neděle 4. ledna 2015

Dvojité tkaní

tkaní ve dvou vrstvách na 4 listech - technika pick-up stick, vlastní návrh

Při nákupu tkalcovského stavu jsem o dvojitám tkaní netušila zhola nic. Slovní popis osmilistého stavu obsahoval zmínku, že vyšší počet listů umožňuje tkát tkaninu dvojité šířky. No to je báječné! jásala jsem tehdy nad tím, že místo 80 cm můžu získat i tkaninu 160 cm širokou. Jen mi nebylo jasné jak. V knížce Tkaní od Zdeňka Kubáka jsem našla informace o dvojitém tkaní dokonce jen na čtyřlistém stavu. A taky to, že nejen že můžu tkát dvojitou šířku, tzv. přeloženou tkaninu, ale také dvě vrstvy tkaniny nad sebou naráz nebo obě vrstvy spojené po obou stranách, z čehož vyjde taková utkaná nohavice. Tohle tkaní jsem si pak mohla vyzkoušet na kurzu u samotného autora. Bylo to ale bohužel až na závěr celého kurzu, takže jsme se tomu věnovali jen málo. Ale já byla nabitá chtěním osvojit si tuhle techniku. Všude na zahraničních webových stránkách vídám nádherné tkaniny "double weaving". Záhadou pro mě zůstávalo, jak vznikly.

přeložená tkanina (dvojitá šíře) s drobným vzorováním

Nelitovala jsem investice a zakoupila knihu od Jennifer Moore, Double Weaving. Docela dlouho trvalo, než jsem si na ni udělala čas, hlavně na to, abych se prokousala anglicky psaným textem. Je to ale TAK DOBŘE! napsaná kniha, že něco tak složitého, jako je dvojité tkaní, je najednou hračka! A co víc! To, co jsem o dvojitém tkaní, nebo lépe řečeno o tkaní ve dvou vrstvách, dosud věděla, byl jen pouhý začátek. Asi jako když se podíváte na hvězdy skrz zamlžené okno a potom najednou dostanete silný hvězdářský dalekohled a sednete si s ním pod otevřenou jasnou noční oblohu.

barevně odlišené dvě vrstvy, tkané zároveň

Začala jsem vzorníkem z první půle knihy. Je navržený pro 4 listy. Jsem ráda, že jsem ho nepřeskočila a nepustila se z nedočkavosti hned do osmilistého tkaní. Líbil se mi už, když jsem ho viděla na uvádějícím videu. To byl taky popud k tomu, abych si knížku koupila. Ale teprve když začnete pracovat na vzorníku samotném, poznáte radost z nově objeveného. Najednou se před vámi otevřou prostory pro nekonečné možnosti tkaní.

propojením obou vrstev vznikne tunýlek

tunýlek může být z jedné strany uzavřený, pak dostaneme kapsičku

S každým novým typem tkaní ve dvou vrstvách, což mi přijde jako lepší název pro tuhle techniku, přichází nápady, kde by se to dalo využít. Počáteční radost z toho, že můžu tkát větší šíři než 80 cm, není nic v porovnání s nynějším nadšením. Vidím různé kapsáře, obaly, sáčky, podsedáky a polštáře s výplní, podložky pod horké šálky nebo talíře, prostírky a další a další tkaniny.

nejlepší částí vzorníku byla "prošívaná tkanina"

obě vrstvy jsou vzájemně propojené vzorem a vyplněné měkkou vlnou

ažurka v horní vrstvě, podložená spodní vrstvou a nakonec vzor podle vlastního návrhu
znovu tzv. prošívání, zkusila jsem monogram

technika pick-up stick
 A tady už jsem věděla, jak na to. Osnovy bylo ještě dost, a tak už jsem si jen hrála se vzory. Vánoční je složený ze severských vzorů pro vyšívání, které jsem našla na internetu. Ovečka je můj vlastní návrh.

 Pěkné je, že po rubu tkaniny je vzor stejný, jen v obrácených barvách. Je tam ale také víc chyb, protože ty se ukážou až po sejmutí ze stavu.

Celý vzorník je taková dlouhá nudle. Oproti originálu jsem ho udělala v poloviční šíři.

Dvojité tkaní je nejen technika praktická a variabilní, ale taky efektní a zdobná. Určitě tu v budoucnosti blízké i vzdálenější uvidíte něco utkaného ve dvou vrstvách, protože od dvojitého tkaní hned tak neodejdu. Tohle bylo tkané na 4 listech. A teď si představte 8 listů. Nejenže budu moci tkát ve dvou vrstvách, mohu tkát i ve 4 vrstvách. Mohu mít tedy 4 utěrky naráz, nebo dva sáčky, nebo šířku tkaniny 320 cm, nebo ....... Není tkaní úžasné?

6 komentářů:

  1. Vlaďko to je krása, ten anděl nemá chybu:)

    OdpovědětVymazat
  2. Piękne ! I jak ładnie wykonane.
    A owieczka, to jest to ! :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Vladko ja uz opravdu nemam slov .KRASA.

    OdpovědětVymazat
  4. Piekne!
    A ja się zastanawiałam czy Doubleweave sobie kupić :)
    Już widzę że to będzie kolejna książka na liście

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc doporučuju. Je to výborná knížka, je dobré ji mít v knihovničce.

      Vymazat
  5. to je teda NĚCO! krása. líbí se mi, s jakým zaujetím a neustálým pokrokem se věnuješ tomu, co máš ráda. ovečka má dobré srdíčko.

    OdpovědětVymazat