úterý 21. února 2017

I wanna hook, not cook!


O tom, jak je rug hooking v některých zemích oblíbený, svědčí obrázky hookers s podobnými hesly. Jak já jim rozumím! Teď nevím jestli bohudík nebo bohužel přibyla do součtu mých oblíbených technik další, od které se nemohu odtrhnout. A když zrovna u toho nesedím, tak alespoň o ní přemýšlím, plánuji, těším se, vyprávím, hledám inspiraci i informace, obdivuji um druhých, objevuji klady i zápory, pronikám do tajů a fíglů, ... prostě další posedlost.


Co mě tak okouzlilo?


Jednoduchost - prakticky potřebuji jen něco málo, co jsem snadno našla v mém domě nebo rychle dokoupila za malý peníz. Staré zásoby vyšívacích látek, pytlovina, vhodný háček, tupá jehla s velkým uchem a mé zásoby vláken všeho druhu. Taky nějaká tužka, co drží na látce. Mohla bych dál využít i zásoby vyšívacích bavlnek nebo zbytky látek nastříhané na proužky, ale do toho jsem se ještě nepustila.


Praktičnost - všechno, co dodělám, může po napaření okamžitě sloužit. Jak? Mám zatím obrázek, podsedák, polštář, plánuji koberec a další věcičky.


Rychlost - brzy jsem se dostala do tempa i přesto, že nemám originální háček a rám, na kterém se jistě pracuje pohodlněji. Já se ale zase můžu usadit kamkoliv a kdekoliv, udělat kousek, odložit a za chvíli se zase vrátit. Nebo za půl roku, když mě to omrzí a kolem se vyskytně jiné lákadlo. Není třeba přemýšlet jak pokračovat dál, prostě se pokračuje.


Využití vlastní příze - tak z toho mám největší radost. Nemůžu se vynadívat, jak moje přírodní barvičky nabývají ve smyčkách intenzity v odstínech a jak jim to vedle sebe nesmírně sluší. Příze z hrubé valašky má barvy intenzivnější, jemnější materiál jako např. sufolk nebo charolais jsou jemnější i ve vzorování. Postupně objevuji, jaký druh příze je vhodnější. Nejlépe se mi pracuje s vlněnou trojnitkou. Jednonitky mám příliš tenké, snad kdybych si napředla silnější. Dávám je zatím trojmo, ale to je mnohem obtížnější práce, protože háček nemusí zachytit všechny tři nitě současně. V plánu je napříst příze melírované, protože v tom spočívá kouzlo originálních koberců.
Využít můžu i přízi nebarvenou, jen v přírodních odstínech. V hlavě mi pro ni vyskakují další a další nápady.


Neomezené možnosti návrhů - moje koberce nebudou vypadat tak, jako vypadají originální. Je to právě způsobené použitým materiálem a také výběrem motivů. Rug hooking má sice zřejmě kořeny evropské alespoň co se motivů týká, ale nyní je to záležitost americká (myslím tím kontinent). A mně jsou bližší motivy, které nějakým způsobem navazují na naše středoevropské lidové tradice. Moc obdivuji i severské motivy, které jsou těm našim v mnohém podobné.
Klidně si ale můžu vymyslet něco úpně jednoduchého, geometrické tvary například, nebo nepravidelné plochy, vlnovky, spirály, ... pořád to bude vypadat dobře.
Je mi velmi sympatické, že si také můžu předem určit výsledný tvar hotového výrobku. Nemusí to být nutně čtverec nebo obdélník. klidně to může být kruh, ovál, hvězda, půlkruhový tvar sedadla židle nebo jakýkoliv jiný jednoduchý tvar, který dokážu po dokončení na okrajích začistit.


Takže, "nechci vařit, nechci prát, chci jen vlnu háčkovat..." Zní to trochu stupidně, ale je to tak.

7 komentářů:

  1. Vlaďko tak to je paráda! Zrovna se snažím vybrat kobereček do našeho obýváku, jen něco malého, máme podlahové topení, tak jen spíš tak pro dekoraci, ale nikde se mi nic nelíbí. Kdybych ovládala tuhle techniku a měla trochu fantazie, bylo by vyhráno, takhle budu hledat dál.
    Takže háčku zdar :)

    OdpovědětVymazat
  2. takovou technikou by se dala udělat dobrá předložka do koupelny :) hmm..možná zainvestuju

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Můžu ti říct, že se po tom dobře ťape.

      Vymazat
  3. Vladka, ďakujem za pripomenutie tejto techniky. Moja teta kedysi takto vyrábala bavlnkami obrázky na saténové vankúše, bola to piplačka, s vlnou alebo nastrihanou tričkovinou to ide rýchlejšie, navnadila si ma na to, niečo vyskúšam.
    Asi najkrajšie video o rug hooking je pre mňa toto: https://www.youtube.com/watch?v=1WAqNkrDM5E

    OdpovědětVymazat
  4. Vladi, jak já Ti rozumím... ty ostatní nevděčné činnosti (vaření, praní, uklízení) co nás zdržují od takto úžasných tvoření... já zase přemýšlím o koberci vnoučkovi, že uplstím, ale tohle vypadá velmi dobře. Takže nastane nové studium? Asi ano. Ještě ty další ručičky, kdyby byly :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Představ si, žu budeš vnoučkovi moct na jeho koberec vysmyčkovat všechno podle jeho přání a třeba i obrázků. Není to skvělé?

      Vymazat
  5. Tři výrobky, dva obrázky, chci vidět třetí, páč to máš krásné(o:

    OdpovědětVymazat