čtvrtek 8. prosince 2016

Vadí - nevadí


"To tě baví, mami?" zeptala se dcera, když už jsem nějakou tu hodinu stále stála u snovadla, máchala rukama sem a tam v docela nepřirozené poloze. Nesnáším věšení záclon a tohle se tomu dost podobá. Ano, dřív mě tahle fáze příprav na tkaní fakt nebavila. Nejraději bych ji přeskočila, kdyby se nechala. Teď už mi to nějak nepřijde. Motám nitku za nitkou, pečlivě odděluji svazečky po deseti, aby se mi lépe počítalo. Nesmím se splést ani v kombinaci barev bílé a zlatožluté. Mám vymyšlené určité pořadí.
Snovala jsem dva dny. Ne v celku, ale po hodinách. Přece jen to bylo 500 nití. Další odpoledne zabralo navlékání do paprsku. Odkoukala jsem od severských tkadlenek jiný způsob navádění osnovy, tak ho zkouším. Už poněkolikáté. Nejprve do paprsku, který slouží zároveň jako rozřazovač. Potom provléct tyčku nerozstřiženými konci, tyčku upevnit vzadu. Nejhorší část celého procesu je dostat osnovní kříž na druhou stranu za paprsek, ale i to se dá zvládnout. Celé to podnikám proto, že se mi zdá osnova mnohem lépe vyrovnaná a rovnoměrněji napnutá.
Potom musí pomoct manžel. Už jsme sehraní. Já se starám o správné napětí, on jen otáčí kolečkem a vkládá mezi osnovní nitě proužky kartonu.
Jakmile je osnova na válci, zastřihnu konce před paprskem a z paprsku je vyvleču, abych je za chvíli po protažení nitěnkami do paprsku opět navlékla. Tahle dvojí práce by se mohla zdát nadbytečná, ale pro mě je to opravdu mnohem rychlejší, než rozdělovat nitě do rozřazovače. Jde mi to rychle, nepoužívám háčky, naučila jsem se navlékat bez nich, jenom prsty.
Technika vyžaduje, aby byla každá osnovní nit navlečená přesně tam, kam patří. Nejvíc jich přijde navléct do prvního a druhého listu. Počítala jsem s tím. Mám dokoupené nitěnky, které mi na těchto dvou listech při tkaní jiných technik vesele překáží, ale rozebírat stav po každém tkaní se mi nechce.

Nejhorší je, když těsně před koncem zjistím, že mi ani tato zásoba nebude stačit 😕. Rozebírat stav s osnovou už téměř navlečenou je lahůdka jen pro otrlé. To si raději poradím jinak. Zbytek nitěnek jsem si dovyrobila. Nitěnné nitěnky sloužily generacím a některé tkadlenky je používají podnes, tak proč by nemohly posloužit i mojí věci. Navlékání osnovy mi to pozdrželo jen krátce.


A nakonec přijde sladká odměna. Na všechny strasti, které tomu předcházely, je rázem zapomenuto. Všechno sedí, nikde žádná chyba, všechno vychází podle mých plánů. Už si můžu jenom hrát.



14 komentářů:

  1. neumím si to představit, musí to být hrozná práce, ale věřím, že to "hraní" na konci za to stojí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Možná i trochu umíš. Představ si namotávat dvěstěpadesát párů paliček. Ručně. To bych se taky jen těžko přemlouvala. Ale potom, když už to je, a začne se rýsovat první krajkoví, zapomeneš na minulé.

      Vymazat
    2. A vidíš? už jsem zase u krajek, sice tkaných, ale krajkoví to je.

      Vymazat
  2. K tomuhle není co dodat... jen v tichosti a obdivu smeknout.

    s milým pozdravením... pherenis

    OdpovědětVymazat
  3. Vladko mas velkou trpelivost,ja tady mela vnucku a tak jsem ji trochu ucila,natahly jsme osnovu na RH a I to nam dalo zabrat ,potom trochu tkala a moc dlouho ji to netrvalo a ztratila zajem.Tve tkani uz je jina uroven.

    OdpovědětVymazat
  4. Vlaďko smekám před tvou trpělivostí i umem, ale výsledek pak stojí za to. Opravdu tě obdivuju, tohle já snad nikdy nedám ....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu nevěřím, umíš zase spoustu jiných krásných věcí, odvaha ti nechybí.

      Vymazat
  5. Vladi, já už se zase třepu na výsledek :-). Bude ubrus? 500 nití, to sis teda dala..., nitěnky v listech krásně září.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budou celkem tři prostírky. První čtvercová, to je ta, co je vidět na obrázku. I ažura je čtvercová. Druhá bude obdélníková s kytičkovým vzorem. A teď dělám třetí ze zbytku osnovy a zrovna se rozhoduju, jaký vzor tam vytkám. Chci míň ažur a víc proužků. Prostě si hraju.

      Vymazat
  6. Vlaďko, nemohu se vynadívat na tu nádheru!

    OdpovědětVymazat
  7. Po prostu piękne. :)
    Pozdrawiam ciepło.

    OdpovědětVymazat
  8. Sieht sehr schön aus, was hast du für ein Material genommen?
    Möchte dieses Muster auch schon lange ausprobieren, aber ist bis jetzt noch nicht entstanden.....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Generally I use material from http://www.nitarna.cz/?lang=de. This yarn is mostly Sněhurka (http://www.nitarna.cz/detail.html?id=snehurka&pol=4), 100% cotton yarn. And the yellow one is Perlovka ombre (http://www.nitarna.cz/detail.html?id=perlovka_ombre&pol=1). I am always satisfied with the result when I use these cotton yarns.

      Vymazat