neděle 8. února 2015

Není příze jako příze

všechny příze jsou barvené rostlinnými barvivy

Poznáte rozdíl mezi dvěma pravými a dvěma levými přadeny? Pokud hádáte, že rozdíl spočívá v barvě, tak jste neuhodli. Rozdíl není ani v plemeni ovečky, všechny čtyři příze pochází ze stejného plemene. Všechny čtyři příze jsou přibližně stejně silné.

Nebudu napínat. Rozdíl, který vidět můžete, spočívá za prvé ve vzhledu. V té vpravo jsou vidět jednotlivé většinou hladké prameny, ze kterých byla seskaná. V té druhé už tak viditelné nejsou.

Rozdíl, který z fotografie nepoznáte, spočívá ve způsobu vzniku jednotlivých přaden. Počátek je v přípravě česanců. Všechny byly učesané na česačce. Pro hladké vpravo jsem velké načesané polštáře roztrhala na podélné pruhy a ty pak povytahovala do dlouhého pásu. Vlněná vlákna v nich zůstala uspořádaná podélně vedle sebe a tak také přicházela do kolovratu. Proto je nit hladce stočená.

foto pro ilustraci
 
česaná příze

Pro druhou přízi jsem česanec také roztrhala a jeho kousky jsem znovu přečesala, tentokrát do úhledných ruliček. Způsob předení je pak naprosto odlišný. Vlákna nejsou složená pěkně vedle sebe, ale vlastně utvoří takovou vzdušnou trubičku tak silnou, jak jí dovolíte. Po seskání se nit ještě více otevře a výsledná příze je krásně nadýchaná.



vlněná příze

Další rozdíl byste pochopili až tehdy, až byste si obě přadýnka mohli vzít do ruky nebo přiložit ke krku. Příze nalevo je rozhodně jemnější, příjemnější na omak. A i pletenina z ní bude mnohem jemnější a příjemnější.

Tím nechci zatracovat přízi vpravo. Ona má totiž také cenné vlastnosti. Bude pevná, hned tak se nepřetrhne nebo neprodře.

Kam s tím vším povídáním směřuju? Že totiž když už se naučíme příst, můžeme postoupit o stupínek výš a začít přemýšlet, k čemu naše příze bude sloužit. Upletu z ní ponožky? Pak budu potřebovat tu pevnou. Chci teplou šálu? Pak raději tu jemnou, aby mě to kolem krku nepříjemně neškrábalo. Chci tkát? Tak pro osnovu určitě pevnou, ale pro útek zase tu jemnou. A tak bych mohla pokračovat.


Je fajn, když si česance pro příští přízi můžete připravit sami. Je fajn, když si můžete vybrat plemeno ovečky, ze které budete česance připravovat. Nádherné, čisťounké a načesané kupované česance mě v tomto ohledu drobet omezují. Ne že bych s nimi nemohla dělat stejné čáry máry na hřebenech a podobně, ale věřte mi, už to není ono.

Předete? A máte v tomto ohledu své zkušenosti? Pojďte se o ně podělit mezi nás do komunity Vlnění. Stačí si jen vytvořit profil na Google+ a požádat o přijetí.

20 komentářů:

  1. Vladko je videt ze zpracovani vlny dobre rozumis ,cim jsi barvila tu krasne zelenou ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U nás v lese roste taková vysoká tráva, tak jejím květenstvím.

      Vymazat
  2. Hned jsem si všimla, že v přízích je rozdíl ve vzhledu a že to asi bude dáno způsobem předení. Ale netušila jsem, že ty příze pak navíc mají i tak odlišné vlastnosti. Opravdu zajímavé!

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný večer přeji,Vlaďko Vám,i ostatním,chtěla jsem se zeptat,kde by se daly sehnat festovní hřebeny na vlnu. Dostala jsem k narozkám hřebeny(z Dobroděje),ale jsou na jemnější vlnu,mám strach,že se vylámou zuby při čištění více znečištěného rouna.Jinak Vám chci říct,že jsem nadšená z Vašeho blogu.Nádhera,spousta informací na jednom místě,prostě nádhera.Stáňa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já bych se toho, Stáňo nebála. Myslím, že v těch kartáčích nebude velký rozdíl. Naučila jsem se každé rouno před česáním na jakémkoliv nástroji nejprve hodně rozvolnit. Jestli máte vlnu zakrmenou, vypadá vám při tomto procesu hodně nečistot ven a pak se vám to bude i líp česat. Dobroděj prodává značkové kartáče a dost drahé, měly by něco vydržet. Já mám z Dalinu značku ashford a spíš než hustotu (jsou taky jemné) zubů oceňuju jejich tvar. Na vysvětlenou - prodávají tam dva typy, oba jsem měla možnost vyzkoušet a můžu říct, že ten se šroubovacím držadlem je lepší.
      Na nečistou, zakrmenou vlnu jsou také vůbec nejlepší hřebeny - najděte si tu u mě článek česání na hřebenech. Dobroděj je také prodává, sice draze, ale bude to kvalita. Nebo vám je někdo šikovný vyrobí. problém je, že fungují jen u vlny dlouhé kolem 10 cm.
      Děkuji za návštěvu i komentář.

      Vymazat
    2. Z Dobroděje je právě mám,zuby jsou zasazené v umělé hmotě a pak ve dřevu.S vlnou už pár let pracuju,avšak doteď jen z koupené a suchým a mokrým plstěním vyrábím figurky,tedy jen zvířátka.Ale po prošmejdění Vašeho blogu se chci naučit česat vlnu a příst,jak už zde bylo řečeno,je to návykové.K Vánocům chci bubnovou česačku, a pak kolovrat.Už jsem slíbila rodině ponožky.Vřetánko se dá taky u nás koupit?Po tom jsem se ještě nepídila.Stáňa

      Vymazat
    3. Stáňo, já si právě nemůžu vynachválit věci od Ashfordu. To je prověřená kvalita. Prodává je u nás paní Linhartová v Dalin Praha. Má tam všechno. Vřetánka, kolovraty, česačky, stavy, česance různých druhů. Mám vřetánko, kartáče, česačku a stav - všechno funguje skvěle bez zádrhelů. A že tomu všemu dávám pořádně zabrat. Cena výrobků opravdu odpovídá kvalitě. Taky se mi to zdálo na začátku všechno šíleně drahé, dnes nelituju. Ta investice se mi určitě vyplatila.
      Nevím, jestli si úplně rozumíme v pojmech. Máte hřebeny nebo kartáče? Pokud kartáče, pak všechny od jakékoliv firmy mají ostny (silnější špendlíky) zasazené do takové jakoby umělé kůže a jsou přicvakané k dřevěné podložce, to se jinak nedělá. Musí to být pružné. Hřebeny mají buď jednu nebo dvě řady dlouhých hřebíků a ty by měly být zasazené rovnou do dřeva, to by musel být superplast, aby vydržel.

      Vymazat
    4. Mám hřebeny,v Dobroději je právě mají vystavené,jednořadé a dvouřadé,oboje v plastu a pak zasazené ve dřevu,pěkné,ale přijdou mi trochu hrachovina,na to,že mají vydržet práci s nečesanou vlnou.Je na nich vypáleno ,,Louet" s přehlasovaným ,,e",Made in Holland.Asi začnu pátrat po tom Ashfordu.Děkuji za rady,hezký den,Stáňa.

      Vymazat
  4. Vladi, děkuji zase za školení i s fotkami, jsem vděčná za nové informace. je to moc zajímavé a moje příze vypadá jako ta vpravo, samozřejmě :) spíš bych chtěla měkkou, jistě i z té průmyslové se to dá načesat do ruliček...někdy to chci zkusit.
    já jsem jen ráda za to, že mám průmyslově zpracovanou vlnu, s praním je to hodně práce a tu já si někdy i ráda ušetřím, proč to nepřiznat :)

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý večer,Vladi,jdu opět prosit o radu a při té příležitosti si dovoluji navrhnout tykání,jsem zasloužilá matka tří dětí,tak snad mi bude prominuto.tak tedy,když vyčešeš vlnu na hřebenech,jak ji pak stahuješ z těch hřebenů?Mě z toho bolí prsty,jak ty vlákna vytahuju,když jí teda nechci rovnou spřádat.A mimochodem,už jsem si upředla dvě klubíčka vlny na vřetánku,mám z nich ohromnou a ještě větší radost.Vlnu mám z našich soufolků.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. koukám,že jsem se zapoměla podepsat,la pardon,Stáňa.

      Vymazat
    2. Tykáme si tu všichni tak nějak pospolem, takže mi spíš přijde divné vykání. Jen teď nějak nevím, komu odpovídám :-) Stáně?
      V létě jsem zkoušela příst rovnou z hřebenů a hrozně mě to bavilo, protože odpadlo to protivné vytahování. Některá vlna jde z hřebenů dobře, jiná v nich drží zaseknutá jako čert. Na zahraničních stránkách jsem kdysi narazila na takové udělátko - diz. Postačí ti obyčejný knoflík s větší dírkou, kterou protáhneš pomocí háčku několik vláken vlny. Pak knoflíkem posouváš po vláknech směrem ke hřebenu. Z dírky tím pádem vyleze chumáč vlny, za který zatáhneš a povytáhneš ho z hřebenu. Opět posuneš knoflík po vláknech směrem k hřebenu (nemusí to být nadoraz) a zase povytáhneš vlákna. Vznikne tak dlouhý česanec připravený rovnou k předení. Můžeš vlnu vytahovat z hřebenů i bez něj. Vždycky si ji urovnám do špičky a začnu povytahovat právě za tu špičku. Navíc si ještě vlnu, která je pevně zaháknutá v hřebech, na těch hřebech rozvolním, jde pak lépe povytahovat.
      Líp by se to vysvětlovalo v reálu s ukázkou. Takhle se mi to špatně vysvětluje.
      Ke klubíčkům gratuluji :-) Co z nich bude? Sufolk předu také ráda. Dobře se mi i barví.

      Vymazat
  6. Koukám,že jsem se zapoměla podepsat,la pardon, Stáňa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha :-) To jsme se nějak se svými komentáři minuly :-D

      Vymazat
    2. Naše nejmenší slečna si přeje šáličku,takže ještě připředu a budu plést.já si udělala diz z víčka od mléka,jde to s ním docela dobře.Ještě by mě zajímalo,jestli jde docílit čistě bílé barvy vlny podomácku.Ten sufolk je krémový a já bych chtěla bílou.

      Vymazat
    3. Jedině nějakým odbarvovačem, ale já to nikdy nezkoušela, protože by se určitě zničily všechny plusy, které vlna má. Zkus ji po spředení dát do horké vody s jarem, třeba ještě nějakou špínu pustí.

      Vymazat
  7. Děkuji za rady,vyzkouším.A tady bych se ti chtěla pochlubit svými vlňáčky, plus je tam ještě něco navíc : http://www.fler.cz/shop/stafik2013. S.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš tam nádherné koníčky! Je vidět, že je to tvá srdeční záležitost, já bych ho takto netrefila. A vážky mě taky zaujaly. Dělali jsme s dětmi v kroužku motýly a květy, ale těmi vážkami bych se s dovolením nechala inspirovat.

      Vymazat
    2. Děkuji za pochvalu.Klidně se inspiruj, naživo je to o kapku hezčí,tak přeji pěkné tvoření a pak se pochlub.S.

      Vymazat
  8. Niesamowity efekt !
    Jakoś umknął mi ten post. Brawo. Wielkie brawo !

    Pozdrawiam

    OdpovědětVymazat