úterý 9. února 2016

Vážím si věcí...


 Vážím si věcí, které dokážou sloužit po mnoho let. Mám tak šicí stroj, který jsem si koupila krátce po svatbě ještě před narozením mého dávno dospělého syna. Pořád šije. Jen se mu za ta léta opotřebily některé součástky, které už těžko seženu, a tak je z něj dýchavičný stařeček, co to ale možná ještě mladším ročníkům umí ukázat. Například umí spoustu vyšívacích stehů.


Udělala jsem si letos po dlouhém zvažování radost a koupila si nový stroj. A nedá mi to, abych neporovnávala. Reklama slibovala přehršel vyšívacích stehů. Tak to ten můj starý jich má tedy víc. Očekávala jsem stroj z kvalitního kovu. Možná se někde ukrývá uvnitř, ale stroj je tak lehký, že ho tam bude spořivě málo. Zatímco můj starý stroj mi vždy musí na stůl donést manžel, jinak záda trpí, tento lehce nadhodím jednou rukou. Tak si tak v duchu říkám - jestlipak vydrží stejně dlouho jako můj stařeček, který přežil i zemi svého vzniku?

Nicméně nový stroj prozatím šije dobře a nezlobí. Spravil všechno "napotom" odložené šatstvo, ušil košík a prostírání z prádelní šňůry a teď mi pomáhá dát dohromady finální výrobky z utkaných polotovarů.


Moc bych si přála, aby byly také trvalé a sloužily ne krátkou, přechodnou dobu, ale aby mě třeba i přežily. Aby si kdosi v budoucnosti mohl říct - hele, tohle je taška po babičce! nebo něco podobného. Spatřuji v tom krásu i užitek tkaní. Když už mi vytvořit něco takového trvalo tak dlouho, tak ať to slouží do roztrhání.


7 komentářů:

  1. Absolútny súhlas, Vlaďka. Tiež vravím svojim dcéram, keď prestieram na stôl starý konopný obrus: Pozrite sa, je ešte po mojej starej mame, možno i starenke (na viacerých je vyšitý letopočet 1935) a po každom praní je krajší a krajší. Veru, kiež by aj nás tie naše súčasné veci prežili a dlho slúžili.
    Vlaďka, aj tvoje výtvory sú nádherné a verím, že z nich bude dlho úžitok a potešenie. Držím ti palce! Vierka.

    OdpovědětVymazat
  2. Také mám takový starý stroj, je kupovaný z druhé ruky, párkrát opraven manželem, a nebýt toho že zlobí šlapka, tak šije pořád parádně a věřím, že ještě dlouho šít bude. Je to stará litinová ruská mašina, a popravdě měla jsem možnost vyzkoušet lehčí tip nového stroje, mě u nich chybí ta tuhost, větší projekty se na něm šijí hůř, aspoň z mýho pohledu co jsem měla možnost vyzkoušet.
    Parádně jsi si pohrála s tkaným materiálem, klobouk dolů, to jsou akorát motivy, které se mi líbí a ještě víc vynikly v podobě hotových výrobků. Smekám.

    s milým pozdravením.... pherenis

    OdpovědětVymazat
  3. Świetne wykorzystanie. Doskonała robota. Podziwiam :)

    OdpovědětVymazat
  4. Na staré věci nedáme dopustit, jsme taková staromilská rodinka a žasneme nad tím, co všechno naši předci dokázali, jak to perfektně sloužilo svému účelu a vydrželo léééééta. Ať ti staříček i nováček slouží dlouho k užitku a vytvářejí tak krásné věcičky jako jsou tyto.
    Míša

    OdpovědětVymazat
  5. Tak nejprve musím vyjádřit svůj úžas nad těmi krásnými věcmi, které jsi vytvořila. Já taky nerada něco vyhazuji, ale na druhé straně cítím, že je nutné zbavit se vyslovené veteše, aby po mně nemuseli příliš vyklízet. Čas od času dělám čistku. Věcí po předcích mám jen velmi málo a jsou spíš kupované.
    Šicí stroj mám už 40let a nový si asi už kupovat nebudu, není důvod. Nedávno mne snacha požádala o názor na šicí stroje, tak jsem zpracovala jakousi "studii". Je mi jasné, že těžko najdu takový, aby vydržel 40let poměrně intenzivního šití. To by musel být ten nejdražší z nejdražších, a to ještě kdoví jestli.

    OdpovědětVymazat
  6. Moc krásné - určitě budou sloužit generace!

    OdpovědětVymazat
  7. Vlaďko, taky mám doma šicí stroj z doby, kdy jsem se vdávala, nejspíš bratříčka toho tvého (z už neexistující země = tehdy se vyráběl jen jeden jediný). Před ním jsem měla ještě jeden šlapací, na kterém přede mnou šila šatičky maminka malé Věrušce Špinarové. Ten nový, plastový, jsem si koupila poté, co se mi - po 30 letech - povrtalo něco na tom starém. Ale naštěstí mám kamaráda, který se živí opravami šicích strojů. Takže stará Veritaska zase šlape jako zamlada.

    OdpovědětVymazat