pondělí 9. března 2015

Nadšení



Nebyla jsem zpočátku úplně nadšená do nového projektu. Na papíře (lépe řečeno v programu PC) i v hlavě to mělo jasné obrysy s jasnou strukturou. Také jasné rozměry. Rozpočítala jsem, nasnovala a nastříhala drahocenný a celkem drahý materiál - směs lnu a bavlny, navlékla do paprsku i do nitěnek, abych pak následně objevila chybu. Bylo nutné převléknout polovinu vzoru. Při další zkoušce mi připadala tkanina příliš řídká. A tak se znovu převlékal paprsek - osmičku jsem vyměnila za desítku. A tím se mi zbortily všechny mé sny o prostírce určitých rozměrů. Pětapadesát cm se smrsklo o deset cm. I vzorování se jevilo nějak jinak, nevýrazně. Chodila jsem kolem stavu s napnutou několikametrovou osnovou s utkaným začátkem asi dva týdny a přemlouvala se k pokračování. Co mi chybělo bylo nadšení. Takový ten počáteční zápal, těšení se na věci příští.




Nakonec jsem se rozhodla pokračovat. No co! Budu tedy mít prostírky netradičních rozměrů. Nebo z toho nakonec udělám luxusní utěrky, proč bych si něco takového nemohla dopřát? Žádná cesta nazpátek už nevede.

vzorník - tři druhy vzorování použité na ubrouscích

To rozhodlo. Vznikl první ubrousek. Ještě stále bez valného nadšení. Spíš jsem si ho dala úkolem. Další den druhý ubrousek. A najednou se to stalo. Vzor mi z ničeho nic začal připadat krásný. Krásnější tím víc, čím víc se plnil zbožový válec. Ubrousky už dávno byly čtyři a já začala tkát poměrně s rychlostí středový běhoun, který bude ozdobou našeho stolu. Dařilo se mi i takové to tkalcovské tempo "na cukr, na kafe, na cukr, na kafe". Člunek mi přestal padat z ruky nebo zapadávat mezi nitě ve špatných mezerách, nemusela jsem se dopárávat nazpět k chybám. Přišlo nadšení, nutný motor, který pohání k lepšímu výkonu.


A nejlepší odměna na závěr - odstřižení nití od zbytku osnovy, odjištění páčky u zbožového válce a pak už jenom odvíjet a odvíjet vzorovanou tkaninu. Ještě mě čekají dokončovací práce, ale pro ty už mám potřebné nadšení.

Hezký den.

10 komentářů:

  1. tý jo...fakt nestačím zírat....kdeže je zapadlé mé pokusování se o nějaké souvislé nitky na vřetánku....tady se tak krásně frčí ve velkém a skvostném tkaní....já si snad v létě udělám výlet :-))).

    Ty jsi taky motorem...pro ty další tvořící z vlny....a za to ti patří velký dík.....

    S milým pozdravením.....pherenis

    OdpovědětVymazat
  2. Posiblemente no sea lo que habías pensado pero te ha quedado precioso!!!. Los colores son muy apropiados.

    OdpovědětVymazat
  3. Zawsze, jak patrze na Twoje tkanie, to jestem pełna podziwu.
    Niesamowity efekt.
    Pozdrawiam wiosennie. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Vlaďko, to je nádhera .... jsi opravdu neskutečně šikovná!!! Nemám slov....

    OdpovědětVymazat
  5. Mám pocit, že tady můžu psát pořád to samé dokola - jsi neuvěřitelná!!! Je to nádherné a ty jsi moc šikovná!! A pilná!!!! LenkaK

    OdpovědětVymazat
  6. Vladko, je uzasne pozorovat, jak jsi vytrvala a tve vytvory jsou nadherne ♥ Preji krasny vikend, Monika.

    OdpovědětVymazat
  7. Krásná práce, já tak v podobném duchu teď valčím s tureckým vretankem. Mám konečně vysněné vřeténko, rouno a bohužel velmi pocit že jsem neschopná. Ale když tady vidím jak krásné věci mohou vzniknout, nevzdám to.Tyhle stránky jsou pro mě obrovskou motivací a vzorem!!! Děkuji za ukázku toho, že sny mohou nabýt při vůli reálné rozměry.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, je to tak. Je to jen otázka chtění a cviku. A měla jsi mě vidět včera - zoufale zamotanou do příliš energické nitě, zmítanou mezi rozhodnutím vybrat jednodušší cestu, drahý materiál roztrhat a zamotanou část vyhodit, nebo mnohem složitější cestou trpělivě celý večer pokrouceniny a zamotávky rozmotávat. Naučila jsem se v dětství kráčet po té druhé cestě, protože nový materiál jsem nedostala. Teď se mi ta výchova k neplýtvání hodí.
      Časem na všechno přijdeš, najdeš si vlastní postupy a nastoupí ten nádherný pocit, že něco ovládáš a tvoříš vlastníma rukama.

      Vymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  9. Nějak se mi to tam dostalo dvakrát, hol ta technika :)

    OdpovědětVymazat