středa 22. července 2015

Předu tence - znovu ze zakrmené vlny



Už je to dlouho, přivezl mi strejda pytel vlny od příbuzného. Prý by jinak skončila na hnoji. Upřímně, když jsem ji vysypala z pytle, měla jsem silný pocit, že nikam jinam nepatří. Anne Field ve své knize Spinning wool píše, že pokud se rozhodnete pro předení ze surové potní vlny, vybírejete si co možná nejkvalitnější. Zakrmená, silně znečištěná nebo jinak nekvalitní vlna vám vezme spoustu času, síly i radosti z práce. Pouze ta okolnost, že materiál je něčím krásný, ať už jemností nebo barvou, pak snad to za to úsilí stojí. A to byl můj případ, pytel hnoje, ale mezi tím ukrytá krásně tmavá a celkem i jemná vlněná vlákna. Jen jak je oddělit.
Vyprala jsem, ale to bylo asi tak všechno, na co jsem měla sílu. Občas jsem z pytle vytáhla chumáč a pokusila se o nějaké česání a předení, ale jedno přadýnko mi stačilo tuto činnost znechutit na dlouho.



Všechno má svůj čas a ten teď nastal. Na různých webovkách jsem obdivovala rozvolňovač vlny - zařízení s ostrými hřeby, které dokáže slepené prameny vlny rozvolnit a při tomto procesu se z vlny také uvolní a vypadají zbytky sena a semen trav, co si ovečky dokážou do kožíšku nastřádat. Chvíli jsme zkoumali a pak manžel vyrobil, já doladila hřebíky, tak aby vlna skutečně jednou stranou do tohoto zařízení vstupovala a druhou vylézala pěkně rozcupovaná a načechraná. A vyzkoušelo se to na té nejhorší kvalitě, co jsem ve svých zásobách našla - totiž na pytli té krásné tmavé plné smetí. V návalu radosti, že to funguje, jsem ale zapomněla fotit, takže fotky ukazují rozvolňování daleko čistší valašky.

sem se dodá vlna, slepená po praní do chuchvalců


z druhé strany leze vlna rozvolněná, zbavená velké části nečistot

Povedlo se. Radost byla veliká. Přestože ale z vlny vypadala většina smetí, něco tam ještě zůstalo. Je to vlna hodně tmavé, skoro černé barvy, a proto v ní je každé smítko vidět. Pokus upříst z tohoto materiálu načechranou vlněnou přízi (z ruliček), mě stál další čas a sílu. Znamenalo to třikrát rouno přečesat na česačce a pak ještě na kartáčích do ruliček a vybrat přitom každé viditelné smítko, co ještě nevypadlo. Dělat něco takového na svetr by trvalo rok.


A proto prostředek zvítězil nad účelem. Vzdala jsem se myšlenky mít z téhle vlny něco měkkého, hebkého a pustila jsem se do předení česané tenké nitky, a to rovnou z kartáčů. O tom proč právě takto už jsem tu jednou psala. Kartáče dokážou zachytit mezi své trny všechny nečistoty. Když z nich česanec sundáte celý, máte ho i s nečistotami, drobnými zástřihy, krátkou vlnou, nopky, prostě se vším. Pokud ale z kartáče povytaháte jen přesahující vlákna, zůstane všechno to smetí uvězněné uvnitř kartáče a vy si spřádáte jen to čisté a dlouhé. Jak prosté. Jakto že mi trvalo tak dlouho, než jsem na to přišla? Navíc je to ohromně pohodlné. Jednou rukou přidržujete kartáč, druhou si povytahujete a kontrolujete nit a kolovrátek si jen šumí, cívka se plní tenkou nitkou.

smetí, ve kterém se ukrývá budoucí nit

češu tak, aby vlákna trčela ven přes okraj

napojování nitě je jednoduché, stačí stočenou nit zaklesnout mezi trny

i příst je pohodlné a jednoduché

po několika přečesáních zbyde v kartáči po spředení toto

a na cívce už je jen čistá nit
 Jedinou nevýhodou je, že to bude příze česaná, tedy poněkud hrubší a pevnější. Bude se hodit třeba na ponožky nebo na tkaní např.přehozu. Docela se těším, až bude spředená všechna, protože bude krásně kontrastovat všem mým přírodně barveným přízím a dá jim vyniknout. A právě proto mi to za tu námahu stálo.
Rozvolňovač k tomuto procesu není přímo nutný, předu tímto způsobem už nějakou dobu vlněnou přízi na své tkaní obrázků. Přečešu prostě vlnu párkrát kartáčem a pak předu rovnou z něj. Zbytky vyhazuji nebo schovávám na nějakou další tvůrčí činnost, třeba plstění. Uvnitř plstěného objektu se můžou tyhle nekvalitní zbytky schovat.

13 komentářů:

  1. Jéééé, to se nám to hezky sešlo :-D Já předu tenoučkou nitku taky stejným způsobem, ale ne z důvodu zakrmené vlny, ale protože se mi to moje merinolandschaft nechce prát. Jednak je docela čisté, takže stačí jen rozvolnit, za druhé je to kvůli vodě. Dešťovka stačí tak akorát na zalití zahrádky a městská je drahá a navíc jsme napouštěli bazén, takže bychom se nedoplatili :-(
    To ML je docela dost mastné a není až tak dlouhé jak vypadalo a tak jsem přemýšlela jak na to a vzpomněla jsem si na tebe, že jsi předla z těch holandských hřebenů, a tak jsem místo nich zkusila použít tyhle "ašfordské" kartáče ....

    OdpovědětVymazat
  2. Hurá, hurá, ty jsi náš veliký poklad. Toto rouno je taky krásně tmavě hnědé se šedivými (skoro stříbrnými) nitkami - krásná! Ala

    OdpovědětVymazat
  3. Tobě tak krásně Vladi všechno jde. Hm. No a já dnes první pokus barvení. Mám v kastrolu třezalku, ale zatím to vypadá spíš zeleně, než medově:-( Bože, dej ať je to medová!!!!!!!!! Takovou, jakou jsem si vysnila!!!!!! A včera jsem byla na parádní návštěvě, kde mě prosím učily plstit dvě 5 leté cácorky:-))))). Naposledy jsem je viděla v břiše maminky, kterou jsem vezla do porodnice:-))). Jo, svět je malý:-)). Tak pa a drž palce

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třezalkou jsem barvila vlnu z kříženek šumavek a byla nádherná ostře žlutá, přidávala jsem kamenec..... medovou (zrzku) jsem měla z cibulových slupek, také s kamencem. Dneska jsem koukala do škarpy a už rozkvétá vratič, tím se mi vloni povedlo obarvit do medově žluté, ale pozor je jedovatý, dělala jsem to venku. Ať se povede barvení, Pavla LuciUs

      Vymazat
  4. Tedy tvému muži ruce pozlatit! MarunaP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ho chválím ,kudy chodím, pro případ, že si zase na něj něco vymyslím. I různé stroječky mu kupuju, aby se nemohl vymluvit, že není čím ;-)

      Vymazat
  5. Úžasné. Jenom zítám.
    Nevyrobil by Váš manžel "rozvolňovačku" i na zakázku?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trvalo mi více než rok, než jsem ho přesvědčila na tuhle jednu. On fakt není řemeslník. Něco podobného ale už prodává Marienka na Fleru.

      Vymazat
    2. Děkuji za tip, už jsem to našla.

      Vymazat
    3. Prosim prosim, neporadíte mi přesně která Marienka? Nemůžu to na fleru najít :(... Děkuju. Marjanka

      Vymazat
    4. http://oveckov.blogspot.cz/2013/03/holandske-hrebeny.html

      Vymazat
  6. Vladěnko, dlouho jsem tady nebyla a zase jenom koukám... Manžela máš teda šikulu - takovou mašinu postavit!
    A strašně se mi líbí, jak Ty se vždycky zakousneš a nepustíš, až je hotovo! :))

    OdpovědětVymazat