středa 23. září 2015

Temnoplodec, aronie nebo černý jeřáb

valaška a merino, zatím neučesané, barvené postupně v jedné a té samé lázni
Tak pod těmito názvy znám dřevinu, jejíž plody dávají krásné barvy. V zahradě mám keř i strom. Jsou to krásné ozdoby, zvláště na podzim, kdy se jejich listí barví do ruda. Plody mají přejít mrazem, pak ztratí trochu trpké chutě a jsou prý velmi zdravé, ale u nás to nikdy nestihnou. Soutěžím se špačky kdo s koho. Tahle okolnost trochu hatí i mé záměry, protože mám vypozorováno, že barva, kterou získám, závisí na době sběru, podobně jako u bezinek. A tak mám každý rok jinou.
V předchozích letech to byly vždy fialovošedé odstíny.

loňské barvy bezinek a aronie

Letos poprvé se zadařila i vínová. 

Barvila jsem s kamencem i bez kamence. Také jsem si zaexperimentovala se sluneční konzervou. Tam jsem si připravila octový roztok s barvou z rozmixovaných, přecezených plodů. Byla jasně červená. Kdyby ji vlna takto přijala, byl by to nádherný odstín. Konzervu jsem měla pár dní ve skleníku, ale bohužel, vlna byla nakonec pouze růžová.

Protože barvím už několikátý rok a ne všechnu obarvenou vlnu stíhám ihned zpracovat, mám možnost si všímat stálosti barev. V literatuře se uvádí, že barvy získané z plodů, jako v tomto případě, nebývají stálé. Souhlasím. Počáteční krásná fialová z temnoplodce se postupně mění v šedostříbrnou. Což mi ale nijak nevadí. Horší by bylo, kdyby barva zmizela úplně. Zaznamenala jsem i jednu pozitivní zkušenost. Loňská fialová merino příze ještě stále zůstává fialovou. Byla uložena v plastovém boxu, ale světlo k ní mohlo. To fialová borůvková, získaná ve stejný čas už je šedá.


Jsem moc zvědavá, co to udělá s touto letošní překrásnou temnou fialovou. Merino z Matyldy opět chytlo daleko výraznější odstín než valaška (bývalo to naopak). Možná v tom hraje roli praní, merino teď totiž peru v horké vodě s jarem, kdežto valašku pouze odmáčím v odražené čisté vodě.


5 komentářů:

  1. To discover new possibilities to achieve colours from nature is like magic.This violett ist beautiful and if it wil fade a bit, doesn´t matter, the colour will be nice, too.

    OdpovědětVymazat
  2. Ile razy podziwiam Twoje barwienie naturalne, tyle razy brak mi słów. Zawsze robię wielkie oczy ze zdziwienia. Podziwiam każdorazowo, bo otrzymujesz nie tylko piękne kolory, ale bardzo intensywne. Pisałam też, jak bardzo podoba mi się czerwony i pomarańczowy w poprzednim poście, ale komentarz się nie ukazał.
    Ty jesteś niesamowita w tym farbowaniu ! :-)
    Super efekty !

    Pozdrawiam :)

    OdpovědětVymazat
  3. Vlaďko, ta fialová je úžasná ve všech těch jejich odstínech, ale ta tmavá .... hmmmm. Jsem zvědavá jestli vydrží.

    OdpovědětVymazat
  4. Ty valašky vypadají na fotce dost dobře :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Mnie się też bardzo podoba farbowanie, ależ jakże piękne są loki Twoich owieczek.
    Pozdrówki.

    OdpovědětVymazat