neděle 2. dubna 2017

Ve větvích

double weaving - a small bag for my sister

Ve větvích to žije. S prvními jarními dny otvíráme na noc okno ložnice. Nemůžu si nechat ujít ten nejkrásnější ranní budíček. Nad něj prostě není. V zahradě kolem domu i v sousedním lese to bublá, klokotá, pohvizduje, krákorá, houká, piští, trylkuje, čiřiká, čimčará a já už ani neumím líp popsat veškeré zvuky, kterými se rozeznívá každodenní svítání. Nejraději mám kosa. Ta jeho roztomilá písnička vede nade všemi. Má své oblíbené místo na střeše domu a tam řve z plných plic. Z protější napůl suché borovice mu odpovídá špaček. Je to jeho pozorovatelna. Schovaný před zraky lidí zpívá o tom, že až se v zahradách začnou červenat bobule, je to to nejlepší místo pro dávání znamení ostatním - Čistý vzduch! Jdeme na to!


bobbin lace - a present for dear frend

Pak je tady Fít, vlastně rehek zahradní. Ale my mu jinak neřekneme, než Fít. Nevím, jestli umí také něco jiného, ale na nás takto nelibě píská každý den. Líbí se mu totiž různé koutky kol dokola našeho domu. Některé má povolené, např hnízdí ve spleti vajgélie na západní zdi. Ale s hnízdem na poličce pro květiny na terase to přehání. Odtud ho strnadím. To bychom se toho jeho táhlého fííít a rozčileného poskakování po zábradlí nezbavili celé léto. S tímhle ptáčkem už jsme prožili tolik veselých historek.

Easter ceramic
Sýkorky a vrabci osidlují, co se dá. Křoviny, všechny budky, co jich manžel vyrobil a osadil na okolní stromy. Ty je zase legrační pozorovat při sběru materiálu na vystlání hnízda. Taková sýkorka sebere kus stébla a snaží se s ním na šířku protlačit skrz oko plotu. Chvíli se tak snaží, nejde to, pak pochopí, že je nutné plot přeletět, ale u budky nastane její problém snovu. Otvor dovnitř je malý a sýkořička neví, že je třeba stéblo natočit, aby prošlo. Nakonec ho svým snažením tak oláme, že z původní velikosti zbyde jen zlomek, který už dovnitř protáhne. Jó, není lehké budovat hnízdečko pro příští generaci.
rug hooking - the first project

Ostatní ptáky jenom slyším, tuším, že tu jsou, a zahlédnu jen občas. Např. holuba, který si bublá někde v lese. Nebo straky, které se zjara hádají o hnízdo s poštolkami. Straním poštolkám, jejich volání mám raději než straččí křik. Nebo strakapoudí klepání do stromů. Trvalo dlouho, než jsem se naučila rozpoznávat jeho křik, takový rozchechtaný zvuk.
Vzácně k nám po ránu doléhá i dududu dudka chocholatého. Není to každý rok, ale mám radost, když k nám zavítá. Ještě se mi ho ale nepodařilo spatřit. Jen slyšet.

needle felting

Druhů ptactva je kolem samozřejmě víc. Některé jsem nezmínila a některé ani neumím poznat. Mám koupené asi tři atlasy ptáků, dalekohled u ruky a objevuji, co že mi to každoročně zjara uspořádá neslýchaný koncert. Jediný ptáček nám v zahradě opravdu chybí a moc bychom ho tu chtěli - vlaštovka. Už tu byla kolikrát, prohlédla si naše hospodářské místnosti, ale nová stavba se jí vůbec nelíbí. Postavila kousek hnízda a pak to vzdala. Nevím proč. Dostali jsme letos k Vánocům takový základ pro hnízda ptáků. Bude to poslední pokus. Moc tomu ale nevěřím. Vlaštovičky mají prostě rády stará stavení a tam si udělají hnízdo na čemkoliv. Tak je alespoň pozoruji, když nad námi pořádají letecké manévry, a pískání jejich mladých i první letecké pokusy si musím nechat ujít.

bobbin lace - a curtain for my daughter

Věřím, že naši předkové měli z jarního ptačího trylkování stejnou radost. Motiv ptáčků se objevuje v kresbách i výšivkách. I mě to láká, zobrazovat ptáčky v různých podobách a různými technikami. Je to vděčný motiv, ráda se pak na takové výtvory dívám a v zimě mi připomínají, že jaro určitě přijde s veselou písní na rtech. Vlastně na zobáčcích.

bobbin lace - a present for my dear friend

5 komentářů:

  1. píšete tak krásně...jako bych tam byla, je vidět, že milujete přírodu, snad i ty vlaštovky časem poznají, že by jim u vás bylo dobře

    OdpovědětVymazat
  2. Vladi, je vidět, že jaro je tady a prostoupilo i tvou dušičku. Každé ráno, kolem půl čtvrté, mě budí jejich cvrlikání, ale nevadí mi to. Znovu usnu.😄😄 Ve všech variantách jsou úžasní, ať tkaný, paličkovaný, keramický, jsi prostě všeumělka.

    OdpovědětVymazat
  3. Zpívají krásně, jen co je pravda, ale když se chci vyspat a za okno mi usedne pěnkava se svým pí pípí pípjů, tak okno zavírám. I spát se musí(o:

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-D Jeden z našich ptáků zní zase jako alarm od auta. Ještě jsem nepřišla na to, jaký je to druh. Naštěstí huláká jen ve dne.

      Vymazat
  4. Vladi, to se tak krásně četlo ..., jako bys byla u nás doma. Když se ozvalo první cvrlikání, hned mne prostoupil ten krásný hřejivý pocit, že už je jaro konečně tady. Ta tvoje ptáčková dílka jsou nádherná, je v nich spousta něhy.

    OdpovědětVymazat