sobota 23. května 2015

List břízy


Datum sběru: 17. 5. 2015
Lokalita: pastvina
Mořidlo: kamenec
Vlna: valaška




Bříza (Betula pendula) je strom, který můžete potkat kdekoliv. Její semínka se klidně uchytí i zanesených okapech starých budov a za pár let už si tam vesele roste bříza. Lidé ji nazývají plevelem, ale já mám břízu ráda a odpustím jí i tu spršku semen na konci sezóny.

K barvení sbírám listy. Nejlepší jsou ty čerstvě jarní, květnové. Ale barvit můžete v podstatě celou sezonu. Poprvé se mi povedla nádherná, jasně žlutá barva, která je stálá a nebledne. V posledních letech ji ale mívám mírně dozelena. Ještě jsem nevyzkoumala, čím by to mohlo být.

Barvit se dá i vnitřní kůrou břízy. Pak by měla být barva světle růžová. Ale to vím jen z četby a doslechu.

A takto vypadá letošní barva. Zatím schne. Po spředení bude určitě intenzivnější.

březová je vlevo
 Pro srovnání moje barvení břízou v minulých letech:



8 komentářů:

  1. Nádherná barva.Jak to,že máš tu vlnu tak krásně čistou?Obdivuju,obdivuju. Stáňa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je právě výhoda valašky. V té se až tak špína nedrží. Teď například v těhle deštích vypadají holky jako sněženky. Všechny jsou krásně vyprané :-) Už ses rozhodla, jestli si pro vlnu zajedete? Pokud ne, pošlu ji.

      Vymazat
    2. Jojo.zajedeme,šlo by to příští sobotu?Chceš za ní tu Sněhurku?Kolik asi klubíček?Dnes jsme střihali naše naše holky suffolky a protože prší,dala jsem vlnu na plotová pole oprat deštěm.

      Vymazat
    3. Když si přijedeš, tak nic nechci. Nebudu mít žádné náklady.

      Vymazat
  2. Vlaďko, z té břízy je moc hezká barva. Tu jsem zkoušela vloni a přemýšlím o ní i letos.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám ji ráda, ale takovou pěknou, jakou jsem měla jako začátečník, už nějak nemůžu docílit.

      Vymazat
    2. No jo, ono se těžko dosahuje stejných barev i při chemickém barvení, natož pak u přírodního.Ale to přece zas tak nevadí, alespoň je těch odstínů víc.

      Vymazat
  3. Vladi, všechny ty barvy máš pěkné. olše, kůra jabloně i tahle bříza. moc pěkné!

    OdpovědětVymazat