sobota 3. ledna 2015

15 metrů dlouhé šálení

šály z vlastní spředené příze - merino a kříženky

Snad už něco trochu na stavu umím a tak jsem se rozhodla pojmout letošní dárky alespoň z části samovýrobou. Že maminka touží po teplé dece jsem věděla, v tom jsem měla jasno. Prostírky a dečka jsem vyráběla loňský rok, tak ten letošní vyhrály šály.


šály z vlastního materiálu, modrá ve vzoru je barvená japonským indigem

 První dvě jsem tkala z vlastní upředené vlny. Osobně se mi líbí nejvíce, ale mládí má na věc trochu jiný pohled, tak jsem pro mladší generaci raději materiál nakoupila. Největší radost mi udělal obchod Tvořivá ovečka, když před svátky zlevnil přízi Alpaca Drops.


 Je krásně tenká, měkká a takový výběr barev, které spolu ladí! Po dlouhé době jsem nalezla komerční přírodní materiál, se kterým se nesmírně dobře tká.

ještě na stavu - první šála z alpaky

druhá šála z alpaky

 Příze držela, netrhala se a šály z ní vyšly neuvěřitelně pěkné. S přebývajícími konci příze po straně šály jsem se vypořádala drobnými střapečky. Je to uprostřed délky, tedy pod krkem.



 Obě šály měly být v modrých barvách, černá ale většinu modré hodně potlačila. U pánské šály to nevadí a já mám zas pro příště jednu zkušenost s výběrem barev. Není to jako u pletení, kde barvy sídlí vedle sebe. Tady se barvy promíchají a výsledek je úplně něco jiného, než jsem čekala.


Pořád je ještě CO se učit, ale s těmito dvěma šálami jsem už byla docela spokojená.

Vyzkoušela jsem i příze z české firmy Vlnika. Jednu akrylovou - Iris, kterou jsem vybrala kvůli zvláštním barvám, a jednu směsovou - Maggie s příměsí angory a merina.


šála z akrylové příze
 Akrylová "zlobila", trhala se, protože to je jednonitka a hodí se spíš pro nějaké nápadité pletení nebo háčkování. Barevně je ale úžasná.
osnova vycházela barevně krásně pravidelně

Ta druhá byla opět skvělá a určitě se k ní zase někdy vrátím, protože i když byla dražší, spotřebovala jsem jí neuvěřitelně málo. Zbylo ještě na rukavice i čepici.

šála ze směsové příze Maggie, fma Vlnika

melírovaná příze pomohla s barevnými efekty ve tkanině

Všechny šály jsem se snažila udělat hodně dlouhé, tkaní proto pro mě bylo trochu nudné. Po pár centimetrech už člověk umí kombinaci zvedání listů nazpaměť a pak už přijdou na řadu dlouhé metry rutiny, nic pro mě. Snažila jsem se tedy udělat každou šálu jinak, procvičit si jiné techniky. Některé jsem zvládla, ale zvláštní technika dvojitého tkaní, která se v aj nazývá deflected double, byla ještě nad moje dovednosti. Šála sice je, ale není podle mých představ, není to to, co bych si představovala. A tak právě technika dvojitého tkaní zvítězila v mém rozhodování, co se budu učit dál. Ale o tom zase příště.

A co šály? Myslím, že radost udělaly. Mně i obdarovaným. Já se posunula zase o kousek dál a obdarovaní je hned využili při procházkách nepříjemnou zimou, která se tu na pár dní ukázala.


15 komentářů:

  1. Vlaďko, smekám KLOUBOUK! mám jej a tak mohu opravdu smekat!
    Ty mě ještě naučíš něco nového co ještě neumím. Jediná výhoda proč se do tkaní nehrnu ve skutečnosti, je ta, že stav bych neměla kam umístit, jedině na dvorek. Ale u duši - to je něco jiného. Také gobelínování - to by mě těšilo. Šály jsou opravdu luxusní! škoda že nepatřím do Tvé rodiny, hned bych se měla na co těšit! Jsem moc ráda, že jsi a že se s námi dělíš o své KRÁSY! Do nového roku vykroč správnou nohou po správné cestě a se správnými lidmi! Ala

    OdpovědětVymazat
  2. je to pecka. krása krás. ta poslední mě barevně bere za sdrce nejvíc. jsi dobrá!

    OdpovědětVymazat
  3. Ach, tak ty jsou opravdu překrásné. Z takového dárku bych byla nadšená.Krásné barvy a kombinace. Moc Vás obdivuji.

    OdpovědětVymazat
  4. hmmm, škoda!, že nejsme příbuzné ..... Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
  5. Jak dokonalé, přímo skvostné je tvé tkaní, kombinace přízí....hmmmm....fakt jen tupě zírám a nechápu :-D, nezbývá nic jinýho přát než to....ať se daří v dalším zpracovávání vlny.

    S hezkým pozdravením.....pherenis

    OdpovědětVymazat
  6. Mě je tak líto, že nebydlím někde blíž. Seděla bych v rožečku a zbožně se dívala!! Vůbec nechápu, jak to děláš. Je to všechno nádherné!!!LenkaK

    OdpovědětVymazat
  7. Jaj boha, akryl! Na něm jsem na tkané šále pohořela vloni. Barvy úžasné, šála udělala obdarovnému radost a nosí ji. Jenže kdykoli se podívám na zbytky klubek, tak se pupínkuji děsem a mám za ušiskama trvale napsáno "netkat!"
    Vlaďko, vše je to krásná práce.

    OdpovědětVymazat
  8. Vlaďko, šály vypadají báječně!!!

    OdpovědětVymazat
  9. Vlaďka very beautiful work! I need to work on my weaving but have to build the spinning wheels!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Yes, business. Sometimes I also think about it. But I am afraid that there would no time for my creation. But your business is nice, isn't it?
      Thank you for your comment :-)

      Vymazat
  10. Děkuju všem za milé komentáře :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Ty šály jsou opravdu nádherné! A vůbec všechny tvé výrobky jsou úžasné! (Doufám, že mohu tykat :-))
    Ani jsem netušila, jak krásné a rozmanité věci lze tkaním vytvořit, takové množství kombinací vzorů a barev...
    Když vidím ty fotky, mám chuť jít hledat a opět oprášit svůj dětský tkalcovský stav :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tykání mi samozřejmě nevadí, tady to už ani jinak nechodí. A dětský stav - určitě by na něm šlo zvládnout spoustu krásných věcí, jen by to dalo mnohem víc práce. Já na to mám na stavu takové šikovné klapky a ty mi s tím drobátko pomáhají :-)

      Vymazat