sobota 21. listopadu 2015

Střiž


Obrázky chlupatých oveček z předchozího příspěvku jsou už minulost. Letos jsem sice chtěla porušit tradici  a nechat je přes zimu zarostlé, to pro vidinu dlouhých lokýnek, ze kterých by mohla vzniknout guba, nebo něco podobně chlupatého. Ale slunečný a poměrně teplý podzim, který vystřídal deštivé dny, rozhodl jinak. Ovečky se totiž v pozdním létě několikrát vypraly v deštích, nechodily spát na slámu, ale zůstávaly na pastvinách, které dokonale vyčistily od všeho kozy, a tak všechny zůstávaly čisté, pastvy bylo stále dosti, a když nebyla tráva, byly jablíčka, žaludy, čerstvě spadané listí, takže ještě neměly čas se pěkně zaneřádit senem. No mohla já jsem odolat takové čisté, bělostné kráse?


půlroční vlna z berana je dostatečně dlouhá i pro spředenou osnovu
Ostříhané byly, než bys řekl šmik, a už při střiži mě napadaly budoucí projekty. Taky jsem při tom přemýšlela, rekapitulovala a porovnávala s lety minulými. Co všechno má na kvalitu vlny vliv?

Tak letos, i přes všechno to sucho, nakonec nedostatkem pastvy netrpěly. Celou sezónu za každého počasí byly venku a ještě pořád jsou. Také nás tolik nepronásledovaly nemoci nebo parazité, holky byly v dobré kondici. Výsledkem je opravdu krásná vlna.

praní a sušení jsem musela přenést do koupelny, vlna se tam roztahuje spolu s ibiškem

A zase se mi potvrdilo, že i mezi jednotlivými ovcemi jsou velké rozdíly. Valašky byly jeden čas na vyhynutí a byly zase složitě nazpátek šlechtěné ze zbylých kusů a zušlechtěných valašek.  Mám podezření, že Teta má v krvi právě nějaké jemnovlnější předky. Její vlna je oproti těm druhým o moc jemnější, láká mě vyzkoušet z ní teplý svetr. Kardigan oblečený přes nějaké spodní oblečení by mě nemusel ukousat k smrti.
To Sněženka i přes svůj vznosný vzhled má opět vlnu hrubou, kratší a méně kvalitní. I když na ní teď nic nepozorujeme, mám pocit, že to není úplně nej ovce, a kdybych byla postavená před rozhodnutí, koho ze stáda vyřadit, ona by asi šla mezi prvními. Něco s její kondici není v pořádku, jen nevím co. No a beran? Nádherná, bílá, pevná vlna. Vidím to na osnovu koberce, který určitě vydrží. A hrubost Bivojovy vlny zjemní útek z vlny Bárbry a Jenůfy, které mají obě bílou vlnou protkanou hnědým melírem, což vytváří jemné efekty.

Takhle krásně jsem si to naplánovala, zatímco nůžky cvakaly a zbavovaly ovečku za ovečkou zátěže, kterou by musely celou zimu tahat na hřbetě. Teď jen zbývá drobný detail - kdy své plány uvedu ve skutečnost :-(

3 komentáře:

  1. Vladko vlna vypada moc hezky po vyprani krasne bila,jak je dlouha po pul roce?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. deset až 15 cm, to taky záleží od kusu. Některá ji má pěkně hustou s podsadou a těm i vlna přirůstá rychleji. Hrubá a nekvalitní vlna moc neroste. Stalo se, že jsem i jednou tu Sněženčinu vyhodila. Trápily ji tehdy plicnivky, nebyla vůbec v kondici, oslabená navíc dvojčaty.

      Vymazat
    2. Tak to se vam nedivim ze strihate dvakrat rocne jinak by to bylo moc dlouhe.

      Vymazat