušně řadí jako vojáci. Nemůžu se od toho odpoutat. Bolí mě nohy i záda, ale já musím přesto všechno dodělat ještě pár centimetrů, protože jsem zvědavá, jak vyjde tahle hvězdička nebo tamto srdíčko... A pak, když je osnova u konce a odmítá se zvedat a klesat podle mých představ, a ani tkací jehla už nemůže projít tím prostůrkem, který jí nitě vymezují, přijde ten aaaach! okamžik - nitě osnovy přestříhnu, uvolním zbožový válec a teď teprve vidím, co jsem to vlastně stvořila. Dlouhý pás tkaniny, který je nutné rozstříhat a dokončit.

technika mi umožnila vytkávat vánoční motivy

Poslední fáze už zase taková zábava není. Rozstříhané díly se rády třepí, musí se rychle začistit. Mohla bych použít stroj, ale mám ráda ruční práci, tak okraje začišťuji drobnou ažurkou, nějak se mi to k ruční tkanině více líbí.

začištění ažurkou

 Začištěná se ještě tkanina musí vyprat a vysrážet, nechat volně uschnout, vyžehlit a teprve potom můžu ukázat to, co tu dnes ukazuji - hotovou vánoční prostírku.

andílka vyrobily malé děti v kroužku keramiky



technika "summer and winter"

12 komentářů:

  1. Vladi, aaaaach, to je krááááása!Ala

    OdpovědětVymazat
  2. Nemám slov...na tohle nestačí jakákoliv slova pochval....bohužel...díra v řeči a jen ústa dokořán a tiše žasnout...fakt nemám co dodat nad tvou prací s dokonalostí a nádherou skloubené....hmmmm...to je ta nejvyšší tkalcovská.....jsi vlněnka se vším co k tomu patří ;-).

    S hezkým pozdravením....pherenis

    OdpovědětVymazat
  3. Vlaďko, je to překrásné a jako pherenis nemám slov .... Jsi fakticky moc šikovná. Přeji krásný den.

    OdpovědětVymazat
  4. Vladi, pochopila jsem pouze jednu fázi. Vivaldiho:-)))) Žasnu taky, co tvé ruce a hlava dokážou. Pěkný Advent.Věra♥

    OdpovědětVymazat
  5. Tak ja taky rikam aaaach,je to krasne dilo.

    OdpovědětVymazat
  6. prześlicze! i bardzo świąteczne.
    opłaciło się projektowanie, nawlekanie itp... :)

    OdpovědětVymazat
  7. Świątecznie już u Ciebie.
    Misternie, niteczka po niteczce... piękny efekt.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpovědětVymazat
  8. Vlaďko, taky je to pro mě špaňelsky (postup),,,i když díky Haničce, která si k nám občas vozí stávek začínám tušit,,,,,každopádně TVŮJ ýtvor je krááásný a je vidět, že si to užíváš a o to hádám jde taky....krásný advent....

    OdpovědětVymazat
  9. Vlaďko, chci Ti něco napsat,pochválit Tě,obdivně hulákat, ale holky přišly dřív a už všechno napsaly, nejsem mistrem slova ale tvoje výtvory jsou dechberoucí ..... Chodím sem pozdě, protože naše kuchařinky mají napilno ..... včera jsme byly v ZOO v Plzni a příští víkend ... od pátku do neděle se nezastavíme vůbec... v neděli jedeme do Prahy do Zem.muzea a je to zároveň pozvání na předvánoční zastavení ..... tak hezkou třetí adventní neděli! Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zas, Pavlo, obdivuji, co všechno vy kuchařinky stíháte v tomto čase. Musíte být mooooc nadšené a zaláskované do věci. Určitě jste prima parta. Tak si to pěkně užijte a moc se neuhoňte. Krásný advent!

      Vymazat
  10. Vladi, něco úžasného. Vím, jak jsi šikovná, ale tohle je nádhera!! LenkaK

    OdpovědětVymazat