čtvrtek 7. května 2015

Nová barvířská sezóna


Dlouho jsem se těšila na to, až mi zase něco bude "vonět z hrnce" a až do horkých lázní různých barev zanořím nadýchanou vlnu. Jaro mělo zpoždění, zato teď nabralo takovou rychlost, až se obávám, že zase mnoho zajímavých barev ani nestačím uskutečnit.
Smetánku lékařskou mi s nadšením natrhaly děti. Tím se to vyřešilo. Stačilo ji jen uvařit. Barva vyšla stejně mdlá jako loňský rok. Ale je to přesně TA barva, kterou potřebuji pro pozadí nové tapisérie. Takže jsem spokojená. Shodou okolností jsem si tu loňskou  zrovna spředla. Můžu porovnávat.



Češu jako o závod a spřádám vlnu obarvenou v loňské sezóně. Pustila jsem se s nadšením do téhle krásně žluté. Nejprve česaná dvojnitka pro tkaní a pak přišly na řadu ruličky pro vlněnou trojnitku.

Nebyla to šťastná volba. Už nevím, z jaké ovečky vlna je, ale strašně drhne. Snažila jsem se příst tažením vzad, ale neustále jsem trhala. Tak jsem chvíli předla tažením vpřed, abych se nakonec zase vrátila k dlouhému tahu vzad.  A na niti, přestože je stejně česaná, je to vidět. Napravo je ta tažená vpřed. Je sice pravidelná, jako soustružená, ale do hebkosti má daleko. Jsem zvědavá, co to udělá po seskání. Pro mě je to další zkušenost.

Abych toho neměla málo, přikoupila jsem si další barvičky pro tkaní obrázků. Doma už se nade mnou kroutí hlavou. Vlny mám od sklepa po půdu a přikupuji další!!! Neřeším to. Přede mnou je vidina tkaných obrazů a tak, jako malíř potřebuje barvy, já potřebuju vlnu. Poněkud jsem sešla z vytýčené cesty, ale já se na ní zase vrátím.



12 komentářů:

  1. Vladi, není mdlá, ale jemná a moc se mi líbí. Já po dlouhých útrapách sehnala vlnu a a nakonec jsem ztroskotala na kamenci. Drogerie v okolí jej nemají. Přitom jsem našla, že Teta tento produkt má mít. Prý oni si nemůžou objednávat, co já potřebuju:-( Tož nepochopíš. A Tapiserie je krásná. Vlaďko, pěkný víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, mně ho právě objednávají ochotné prodavačky. Je dobré na něj myslet v období zabijaček, protože se při nich používá na nějaké čištění. Ale zkus internet. A když ho neseženeš, ozvi se. Pošlu ti ho i s tou angorou (alespoň mě to přinutí :-), mám ho teď větší množství.

      Vymazat
    2. Věruš, kamenec mám ještě v zásobě, napiš mi na albeacz zavináč.cz, domluvíme se. Ala
      Vladi, pampelišková je stejně hezká jako Tvoje všechny. Já jsem natrhala dnes nějakou kytku, nevím co to je , má malinké tmavě fialové květy, už jsou v hrnci. Ale nevím co "uvařím".Krásný zbytek sluníčkové neděle. Ala

      Vymazat
    3. kamenec jsem kupovala přes internet, třeba Fichema ho má.

      Vymazat
    4. kamenec jsem kupovala přes internet, třeba Fichema ho má.

      Vymazat
  2. Oh, teď si barvu! Je to z listů pampelišky?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne. Ta 1. barva je z květů pampelišek (kwiat dandelion) a ta 2. sytá žlutá je ze zlatobýlu (nawłoć kwiat - goldenrod).

      Vymazat
  3. Pampeliškovou jsem ještě nezkoušela, tak to budu muset napravit :-D Vypadá totiž dost dobře.

    OdpovědětVymazat
  4. taky se mi líbí ten odstín, mdlý mi nepřijde. a když se kombinuje více barev stejné intenzity, tak to je krása...to Ty právě umíš.
    a prosím, když barvíš vlnu, v hrnci, nesplstí se ti? musíš po barvení a usušení ještě znovu česat? mně se právě vlna tak splstila při barvení v hrnci, že to jde pak i špatně příst. je fakt, že ta, co jsem ji barvila jednou, je lepší, tu, co jsem zkoušela barvit přírodně na několikrát, ta se spekla.
    takže jsem si řekla, že bych příště spíš barvila až upředenou přízi. ale nevím.
    obdivuju tě a nechápu, jak to stíháš. já jsem ještě tu přírodně barvenou svou nespředla všechnu a to už je skoro dva roky :(
    trochu mě to mrzí, ale pak to dopadá tak, že radši rychle nabarvím třeba potravinářskými barvami, protože to nedá tolik práce...i když si nedělám iluze a je mi jasné, že ta chemie není úplně ok ani v potravinářských.
    doufám, že letos zase trochu pokročím v přírodním barvení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. češu to až potom. barvím rouno, které je pouze vyprané. To co vidíš na obrázku, je už učesané na česačce, ale až po barvení.

      Vymazat
    2. děkuju za odpověď!
      no jo, tak vidíš. určitě bude rozdíl i v tom, že své rouno nezbavíš tolika lanolinu, to sušší průmyslové se možná jakoby víc vysuší při barvení, tipla bych si, že u tvého to nebude takové. takže teď budu možná na vesnici shánět ostříhané rouno ke praní :)

      Vymazat
    3. Já myslím, že průmyslové je tolik zbavené lanolínu jednak kvůli česání, aby mohlo do strojů, a hádám, že tam hraje roli i chemie - četla jsem, že rostlinné zbytky se odstraňují chemicky. Plus potom to barvení a už se ani nedivím, že je to tak mrtvá hmota.

      Vymazat