sobota 23. května 2015

Olše lepkavá


Datum sběru: 17. 5. 2015
Lokalita: pastvina
Rostlinná část: šištice
Mořidlo: kamenec
Materiál: vlna valaška a charolaise, len



Olším (Alnus glutinosa) se u nás daří. Je to strom, který patří mezi břízovité a s tím možná souvisí i možnosti pro barvíře, protože oba stromy obsahují hojně barviva. U nás na pastvině rostou břízy i olše pospolu. Olše blíže k vodě, ale někdy je to tak, že bříza i olše vyrůstají prakticky z jednoho místa, tak jak tam vítr zanesl jejich semínka.
Kůrou a pilinami olše už jsem v minulosti barvila. Dřevo olše na řezu na vzduchu dostane překrásnou oranžovou barvu. Do vlny se mi ji daří dostat jen spolu s barvou z cibulových slupek.


Jaký barvící potenciál mají ale šištice olše lepkavé, jsem zjistila teprve teď malým experimentem, sázkou na nejistotu, při našem barvířském setkání. Ta barva mě překvapila, takže bylo jasné, že si ji musím zopakovat. Olše už začaly staré šištice shazovat a na jejich místě vyrůstají nové, svěže zelené. Pod stromy i na spodních větvích jsem jich našla dost pro menší lázeň.


Lázeň je hodně intenzivní hnědá barva, která se ale nakonec z vlny i ze lnu vymeje. Zůstane zlatohnědá barva, která je ale moc příjemná. V hlavě mám další plány, jak tohle barvivo pokoušet dál. Jen mi nepřeje počasí. Vytrvale prší, všechno je mokré a já nemám kde sušit obarvenou vlnu :-(


Rozdílnost barevných přadýnek není daná délkou barvení, ale typem vlny. Dvě z nich už byly jednou barvena a pokus se nezdařil. Tak teď konečně dostala důstojný kabátek.


8 komentářů:

  1. Krásné barvy.Stáňa

    OdpovědětVymazat
  2. Většinou nerozumím...ale těším se na každý příspěvek...a čtu a čtu....Jen tak dál....Hezký víkend...zbytek víkendu.

    OdpovědětVymazat
  3. Vzdycky me prekvapi kolik odstinu ma priroda!
    xx

    OdpovědětVymazat
  4. Skvělá barva!!! Olši lepkavou jsem objevila u Labe, tak se musím podívat jestli na ni dosáhnu. Jsou to už docela vysoké stromy a s mými 165 cm to asi žádná sláva nebude. Ale zkusím to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Šišky najdeš na zemi, teď právě opadávají.

      Vymazat
    2. Vidíš, to mě nenapadlo :-D, akorát s listím bude možná potíž, ale uvidíme. To jsem zatím taky ještě nezkoušela.

      Vymazat
  5. Milá Vlaďko, opět velká krása. Já jsem naposledy barvila šumavku cibulovými slupkami. Barva je krásná, taková jako ze lví hřívy, občas tím zlobím děti a tatínky! Nemám na vlnu moc času, jen přebírám a peru, dělám zásoby. Nepomucké kuchařinky mne dost "zaměstnávají", předu jen na akcích, ale doma plstím, to je moje nová záliba, mám několik klobouků a bačkorek ..... budeš-li mít chuť koukni na FB. Pozdravuji a přeji hodně vlněných úspěchů, Pavla LuciUs.

    OdpovědětVymazat