pátek 1. května 2015

Reportáž utkaná z barevných valérů

3. lekce - učím se míchat barvy a stínovat

To slovo zaznělo ve třetím pokračování tolikrát, že ho mám pevně usazené v hlavě, a v podstatě v té oblasti mého mozku, kde sídlí šílenost zvaná vlnění, teď na nic jiného nemyslím a nic jiného nevnímám.  Nedívám se na objevených dokumentech o tkaní tapisérií tkadlenkám pod ruce, jaké techniky používají. Dívám se jim za záda a závidím přitom, kolik barev mají k dispozici.
Moje barevnice přírodních barev je široká, ale přece jen jsou to samé odstíny zelené, žluté, šedé, vínové a trochu té oranžové a červené v omezených škálách. Nepomohlo ani to, že jsem si napředla spoustu barev ze zakoupených česanců z Dalinu. Do příští lekce mě tedy čeká hodně práce - napříst si vlnu, která bude barevně vyhovovat.


Jindřichův Hradec ztvárněný na tapisérii

Tentokrát jsme se sešly v kurzu pouze tři, ale to vůbec nevadilo. Zbylo tak spoustu času na zajímavé povídání, prohlídku expozice Domu gobelínů i výstavy Od návrhu k tapisérii, kterou jsme prošly se zasvěcenými komentáři naší lektorky. Loňský rok jsem měla možnost vidět na vlastní oči tapisérie Řemesla pro Paříž. Letos tu je vystavená nádherná rozměrná tapisérie Československý len, zapůjčená z Alšovy jihočeské galérie. Byl to zážitek prohlédnout si ji zblízka, vidět barvy a materiál, ze kterého je utkaná (samozřejmě že len). To fotka nebo obrázek na internetu nezprostředkuje. Celá tapisérie např. byla zhotovena na podobné dostavě (hustota osnovních nití), na jaké se učíme v kurzu. Ale ruce a obličeje dívek jsou najednou zhotovené na mnohem hustší osnově, která dovoluje vytkat jemné detaily. Většina tapisérie je tkaná jako plátno (kelim), ale šaty dívek najednou změní strukturu a jsou tkané jako kepr.


 Mnohé věci z expozice jsem viděla už poněkolikáté, ještě z dob, kdy byly vystavené v sousedním mlýně. Přestala jsem je ale vnímat jako celek a začala si všímat detailů, tak jak postupně pronikám do technických tajů. Najednou vidím stínování, míchání barev a další technické fígle a můžu se poučit i přiučit. Však také třetí lekce byla o tom - barvy, barvy, barvy.



Myslela jsem si, že budu tkát povinný obrázek letícího ptáčka celkem skromných rozměrů, a podle toho jsem  přijela vybavená. Moje milá učitelka ale sáhla do návrhů, co jsem si před kurzem v rychlosti načmárala, a vybrala hned ten největší. Technika se mi na něm bude určitě učit dobře, ani to nejsou složité tvary, takže se budu moci soustředit jen na barevnost, ale to je ten kámen úrazu. Měla jsem jen malé vzorky barev, budu je muset dohledat, dočesat a dopříst. Mám na to měsíc, což je v životě zaměstnané přadleny přímo šibeniční termín. Rumplcimprcampl nebo jemu podobný pohádkový skřítek pomocník by se mi teď vážně hodil, ani by nemusel umět příst zlato ze slámy.


Když jsem se hlásila na svůj první kurz tohoto druhu tkaní, šla jsem do něj s úplně jinými plány a záměry. Možná je někdy uskutečním, ale nebudu o nich mluvit, aby je neodplavila tsunami mého nedostačujícího volného času. Druhý a třetí kurz je nutný, abyste se naučili nejmenší základy, pravila tehdy naše fundovaná učitelka a měla pravdu. Samozřejmě. Musí mít pravdu, vždyť tká celý svůj dospělý život. A ví, že pořád je CO se učit. Je to můj první kurz nějakého řemesla, který je smysluplný a o kterém si můžu říct - Nebyl to ztracený čas. I když vlastním knížku o tkaní na rámu a na you tube je možné si nahledat spoustu instruktáží jak tkát, tak to nejtěžší (alespoň pro mě) jak vybrat barvy, jak je spolu míchat do přijatelných melírů, jak zařídit, aby do sebe nenápadně pronikaly, aby spolu ladily a vzájemně se doplňovaly, to bych, myslím, sama nedokázala. Tady se mám co naučit. A tak už vím dopředu, že příště jedu zase. I pro to s jakými lidmi se tam setkám, pro tu atmosféru tam, pro spoustu příběhů lidských i profesních.

prozatímní vývoj - 1. vzorník, 2. a 3. tapisérie, 4. je ještě v plenkách

 Takže jestli je někomu divné, proč ztrácím čas technikou tak starou a dnes už nemoderní,
 tak PROTO.

5 komentářů:

  1. Ta předloha je krásná, moc se těším na hotový výrobek. LenkaK

    OdpovědětVymazat
  2. Vladko, nadhera, ty barvy jsou luxusni a desing se ti moc povedl!

    OdpovědětVymazat
  3. Vladi, to je nádhera a musím říct, že jsi opravdu neskutečně šikovná!!!

    OdpovědětVymazat
  4. máš krásnou tu předlohu! a jak se to rýsuje, začátek práce, právě ty jemné odstíny přecházející do sebe, vypadá to nádherně! těším se na celý obraz.

    OdpovědětVymazat
  5. máš krásnou tu předlohu! a jak se to rýsuje, začátek práce, právě ty jemné odstíny přecházející do sebe, vypadá to nádherně! těším se na celý obraz.

    OdpovědětVymazat