středa 12. října 2016

V teple pod dekou


Nějakou dobu už si u televize hovím pod měkkou hřejivou dekou, která je od začátku až do konce ruční práce. Velice slow cloth, neboť práce na ní trvala celý rok. Od spředení, přes barvení po finální tkaní.



Tak jo, kdybych se věnovala jen a pouze jí, určitě by byla na světě rychleji. Ale všechno chce svůj čas a já si potřebovala promyslet každý detail. Jako úplnému neznalci a amatérovi mi například trvalo docela dlouho, než jsem všechno propočítala - jaký paprsek zvolit, kolik nití bude potřeba, jaká bude délka osnovy nebo jestli tkát dvojitě. Nakonec jsem se rozhodla pro tkaní v šířce stavu a v dvojité délce a výslednou tkaninu pak rozdělit na dva díly a sešít do požadované šířky. Po vyprání není absolutně nic poznat.


Barevnost a vzor jsem naplánovala do nepravidelných obdélníků, čtverců a pruhů, takže jsem nemusela měřit ani počítat řady, aby mi oba díly na sebe pasovaly. Tkalo se mi moc dobře, nikde nic nepraskalo, osnova se neodírala. Tkanina pouze hodně pružila a v tomto ohledu se mi moc osvědčil nový pomocník - rozpínka, která mi pomáhala udržet okraje tam, kde jsem potřebovala.




Trocha technických údajů, které možná budou někoho zajímat:

Materiál: ručně spředená dvojnitka charolais, wpi 16, bílá a barvená japonským indigem
               spotřeba přibližně 1 kg
Paprsek: č. 8, návlek do každého zubu
Osnova: délka přibližně 6 m
Vzor: hodně jsem improvizovala, ale v podstatě hladký návod střídal hrotový v různých kombinacích
         tkala jsem na 8 listech

A pak už to byla jenom hra...
okamžik, kdy tkanina sklouzne ze zbožového válce...

najednou je vidět všechna práce, která byla předtím ukrytá

vypráním se deka mírně srazila, ale vzor dostal plastičnost

9 komentářů:

  1. Tedy to je krása, jenom tiše zírám. Té práce ale stálo to za to :-).

    OdpovědětVymazat
  2. Vladi, jsi fakt hóóódně dobrá, deka je nádherná, no, až by mi bylo líto ji používat na přikrytí. Ale musí krásně hřát.
    Už mám taky rozpínku, pan Kubák na mě nezapoměl, hurá!

    OdpovědětVymazat
  3. Vlaďko, je kouzelná a jak to máš hezky obroubeno. To tě bude hřát nejen deka, ale i pocit z dobře odvedené práce :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Ta je krásná! Hřeje už z fotek - nádherná v každém detailu...aaaaach :)

    OdpovědětVymazat
  5. Vladko ty mas opravdu velky talent na vse co sahnes.Deka je krasna a jeste v mojich oblibenych barvach.

    OdpovědětVymazat
  6. Opravdu povedená - krásné odstíny modré se mi moc líbí!! Jsi šikulka ♥

    OdpovědětVymazat