sobota 23. května 2015

Kůra jabloně



Datum sběru: 17. 5. 2015
Lokalita: pastvina, stará planná jabloň
Rostlinná část: kůra z mladých větviček
Mořidlo: kamenec
Materiál: vlna valaška a charolaise, len

Zjistila jsem, že naše pastviny jsou současně dobrým zdrojem barvícího materiálu. Např. snad po předcích, snad sem ptáci zanesli semínko, vyrostla tu planá jablůňka, která se o místo pere s břízou. Bříza vyhrává, dávno už ji přerostla, ale jabloňka se nedala. Dokud ji neobjevily naše kozy. Ty si hned začaly pochutnávat na nejni6ších větvičkách a sotva se odvážily znovu obrazit, už to zelené něčí zuby uštíply.


 Ale větvičky zůstaly živé. Trčely do všech stran jako výzva, a tak došlo k barvícímu pokusu, na který se už dlouho chystám. Barevné výsledky jsem viděla u mnoha barvířek, ale fakt se mi nechtělo věřit, že by takovou barvu dala obyčejná kůra. Dala. Už to vím. stačí pár hrstiček a krása je na světě.

 
jabloňová ve společnosti olšových krásek

5 komentářů:

  1. Krasa krasa krasa jsem rada ze zase barvis a davas mi inspiraci .Jeste bych se chtela zeptat jake mnozstvi vlny davas obarvit?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se vejde do hrnce. Většinou to bývá tak na jedno přadýnko.

      Vymazat
  2. To barvení kůrou z jabloňových větviček vypadá taky moc zajímavě. Mám pocit, že jsem něco takového už viděla u Birgit Olann. Mysliím, že ona ale barvila ještě i naštěpkovanými větvemi. Jen to teď nemůžu nějak najít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, měla to tam vloni. A taky kdysi Sabinne v Lavendenblau. Birgit tam má teď krásnou tu vlaštovičníkovou. Jdu se opičit :-)

      Vymazat
    2. jj, máš pravdu, v Lavendelblau jsem to taky viděla. A u Birgit jsem koukala dneska na ten vlaštovičník a určitě ho taky vyzkouším.

      Vymazat