pondělí 24. srpna 2015

Barvení na modro


Stejně tak jako v dávné minulosti i u mě stojí modrá (a červená) barva v top žebříčku barev na vrcholu. Za prvé je tu (ne)dostupnost rostlin, ze kterých je modrou možné získat. Žádná z nich tu volně neroste. Indigovník, který jestli to tak můžu říct převálcoval všechny ostatní rostliny, má rád teplo. Indigo je už volně k dostání, ale je drahé.
Boryt barvířský je další "modrá" rostlina. Ta se mi pěstovat daří. Co se mi ale nedaří je dostat z ní tu modrou. A když to jednou zkazíte, musíte čekat další sezonu nebo dvě, než vám opět narostou použitelné listy. Zatím jsem se dopěstovala do hojnosti semen, kterými si nechávám borytem zaplevelit kout zahrady, a doufám, že jednou se to povede.
Zatím nejjednodušší cesta k modré se mi jeví získání modré z japonského indiga - rdesna barvířského studenou cestou.



Semínka ke mně doputovala v brzkém jaru až z Německa. Vzešla všechna. Osázela jsem jimi celý skleník a zbytek šel na vyhřátý zvýšený záhon. Ve skleníku se mu ale dařilo mnohem lépe. Nyní svou výškou začíná dohánět rajčata, takže tam mám takovou zvláštní džungli, více nejedlou než jedlou.

listy se kroutí, stonky tmavnou





V literatuře se uvádí, že první barvení listy japonského indiga se může provést uprostřed léta. Ale v mém koutku země to není tak docela pravda. Vegetace tu má vzhledem ke klimatu zpoždění, takže tady je to na konci léta. Nejlepší ukazatel, kdy se do toho pustit, jsou listy samotné. Rostlina pěkně naroste, stonky se zbarví do vínové barvy, listy ztmavnou a jejich okraje se začnou kroutit směrem nahoru. Kde se listy dotýkají skla skleníku a jsou popálené sluncem, získají tmavý modrozelený nádech. A to je ten pravý čas. Přesto to ale není záruka, že získáte modrou barvu. Ať už to ale bude modrá nebo zelená, vždy to bude barva krásná, která stojí za námahu.


Na barvení za studena je skvělé, že k tomu skoro nic nepotřebujete, hlavně žádné chemikálie. Můžete se v nálevu klidně hrabat rukama a pak jej vylít kamkoliv a nemusíte se přitom bát, že něco zamoříte chemickým sajrajtem. Jediná malinkatá překážka je sehnat bílý ocet. Sehnala jsem bez problémů v Albertu a pak také ve vietnamské prodejně, ti mají snad všechno. Recepturu jsem objevila před pár lety ZDE na stránkách Dorothey Fischer a od té doby nebarvím jinak. Každý pokus je úspěšný. Patří jí velký dík za sdílení.

Voda musí být fakt studená. Při prvních pokusech jsem ji chladila v petkách na mrazáku, teď naposledy jsem barvila v nejstudenějším dni letošního léta a použila jsem vodu z naší hluboké studny.

Celý proces musí proběhnout rychle. Přichystala jsem si plastové kbelíky, ponorný mixer, prkénko a nůž, taky rukavice jako prevenci před zabarvením nehtů (nejsou modré, ale nepěkně špinavé), dále něco na cezení. To může být hedvábný šátek, plátýnko nebo umělé síto. Potom teprve došlo na sklizeň.

Vybírala jsem si jen vyzrálé stonky a trhala jen menší množství. Pokrájené listy šly hned do studené vody. Když byla voda plná pokrájených listů, dolila jsem bílý ocet. Na deset litrů jsem dala asi dvě deci a rozmixovala tyčovým mixerem. Normální mixer by byl určitě lepší, ale neměla jsem po ruce žádný starý. Po chvíli mixování se začne na hladině tvořit žlutozelená pěna.


To bych považovala také za ukazatel, ale zatím to nemám podložené více pokusy. Rozmixovanou kaši jsem přelila přes hedvábí (takto si vždycky dobarvuji svůj modrý šál) do jiného plastového kbelíku a do lázně jsem vložila vlnu. Nijak si ji nepřipravuji. Vkládám ji suchou, ale vždy ji v nálevu pořádně promačkám, aby vyšly všechny bublinky a vlna nasála barvící lázeň. Měla jsem připraveno několik různých plemen ovcí od valašky, charolais beran a ovce, sufolk po merino. Přidala jsem i vlnu, kterou jsem barvila loňský rok. Opakovaným barvením je totiž možné dosáhnout lepšího výsledku. Přidala jsem navrch ještě kostky ledu z mrazáku a kbelík postavila do vaničky se studenou vodou.


První barvířský den vyšel skvěle. Po půlhodině jsem z lázně vybírala nazelenalou vlnu, která na vzduchu okamžitě modrala. Sice to byl je světlý odstín, ale některá šla do lázně znovu a znovu, takže výsledná modrá byla nakonec čarovná.



Druhý barvící den, tentýž postup s jediným rozdílem. Do lázně jsem tentokrát nepřidala led. Nemyslím si ale, že to hrálo nějakou roli. nevím, kde se stala chyby, možná spočívala v tom, že byl teplejší den. Už při mixování se mi nechtěla utvořit zmiňovaná pěna. Nálev měl krásnou temně zelenou barvu. A vlna, která se v něm barvila, byla také zelená. Nebylo mi to líto. Byla to krásná zelená, taková ta miminkovská. No co, jiní se o zelenou snaží a nedaří se, tak proč bych plakala nad výsledkem. Během sušení jsem tu pěknou zeleno rozvolňovala, natřásala, aby brzy uschla, a světe div se, ona nakonec zoxidovala na takovou tyrkysovou modř. Trvalo jí to mnohem déle, než vlně z prvního barvení, ale povedlo se.

Tady je přehlídka veškeré modře, co se mi podařilo dostat. Je to asi nejreálnější fotka ze všech, ostatní fotky s detailu mi foťák přikrášlil. Nijak jsem je neupravovala, prostě mi chtěl udělat radost.


Tak se poradujte se mnou a v duchu uberte tak o dva stupně na intenzitě :-)




Ve skleníku zbylo ještě hodně výhonů, letošní úroda je fakt skvělá, takže si mohu ještě zaexperimentovat. Tentokrát to zkusím postaru, s pomocí zkvašené moče. Nedělám si velké iluze, že to zvládnu, ale zkusit se má všechno a kdo se bojí, nesmí do lesa...

Na závěr si dovolím přidat dvě blázniviny letošního léta. Kromě vos se nám do bohaté úrody jablek pustily i tyhle slečny. V každém naďobnutém jablíčku nacházím přehlídku berušek.


No a pokojová azalka se také popletla a místo jara vykvetla znovu teď na konci léta. Ale zato parádně! Co říkáte...


21 komentářů:

  1. Vladi,to je nádhera, jak barvy,tak ty krásné,načechrané,upravené česance.Mě se je nedaří dělat, mám v nich neustále chuchlíky a muchlíky.Ach jo.Stáňa.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáňo, nezoufej, já je tam mám taky, a té špíny! jen to nevidíš. Budu to ještě následně čistit na hřebenech nebo kartáčích. Čistá je jen valaška, všechno ostatní je zakrmené.

      Vymazat
  2. Vlaďko, krásný příspěvek, barva povedená i na těch reálných fotkách. Obdivuji schopnost dotáhnout barvířské nadšení do konce.
    Koukám na ty berušky, jestli ony jim rostliny nepřijdou moc suché? :)
    Já pořád vyhlížím pořádný déšť, jinak to vidím špatně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě ty berušky překvapily i z toho důvodu, že jsem si myslela, že jsou dravé a živí se mšicemi. Zřejmě to platí jen o slunéčku sedmitečném a tyhle chtějí zelené. Navíc mě tam překvapili i ti mravenci, protože ti když zahlédnou slunéčko, okamžitě si brání své kravky - mšice a slunéčko vykoušou. Tady nic (:-O
      Sucho máme taky příšerné. Nemít studnu, tak nevím, asi bych tahala vodu z nedalekého rybníka.

      Vymazat
  3. Piękne jak pierzaste chmurki na niebie.

    OdpovědětVymazat
  4. Vladka, the colour you achieved is stunning. I have never tried til now. Thank´s for sharing your experiences again.

    OdpovědětVymazat
  5. Vladi,máš to všetko krásne a s akým pôžitkom čítam tvoje príspevky :-) Nám konečne trochu napršalo ,dalo sa málinko oprať,ale dnes tak fúka že som vlnu hľadala po záhrade.Maj krásne dni Mária

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ty modré chomáče chytala za plotem taky, vítr sice pěkně sušil, ale jinak mě štval, protože mi to všechno míchal dohromady.

      Vymazat
  6. Teda Vlaďko, to jsou tak krásné modré barvičky. Já jsem si vyzkoušela to práškové indigo a opravdu to byla škoda práce, většina mi nehezky vybledla, tak jsem z toho docela taková znechucená a zároveň smutná. Moc jsem se těšila na modrou .....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebuď smutná, jednou to vyjde. Kdyby ses tak mohla někdy utrhnout a docestovat až k nám, udělaly bychom si soukromou barvířskou dílnu a pusu bychom určitě nezavřely.

      Vymazat
    2. No nevím, z té práškové to asi nepůjde, ale přemýšlím o tom, že si seženu taky semínka indiga a vyseju .... A to naše setkání s barvením není vůbec špatný nápad :-) a třeba to příští rok nějak zrealizujeme, protože na ten váš kraj mám spadeno už delší dobu, takže bychom to třeba pořešili i v rámci dovolené. Rodinu bych vyhnala na túry a my bychom měly čas na povídání ..... :-D :-D

      Vymazat
    3. Ona i ta prášková potřebuje nějaký sajrajt, který ji do vlny vpraví. Napíšu do vlnění postup, který jsem viděla v dílně.
      A tu dovolenou bych viděla taky tak :-) Asi sto metrů od nás je oblíbený penzion Alešův dvůr, z něj se dají podnikat cyklistické výlety k rybníkům, pískovnám nebo do lesů i do Rakouska. Autem pak se dostaneš brzy na většinu jihočeských památek a památek na Vysočině.

      Vymazat
    4. Tu práškovou jsem zkoušela vařit s otrubami a cukrem, podle návodu v té knížce o barvení, dva dny se to mělo nechat odstát, ale nějak to nebylo ono, tak jsem pak do toho ještě "šoupla" kamenec :-D

      Vymazat
  7. Niesamowicie intensywny kolor !
    Wspaniały efekt. Aż trudno uwierzyć, że to nie sztuczny barwnik. Ciekawe, czy u mnie roślina dostępna. Moje barwienia roślinami są smutne.

    Pozdrawiam

    OdpovědětVymazat
  8. Vladko ja mam velkou radost z tveho uspechu a jeste vetsi z toho ze to barveni je tak snadne (doufam ze i pro me to tak bude) .Mas krasne modre odstiny,ted uz se tesim az se u nas otepli a budu moct zacit sazet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce, ať se ti to podaří. A ono se podaří, vždyť z indigovníku jsi měla překrásnou.

      Vymazat
  9. Zas a opět jen žasnu... Ta modrá je nádherná!

    OdpovědětVymazat
  10. Milá paní Cepáková,
    vloni jsem dostala pár semínek, tak jsem taky barvila, ale nepodařilo se mi je znovu dopěstovat. Budete mít letos svoje, nebo budete na jaře objednávat? Daly by se od Vás nějaká odkoupit? Také mi vloni vyšla škála zelených a modrých, tak tu teď smutně koukám, na tu Vaši krásu.:) Pavla

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prozatím to mám ve skleníku tak, že rostliny jsou už víc než metr vysoké, ale ještě stále nekvetou. Začínám to s vlastními semínky vidět černě, mrazy k nám chodí brzy, už teď je zima, dnes jsme museli zatopit. Takže budu určitě objednávat. Už je nás velká skupina zájemců ve skupině Vlnění. Přidejte se k nám, na jaře se pak určitě domluvíme. Chci si objednat i další barvířské rostliny, tak čím nás bude víc, tím lépe.

      Vymazat
    2. Moc děkuji. Pokud vím, kvetení indukuje krátký den, to znamená, že do rovnodennosti ani vykvést nemůžou. Mně venku právě vykvetly těsně před mrazy, takže vloni ze semínek nic nebylo.
      Tak já se pak připojím k objednávce.:)

      Vymazat