neděle 21. května 2017

Čas barev


Zahrada se konečně probudila a nyní mi nabízí odměnu za namáhavou práci. Jsou to nejen krásné barvy v podobě květů a různých odstínů zelené, ale také první rostlinné materiály pro barvící lázně. Květen jich nabízí tolik, že je ani nestíhám všechny využít. Moje vášeň pro bavení z prvních let trochu opadla, čas mi vyplňují i jiné rukodělné práce kolem vlny, a tak si vybírám osvědčené postupy i materiály a jen sem tam si vyzkouším něco nového nebo obměním technologii.






Právě se nemohu nasytit jemných barviček, které mi poskytla celkem opomíjená rostlina, možná by se dalo říct i zahradní vyvrhel, protože v pěstěných zahradách ji uvidíte jen stěží. Prostě plevel. Jak už to tak ale bývá poslední dobou zvykem, za plevel jsou označované rostliny, kterých si dříve lidé cenili pro jejich léčivé síly. A mně se znovu potvrdilo, že tyto rostliny mívají i barvící potenciál. O jaké rostlině tedy mluvím? Je to vlaštovičník větší. Každý ho zná jako prostředek na odstraňování bradavic, ale je zajímavé si přečíst, kolik různých obtíží může pomáhat vyléčit nebo zmírnit (Herbář Wendys). Je to ovšem rostlina, obsahující jedy, tak je na místě opatrnost.


Na zahradě mi nevadí, nebojuji s ní. Obsazuje si místa, kterými ostatní rostliny, snad jen kromě bršlice, opovrhují. Letos ho ale bylo hodně. Dost na to, abych vyzkoušela barvení samotným kořenem. Kdysi jsem barvila směsí kořenu rebarbory a vlaštovičníku a nevím, čí kořen mi vlastně posloužil k získání krásné barvy. Takže teď bylo v jednom hrnci docela dost kořene a ve druhém spousta natě. A páni! barvy to jsou kouzelné. Přesně tento jemný odstín žluté mám moc ráda. A ten barvící potenciál. Připadalo mi, že každá další várka, kterou jsem vložila do lázně, má výraznější barvu. Ale spíš to bylo dané časem, který vlna v lázni zůstávala. Kořen nebarvil tak výrazně, jak jsem čekala (tak přece jen to byla rebarbora). Vyšla jemná béžová. Zbylou barvu jsem přilila do barvy z natě. A opět dostala krásný odstín žluté.

Představuji si, jak krásný by byl koberec jen z téhle barvy doplněné přírodní bílou. A už se poohlížím po dalších rostlinách vlaštovičníku. Naštěstí je to tzv. plevel a je ho všude kolem dost.

Příště - líska červená

1 komentář:

  1. Piękne. Zawsze będę Ciebie podziwiać za naturalne barwienie roślinne. Zieleń szczególnie mi się podoba.

    Pozdrawiam !

    OdpovědětVymazat