pátek 27. února 2015

S vřetánkem v ruce


S vřetánkem v ruce nalézám v sobě klid. Vracím se k němu stále. Vlastně častěji než ke kolovrátku. Můžu se s ním usadit kdekoliv. Nepřekáží, nezabírá půl pokoje nebo nestojí v cestě, zrovna když ostatní obyvatelé bytu mají potřebu chodit tam a sem. Také nevydává žádný zvuk. Je tiché a pracovité. Točí se s vytrvalostí, dokud z vyčesaného polštáře vlny nespřede poslední vlákno, a potom ještě nazpátek, aby urovnalo nahromaděnou energii jednonitky. Ve dvou se to lépe táhne a ve dvojnitce se energie vyrovná a příze pak může být smotána klidně rovnou do klubíčka. Trvá to mnohonásobně déle než na kolovratu, ale kam spěchat? Při tomto velmi pomalém procesu vyrovná vřetánko nahromaděnou energii i ve mně samotné.

Přemýšlím o koupi sady vřetánek z mého oblíbeného obchodu. I moje první vřetánko bylo odsud. Bohužel už dosloužilo. Nebo alespoň jeho část už není původní. Trpělivě odolávalo mé nešikovnosti a častým pádům z výšky, až nakonec podlehlo.

začala jsem před pár dny

ráda seskávám z jednoho klubíčka

hotové navíjím na kolík od mé milé přítelkyně, funguje skvěle

a je tu klubíčko, co kdysi bylo Matyldiným kožíškem a houbou v lese
čím se stane v budoucnosti?

11 komentářů:

  1. Vlaďko, tak k vřetánku jsem stále ještě nedošla....ale když to tak u tebe vidím, musí to být pohoda.....hlavně ta variabilita, může se používat všude a nezabírá místo.....tvoje výsledné klubíčko je prostě dokonalé....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě začala od vřetánka, kolovrátek jsem pořizovala až pak. Když tak nad tím přemýšlím, tak kolovrat mám pouze kvůli rychlejší práci, protože vážně raději předu na vřetánku. Má to tak spoustu lidí, někdo přede pouze na vřetánku, i takové ty umělecké příze s efektem a o kolovrat nestojí.

      Vymazat
  2. Vlaďko, klobouk dolů ... vřetánka sice mám, umím na něm, ale nepoužívám ho ..... Ale už jsem si kolikrát říkala, že bych měla, právě proto, abych mohla nosit s sebou, třeba když jedem ke tchýni, abych nezahálela. Navíc mám v syslí noře uskladněn kašmír a ten, myslím, jinak než na vřetánku neupředu. Na kolovratu mi to zrovna moc nešlo a tak jsem ho odložila, protože přece jen je to drahý materiál pro ničení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždycky obdivuji tvé krásné nitky z kolovrátku. Budu muset ještě hooodně dlouho trénovat, než toho dosáhnu. Prostě si s kolovrátkem tak nerozumím. Hlavně s tím novým drahým a nemyslím, že je to jeho chyba, těch koleček a převodů je tam na mě moc. To vřetánko, to je jiná! Nad ním mám absolutní kontrolu. Na drahý materiál si neberu nic jiného. Teď jsem se pustila do té krásné alpaky, co mám z Toulcova dvora. Jde to krásně. Ale věřím, že jakmile bych začala na kolovrátku, trhalo by se to a já bych se div neuvztekala. I všechen kašmír a vlastně cokoliv jiného jemného drahocenného, všechno jsem předla na vřetánku. Mám i pocit, že si toho materiálu více užiju.

      Vymazat
  3. Vladko moc se mi libi jak delas klubicka ,nechtela by jsi sem dat jak na to.Stou vlnou je to zajimave jak casem zmeni barvu a nekdy i jen po spredeni. Ja jsem vcera barvila ostruzinami a vysla z toho takova pekna fialova barva .Take jsem vyzkousela bodlaky ,jiny druh nez u vas a je z ni hezka svetla zelene.A ted k tomu vretanu porad jsem se k nemu jeste nedostala ale vcera mi Vasek privezl dalsi kolovratek , asi si zacnu sbirku proste jim nemuzu odolat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mám hned dva inspirativní náměty do Vlnění :-)

      Vymazat
  4. Piękna przędza i patrząc na nią mam znowu ochotę spróbować prząść na wrzecionie :))
    Nawet się nie spodziewałam tak pięknego koloru po grzybach.
    Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego tygodnia.

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherné klubíčko! Já tak pěknou přízi nemám ani na vřetánku ani na kolovrátku, ale to bude rukama a taky hodinami praxe :) A určitě Tě nedoženu. .. Jsem ráda, že kolík slouží, jak má! Taky jsi ho nakonec ničím nenapouštěla, že? To dřevo je krásné samo o sobě. LenkaK

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, Leni, myslím, že nejlepší patinu dostane od mých rukou a lanolínu z vlny. To ostatně můžeš vidět i na tom černém vřetánku - kde se ho nejvíc dotýkám, tam už patina je. A neboj, za chvíli mě doženeš :-) Klubíčkům zdar!

      Vymazat