pátek 1. ledna 2016

Kolik odstínů má bílá?

Valaška - zleva jemný melír, česaná beránčí dvojnitka, vlněná beránčí dvojnitka, vlněná trojnitka

V návaznosti na předchozí článek o mých trablech s předením většího množství stejné příze (islandský svetr) chci ukázat, jak může být bílá valaška různě bílá. A bude to platit i o jiných plemenech. Vzpomínám, jak jsem kdysi v mých začátcích s velkým sebevědomím, ale úplně bez zkušeností, předla kamarádce bílý texel na svetr. Byla to krásná vlna a zdála se být čistě bílá. Kamarádka česala, já předla, probíhalo to tak, že mi vždycky přivezla pár česanců a odvezla si za ně pár přadýnek. Vlastně jsem je nikdy neviděla pohromadě. A ona také ne. Hned totiž pletla. Až po upletení většiny svetru si povšimla, že ta bílá je na různých místech různě bílá a někde je skoro žlutá. Dnes už vím, že žlutá byla od zadečku a nejbělejší je vlna na bocích. Taky vím, že kromě zbarvení se vlna z různých částí těla liší i v kvalitě, jemnosti, znečištěnosti atd. Velké projekty vyžadují hodně vlny, mnohdy ani rouno z jedné ovce nestačí. A tady číhá další úskalí. Když se totiž může lišit vlna z různých částí těla, tak co potom z různých ovcí, i kdyby to byly ovce stejného plemene? Po těch pár letech chovu valašek, kdy se učím zpracovávat jejich vlnu, vnímám odlišnosti kvality i barvy v závislosti na mnoha faktorech.


I odraz světla vykoná své. Ve skutečnosti je přadýnko na okraji bělejší než to uprostřed. Roli hraje i způsob spředení. Zářivější bílou mají přadýnka spředená jako vlněná příze. Česaná působí zažloutleji.

Vezmu to od začátku.

Různé ovce téhož plemene mají různou vlnu, která se liší délkou, jemností, zvlněním, hrubostí nebo jemností, barvou i čistotou. Některé ovce jsou skutečně čistotnější než jiné, což může být zapříčiněné i hierarchií ve stádě, tedy v jakém pořadí a jakým způsobem se dostanou k senu. Těm menším, zvláště jehňatům, nezbývá než se nějak vetřít pod větší a všechno jim pak padá za krk. Paradoxně je pak vlna jehňat mnohem špinavější než vlna matek. Rozdílná je vlna z jehňat, dospělých ovcí a liší se i podle pohlaví, a to platí i u jehňat - beránčí vlna je jiná než vlna jehniček.


Ani když si budu střádat vlnu od stále stejné ovce, nemám záruku stejnosti. Každý rok je jiný. A kvalita vlny závisí na počasí, potravě, čistotě pastvin a ustájení, na způsobu podávání sena, stáří ovce a období střiže (snad jsem na nic nezapomněla).


Jak tedy docílit toho, aby můj budoucí bílý svetr nebo jiný větší projekt nevzoroval nepravidelnými zažloutlými proužky a byl skutečně jednoduše bílý (i když to nikdy nebude bílá jako padlý sníh)?


Nakoukla jsem pod pokličku tzv. "vlněným mlýnům" - malým zpracovnám vlny. Větší množství vlny tam po vyprání a usušení prochází komorou, kde se vlna profukuje, aby se zbavila nečistot. Zároveň se tam promísí. Potom teprve jde do česačky. I tady je to velmi dlouhý proces, vlna prochází mnoha bubny. Po takovém procesu už nemůže být poznat, ke které ovci který pramen patřil.


Já to můžu udělat obdobně. Místo toho, abych si vlnu pečlivě třídila, ji prostě promíchám hned při sušení. Dál se bude mísit po rozvolnění a nakonec ještě na bubnové česačce. Doufám, že tak se mi povede větší množství téměř stejných přadýnek. Držte mi palce :-)


12 komentářů:

  1. The yarn shines like silver! Happy New Year, Birgit

    OdpovědětVymazat
  2. Je to prostě věda a člověk se pořád učí a učí...je dobře, že svoje "objevy" dáváš sem, určitě někomu pomůžou v začátcích...I když je mnohdy lepší, přijít si na všechno sám cestou chyb a omylů...ale ty jsi nesmírně pracovitá a šikovná, moc tě obdivuju. Dostala jsem se na tvé stránky přes paličkování, ale dlouho jsem u toho nevydržela,ale vše je uloženo na později.... Patchwork mě přetáhl plně...a pletu a háčkuju. A ráda si čtu o práci jiných...Děkuju za to, že můžu nahlédnout...Hodně zdraví a spokojenosti v tomto novém roce....Milada

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milado, děkuji za přízeň i za komentář. Máš pravdu, vždycky je lepší si na všechno přijít sám a člověk se ke zdárnému konci vždycky nějak dokodrcá. Jen to trvá dlouho a občas je to i bolestivé. U mě je to tak, že docela často párám skoro hotové dílo.
      Patchwork je moc hezký koníček. To zase obdivuji já. Ačkoliv jsem dřív šila hodně, je tohle něco, na co bych neměla trpělivost. Tak jen sleduji druhé a obdivuji. Je moc fajn, že tu je tolik možností, jak zaměstnat ruce, každá po svém. Tak ať máme celý následující rok co dělat!

      Vymazat
  3. Vlaďko, vždyť ty jsi už úplný profík. Já jsem se nějak zasekla a pořád přešlapuji na místě:-( Snad se někdy vrátím aspoň k vřetánku. Vlna zahálí, pořád ji střežím před moly. Teď jsem spotřebovala aspoň trošek. Šila jsem hadrovou panenku. Není to nic ke chlubení, ale přesto si dovolím přidat odkaz na album
    https://goo.gl/photos/U66AXAtJFa2PZ1f5A
    Jinak přeji vše dobré a hodně zdraví. Věrná čtenářka blogu a tvoje obdivovatelka MarunaP

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, a zapni si "i", dala jsem tam popisky:-)

      Vymazat
    2. Panenka je moc pěkná, dělaná s láskou, Liduška bude mít určitě radost.
      Děkuji ti za přání přeji ti také úspěšný nový rok.

      Vymazat
  4. Hezké povídání, Vlaďko. Máš pravdu, už jsem si taky všimla "roznobarevnosti" vlny z jedné ovečky, jen jsem to holt nijak víc nezkoumala proč to tak je. Jinak většinou se mi to nějak povede smíchat při praní a česání tak, že ty rozdíly v jednotlivých přadýnkách nejsou patrné. A musím podotknout, že to ani není záměr, spíš náhoda :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky bych nad tím nijak nedumala, kdybych už nemusela tolikrát párat :-) U barvené vlny je to jedno, tam se ta odlišná kvalita schová. Ale teď jsme začaly se sestrou připravovat vlnu na bílý koberec a už je to problém. Jak se pomalu připřádá, je různost vidět. Budeme to muset vyřešit promícháním příze. Ale jednobarevný koberec, jak chtěla, to nebude.

      Vymazat
  5. Love the beautiful natural yarn colors! Is it sheep wool?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Yes, it is. It is very coarse hairy wool from our sheep. I have spun it for weaving carpets.

      Vymazat
  6. Já ti palce budu držet 100%, protože jak čtu - s vlnou je to opravdu napínavé :-)) Iva

    OdpovědětVymazat
  7. Tenhle článek je opravdu zajímavý! Nenapadlo by mě, že se vlna může tolik lišit – a že není úplně snadné uplést stejnoměrně bílý svetr :-) Ale jak to teď čtu, zní to úplně logicky, že prostě každá ovečka je jiná a že i na jedné ovečce jsou různé druhy vlny...

    OdpovědětVymazat