pátek 9. října 2015

Intenzita barev

první dvojnitková přadýnka a klubíčka jednonitky tence předené pro tkaní
Nevydržela jsem a začala pomaloučku popřádat modrou. Líbí se mi, jak jemné, modře nadýchané česance získají na intenzitě, sotva se jejich vlákna zkroutí do nitky. Co chvíli zastavuji kolovrat a kochám se sytostí barev. Kéž by vydržely tak, jak jsou. V hlavě mám spoustu nápadů pro tkaniny v barvách zelenomodrého indiga. Ale také pochybnosti. Mám do toho jít? Vydrží barva opakované praní a denní nošení?



Některé mé barvy, získané z přírody, zrají jako víno. Získávají na intenzitě ať už předením, nebo působením vzduchu. Je spousta barev, které jsou krásné a výrazné teprve tehdy, když je spředu. Mdlý česanec dlouho odpočívá a čeká, až se přemůžu a popadne mě chuť se ho zbavit. A ejhle! Odměna! Náhle je tu barvička a já vím, že ta hned tak nevybledne, protože čekala na svou příležitost třeba tři roky.


Pak jsou tu barvy, které nemá cenu opakovat. Otevřu sáček s vlnou, a kdyby mi cedulička nenapověděla, ani bych nevěděla, co že to vlastně bylo původně za barvu. I taková zkušenost se cení.

A další zkušenosti napovídají, k čemu jednotlivé barvy použít. Některé snesou praní, nic je nezničí. Jiné se po prvním setkání se saponátem změní nebo úplně vymyjou. Používat přírodou barvené česance pro mokré plstění znamená často zklamání a ztrátu krásných barev. Jehla pro suché plstění je lepší volba. Pletenina nebo tkanina, která se nemusí často prát, si své barvy uchová docela dobře. Jen se s ní nesmí na přímé slunce. Sluníčko v přírodě pomáhá barvám na svět, ale z vlny si je rádo vytahuje nazpět. To ale platí i o umělých barvivech, tak proč to vyčítat těm přírodním?


Miluji podzim. Takový ten s prvními mrazíky a slunečním svitem, protože tyhle dny vnáší do mé zahrady a mého života překrásné zážitky z barev. Podzimní oranžovou, žlutou, rudou nebo bordó, protkanou zbytky zelené, tu prostě zbožňuji. Je to prchavá krása, protože za pár dní zhnědne, zešedne a promění se v životodárnou hmotu.


Proč se netěšit z barev získaných z přírody stejně? Nádherné odstíny, okamžiky potěšení s nimi, a pak ať si pomalu blednou. Vždyť si mohu příští rok vyčarovat jiné.


3 komentáře:

  1. nádhera, barvy vlny i počtení. jsi kouzelnice víš :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Přesně tak, Vlaďka je kouzelnice a já jí ráda čtu! Zdravím, Pavla LuciUs

    OdpovědětVymazat
  3. Jsi vyborna, Vladko, takove kouzelne barvicky :-)
    xx

    OdpovědětVymazat